تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سیاره زحل کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره زحل : زحل ششمین سیاره منظومه شمسی و یک غول گازی با حلقه های رنگی زیبا است. این سیاره زیبا دارای قمرهای زیادی است و چگالی بسیار کمی دارد.

تحقیق در مورد سیاره زحل

سیاره زحل (Saturn) یا کیوان ششمین سیاره از خورشید است و به دلیل داشتن حلقه های فراوان در اطراف خود یکی از زیباترین سیاره های منظومه شمسی است. زحل بیشتر از هیدروژن و هلیوم ساخته شده است. این سیاره بسیار سبک است به همین دلیل با سرعت بالایی به دور خود می چرخد. زحل آنقدر زیباست که آن را جواهر منظومه شمسی می نامند.

سیاره زحل سطح جامد ندارد و دومین سیاره بزرگ در منظومه شمسی ما است که بدون تلسکوپ از زمین قابل مشاهده است. زحل در روم باستان به عنوان خدای کشاورزی نامگذاری شده است. گالیله با تلسکوپ ابتدایی خود در سال 1610 این سیاره را کشف کرد.

بعداً در سال 1659 یک ستاره شناس هلندی به نام هویگنس، با استفاده از تلسکوپ قوی تر، حلقه هایی را در اطراف این سیاره مشاهده کرد. این سیاره آنقدر از خورشید دور است که فقط یک هشتادم نوری که از خورشید روی زمین دریافت می کنیم به آن می رسد.

حقایق جالب در رابطه با سیاره زحل

در بین تمام سیارات منظومه شمسی زحل کمترین چگالی را دارد و از آب سبک تر است. در واقع اگر یک وان حمام بزرگ پر از آب داشته باشید زحل در آن شناور می شود. سرعت بادهای آن به 1100 مایل در ساعت می رسد. طوفان های این سیاره به شکل لکه های سفید از زمین دیده می شوند.

زحل در حال حاضر 82 قمر یا ماه دارد و به عنوان پادشاه قمرها شناخته می شود. تیتان یکی از قمرهای کاملا شناخته شده زحل است که شبیه یک سیاره به نظر می رسد. برخی از این قمرها شرایط آب و هوا و دمای خوبی دارند و امکان زندگی در آنها وجود دارد.

زحل وحشتناک ترین انتشارات رادیویی را در منظومه شمسی دارد. صداهای این سیاره را می توانید در اینترنت پیدا کنید و به آنها گوش دهید. این سیاره به اندازه ‌ای روشن است که می ‌توانید بدون تلسکوپ یا دوربین آن را ببینید. قمرهای بیرونی زحل را نیز می توان با استفاده از تلسکوپ از سطح زمین مشاهده کرد.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد ورزش بدمینتون + قوانین و تاریخچه بدمینتون

روز و شب سیاره زحل

زحل عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است به همین دلیل است که به عنوان غول گازی شناخته می شود. این سیاره به دلیل چگالی پایین خود با سرعت بیشتری نسبت به زمین به دور خود می چرخد بنابراین هر روز زحلی بسیار کوتاه است و فقط  حدود 11 ساعت طول می کشد.

در عوض هر سال در زحل بیش از 29 سال زمینی است که به دلیل فاصله بیشتر این سیاره از خورشید است. اگر روی سیاره زحل زندگی می کردیم هر 29 سال یکبار جشن تولد می گرفتیم و یک سال بزرگ تر می شدیم.

اندازه سیاره زحل

شعاع زحل 58.232 کیلومتر و قطر آن 120.536 کیلومتر است به همین دلیل دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است. قطر زحل حدود 10 برابر بزرگ تر از قطر زمین و سیاره زهره است. شما می توانید 764 زمین را در داخل زحل قرار دهید.

از بین پنج سیاره قابل مشاهده از سطح زمین (عطارد، زهره، مریخ، مشتری)، زحل بیشترین فاصله را از زمین دارد. این سیاره نسبت به زمین حدود 10 برابر دورتر از خورشید است. حدود 1 ساعت و 29 دقیقه طول می کشد تا نور زحل به زمین برسد.

وجود ترکیبات مختلف و انعکاس نور باعث می شود که سطح زحل رنگ های مختلفی داشته باشد. مثلا وجود آمونیاک در زحل به آن رنگ زرد می دهد. از طرف دیگر هیدروسولفید باعث رنگ نارنجی و آب به آن رنگ سفید می دهد. نیمکره جنوبی و شمالی زحل مثل زمین به طور متفاوتی گرم می شوند.

آب و هوای سیاره زحل

زحل یک غول گازی است که عمدتاً از گازها و مایعات ساخته شده است. اتمسفر این سیاره بسیارغلیظ است و فشار آن بسیار زیاد است تا جاییکه می تواند گاز را به مایع تبدیل کند. بادها در بالای جو این سیاره بسیار قوی هستند و به سرعت باورنکردنی می رسند. در واقع، آنها دومین بادهای سریع موجود در سیاره های منظومه شمسی بعد از سیاره نپتون هستند. نزدیکترین سیارات به زحل، مشتری و اورانوس هستند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد شغل نانوایی برای کلاس دوم

به دلیل فاصله بسیار زیاد این سیاره از خورشید دمای آن بسیار سرد و حدود 178- درجه سانتی گراد است. این سیاره یک هسته کوچک و متراکم دارد که بسیار داغ است.

حلقه های شگفت انگیز سیاره زحل چگونه تشکیل شده اند؟

حلقه‌ های زحل تکه ‌هایی از ستاره های دنباله ‌دار یا حتی قمرهای متلاشی شده هستند. دانشمندان هنوز در مورد منشا حلقه های زیبای زحل چیز زیادی نمی دانند. هفت حلقه زیبای این سیاره عمدتاً از یخ و آب ساخته شده اند. ضخامت این حلقه ها متفاوت است و از میلیاردها ذره تشکیل شده اند. این حلقه ها از ذرات ریز گرد و غبار یا قطعات بزرگ تری به اندازه یک کوه تشکیل شده اند.

حلقه ‌های زحل به رنگ زرد یا طلایی دیده می شوند که به دلیل گرمای درونی این سیاره همراه با بادهای فوق ‌العاده قدرتمند آن است.

آیا زندگی در سیاره زحل خطرناک است؟

زحل به دلیل نداشتن سطح خاکی امکان زندگی ندارد. این سیاره بیشتر از مایعات و گازهای چرخان تشکیل شده است و هر فضاپیمایی که به آنجا فرستاده شود جایی برای فرود نخواهد داشت. شرایط فشار و دما در زحل به قدری سخت است که سفینه های فضایی را خرد، ذوب و تبخیر می کند. درون زحل فوق ‌العاده داغ است و این دما به ۱۱۷۰۰ درجه سانتی ‌گراد می رسد. بنابراین یک مکان خطرناک برای زندگی است و هر موجود زنده ای را فورا از بین می برد.

با اینحال قمرهای تیتان و انسلادوس زحل دارای اقیانوس ‌های پر از آب هستند. آنها احتمالاً می توانند از زندگی موجودات زنده حمایت کنند و انسان می تواند برای سکونت در آنها برنامه ریزی کند. تاکنون چهار فضاپیما از زحل بازدید کرده اند که همگی فاقد سرنشین بوده اند و حقایق زیادی در رابطه با این سیاره کشف کرده اند.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد سیاره مشتری کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره اورانوس کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره مریخ کلاس چهارم

2 تحقیق در مورد سیاره ها برای کلاس چهارم و پنجم

تحقیق در مورد سیاره نپتون کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا