تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد شهدای هسته ای + زندگی نامه شهدای هسته ای

تحقیق در مورد شهدای هسته ای : در این مقاله از تاپ ناپ ، اطلاعات کاملی درباره شهدای هسته ای و زندگی نامه شهیدان هسته ای گردآوری شده است.

تحقیق در مورد شهدای هسته ای

انرژی هسته ای یک انرژی بسیار ارزشمند در عرصه های مختلف زندگی امروزی است. برای بهره گیری از این انرژی بسیاری از کشورهای جهان دست به دامان دانشمندان هسته ای خود هستند. در کشور ما نیز دانشمندان هسته ای برجسته ای وجود دارند و همواره با دستاوردهای خود در جهت پیشرفت جامعه تلاش می کنند.

انرژی هسته ای روشی پاک و کارآمد برای تولید انرژی و تولید برق بدون ایجاد گازهای گلخانه ای است. برای تولید انرژی هسته ای سوخت اورانیوم در یک راکتور قرار می گیرد و از طریق شکافت هسته ای گرما تولید می کند. سپس از این گرما برای ایجاد بخار استفاده می شود که می تواند برای فرآیندهای صنعتی با دمای بالا یا برای نیرو دادن به توربین ها جهت تولید برق استفاده شود.

انرژی هسته ‌ای با پیشرفت‌ هایی برای تضمین ایمنی آن، به‌ ویژه از طریق استفاده از فناوری پیشرفته هسته ‌ای، به عنوان یک بازیگر مهم در بازار انرژی جهانی  تبدیل شده است.

کشور ما نیز در حال حاضر با تلاش دانشمندان هسته ای خود علیرغم محدودیت های مختلف توانسته به جایگاه های قابل توجهی در جهان برسد. البته ایران هیچگاه به دنبال استفاده سوء از انرژی هسته ای نبوده و تمام دانشمندان هسته ای ما فقط در جهت استفاده صلح آمیز از این انرژی عمل می کنند.

دشمنان بدخواه ایران با ترور این دانشمندان ارزشمند تلاش می کنند مانع دست یابی ایران به انرژی هسته ای و استفاده از آن در جهت پیشرفت کشور شوند. شهدای هسته ای ایران انسان هایی فرهیخته و دانشمند بودند که با تحمل سختی های فراوان و صرف زندگی خود، راه رسیدن کشور به جایگاه ویژه را در انرژی هسته ای هموار کردند.  در این مقاله سعی کرده ایم شما را با زندگینامه این شهدای ارزشمند آشنا کنیم لطفا در ادامه همراه ما باشید.

شهدای هسته ای ایران

شهدای هسته ای ایران دانشمندانی بی نظیر و زحمت کش بودند که زندگی خود را در راه پیشرفت علوم هسته ای در ایران فدا کردند. این انسان های ارزشمند توسط عناصر و گروهک های ضد انقلاب که اکثرا وابسته به اسراییل هستند برای جلوگیری از دستیابی ایران به انرژی هسته ای ناجوانمردانه ترور شدند.

زندگینامه این افراد نشان می دهد که آنها نخبه های علمی بودند که در صورت ادامه حیات می توانستند گام های عظیمی در جهت پیشرفت استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز بردارند. یاد و خاطره این شهدا را گرامی می داریم و به گزیده ای از زندگینامه آنها می پردازیم.

شهید مسعود علی محمدی

 شهید مسعود علی محمدی اولین شهید هسته ای ایران است. او متولد سال ۱۳۴۰ خ در یکی از روستاهای شهرستان ایذه است و اولین  کسی بود که در کشور موفق به کسب مدرک دکتری فیزیک شد.

او در سال ۱۳۵۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و در کنار تحصیل با پدر خود به کشاورزی مشغول بود. وی پس از اتمام تحصیلات خود، کمیته جهاد سازندگی را در ایذه تاسیس کرد و کارهای فرهنگی بسیاری مانند احداث کتابخانه و برگزاری کلاس های آموزش قرآن در این شهرستان انجام داد.

با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق وی وارد سپاه شد و در عملیات خیبر حضور داشت. او سپس به عنوان مسئول تعاون و فرمانده گردان انصار لشکر ۷ ولیعصر (عج (  در جبهه های جنگ مشغول به خدمت شد. شهید مسعود علی محمدی در سال 1364 مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شیراز دریافت کرد. سپس در سال 1367 موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد و در نهایت در سال 1371 دکترای فیزیک خود را با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرد.

شهید مسعود علی محمدی از سال ۱۳۷۴ به عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد و در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد. شهید علی محمدی ده ها مقاله ISI و کارهای تحقیقاتی ارزشمند دارد. او با مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت. شهید مسعود علی محمدی به عنوان استاد راهنما و مشاور در بسیاری از پایان نامه های مرتبط با علوم فیزیک همکاری داشت و رتبه دوم برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی در سال 13۸۶ بود.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد بازیافت کلاس سوم + مطلب درباره بازیافت زباله سوم ابتدایی

وی در صبح روز 22 دی ماه 1388 در سن 50 سالگی هنگام خروج از منزل در اثر انفجار بمبی که در موتورسیکلت جاسازی و درب ورودی منزل وی پارک شده بود در قیطریه تهران به شهادت رسید. از او دو فرزند دختر و پسر به یادگار مانده است.

 شهید مسعود علی محمدی یک دانشمند نمونه و انسانی وارسته بود که از هیچ کمکی برای پیشرفت کشور دریغ نمی کرد. او سالهای زیادی وقت خود را صرف پژوهش در رابطه با این انرژی ارزشمند و رساندن ایران به یک جایگاه جهانی کرد. یاد و خاطره او همواره در دل دانشجویان و دانشگاهیان زنده و گرامی است.

شهید مجید شهریاری

 شهید مجید شهریاری یکی دیگر از دانشمندان هسته ای ایران و متولد سال 1345 در زنجان است. او در کنکور سال 1363 با کسب رتبه دوم وارد رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد. سپس در سال 1369 کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای شرکت کرد و با کسب رتبه اول وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. شهید مجید شهریاری در سال 1371 با کسب رتبه اول بدون کنکور وارد دوره دکتری در رشته علوم و تکنولوژی هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد.

وی پس از کسب مدرک دکتری در سال 1377 به عضویت هیئت علمی در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر درآمد و تا سال 1380 در این دانشگاه مشغول تدریس و فعالیت بودند. سپس از این دانشگاه استعفا داده و به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده مهندسی هسته ‌ای و در گروه آموزشی کاربرد پرتوها در دانشگاه شهید بهشتی مشغول فعالیت شدند. وی حدود چهار سال پس از استادیاری با نمره  18.5 (از بیست) به مرتبه دانشیاری ارتقاء پیدا کرد.

شهید مجید شهریاری در سال 1388 و پس از 4 سال فعالیت بی وقفه و عالی به واسطه عملکرد پژوهشی خود به درجه استادی ارتقاء پیدا کرد. وی در دوره دانشیاری 21 مقاله تخصصی در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رساند و استاد راهنمای 17 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و 5 دانشجوی دوره دکتری بود. این شهید والا مقام با نمره 19.46 از 20 کیفیت از دوره دانشیاری به استادی ارتقا یافت.

شهید شهریاری 4 کتاب در رابطه با علوم فیزیک نوشتند و دارای چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته ای در مجلات معتبر دنیا هستند. وی طراح تئوریک ساخت نسل جدید راکتورهای هسته ای و کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه ای استاکس نت بود.

دکتر شهریاری در صبح روز دوشنبه 8 آذر ماه سال 1389 در بلوار ارتش مورد ترور قرار گرفت و به شهادت نائل شد. از او یک فرزند دختر و یک فرزند پسر به یادگار مانده است. همسر وی که در روز ترور همراه شهید شهریاری بودند در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هستند.

 شهید مصطفی احمدی روشن

 شهید مصطفی احمدی روشن متولد  17 شهریور سال 1358 در همدان  است. وی با اینکه در خانواده ای روستایی و بدون امکانات زندگی می کرد با رتبه خوب تحصیلات خود را در دوران راهنمایی و دبیرستان به پایان رساند. او در سال 77 وارد دانشگاه صنعتی شریف تهران در رشته مهندسی پلیمر شد.

شهید احمدی روشن در دوران تحصیل خود بسیار فعال بود و چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی نوشت. او در سال 1380 در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها مشغول فعالیت بود که این پروژه اکنون به بهره برداری رسیده است.

شهید مصطفی احمدی در سال 1381 در مقطع ارشد رشته مهندسی پلیمر پذیرفته شد. وی سپس به مدرک دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی دانشگاه شریف دست یافت و مسئولیت معاونت بازرگانی سایت هسته ای نطنز را بر عهده گرفت.

شهید مصطفی احمدی با همکاری در یک گروه 4 نفره از نخبه های کشور برای اولین بار موفق به غنی سازی اورانیوم ۳.۵ درصد شد. ویروس استاکس نت نیز با فرماندهی این شهید مهار شد.

این انسان نخبه در 21 دی ماه سال 1390 پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح با چسباندن یک بمب مغناطیسی به بدنه ماشین در خیابان گل نبی تهران به شهادت رسید. از وی یک فرزند پسر به یادگار مانده است.

همچنین ببینید  تحقیق درباره شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش

شهید داریوش رضایی نژاد

شهید داریوش رضایی نژاد متولد 29 بهمن سال 1356 در شهرستان آبدانان ایلام است. او از کودکی بسیار باهوش و با استعداد بود و بیشتر مقاطع تحصیلی را به صورت جهشی خواند و در سال 1373 دیپلم خود را در رشته ریاضی اخذ کرد. او مهر ماه همان سال 1373 در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان شد. وی به دلیل هوش و نبوغ بالای خود پس از گذراندن هفت ترم با رتبه اول، به عنوان دانشجوی برتر فارغ تحصیل شد.

سپس سال 1378در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق، گرایش قدرت در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته شد و در عین حال مشغول به کار شد. وی در علم کامپیوتر نابغه بود و رتبه های مختلفی را در دوران دانشجویی خود کسب کرد.

شهید داریوش رضایی نژاد مقالات تخصصی مختلفی در رابطه با تخصص خود نوشت و در طرح های تحقیقانی مختلفی مشارکت داشت. به همین دلیل از دانشگاه های متعدد اروپایی برای ادامه تحصیل دعوتنامه دریافت کردند ولی روحیه وطن پرستی ایشان باعث شد که به هیچ یک از این دعوت ها پاسخ مثبت ندهد.

او در طرح های تحقیقاتی دانشگاه های مختلف از جمله در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی مشارکت داشت و در 34 سالگی به  سمت معاونت انرژی اتمی ایران رسید. تخصص اصلی این شهید والا مقاوم بررسی سیستم انفجار در کلاهک های هسته ای بود.

 شهید رضایی نژاد در سال 1390 در رشته دکتری دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی پذیرفته شد اما متاسفانه تحصیلات ایشان در این مقطع تحصیلی ناتمام ماند. وی در تاریخ اول مرداد سال 1390 مقابل دیدگان همسر و دختر خردسال خود درب منزل مسکونی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید رضا قشقایی

شهید رضا قشقایی در سال 1357 به دنیا آمد و در شهر ری در خانواده ‌ای متدین پرورش یافت. او به شغل کارگری مشغول بود و همزمان با تحصیل و کار، مسئول فرهنگی پایگاه بسیج مسجدشان بود. شهید رضا قشقایی بعدها کارمند سازمان انرژی اتمی شد و در همین سازمان با شهید مصطفی احمدی روشن آشنا شد و مسیر زندگی وی وارد فصل جدیدی شد.

او راننده شهید مصطفی احمدی روشن بود و در روز ترور ابتدا زخمی شد و در بیمارستان به مقام والای شهادت رسید. شهید مصطفی احمدی روشن وی را به عنوان برادرش می شناخت و او را با همین عنوان به خانواده خود معرفی کرده بود.

شهید محسن فخری ‌زاده مهابادی

شهید محسن فخری‌ زاده مهابادی متولد ۱ فروردین سال ۱۳۴۰ و معاون وزیر دفاع و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ کرد و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته ‌ای بود.

شهید فخری ‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و همچنین رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر بودند. این شهید والا مقام با همکاری کره شمالی و لیبی برنامه موشک‌ سازی ایران را بنیان ‌گذاری کرد و در دستیابی به این علم نقش بسزایی داشتند.

شهید فخری ‌زاده همچنین ریاست مرکز تحقیقات فیزیک را برعهده داشت و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. کشورهای غربی وی را به عنوان پدر برنامه هسته ‌ای نظامی ایران می شناختند و به همین دلیل اسم ایشان در بین افرادی بود که از طرف امریکا تحریم شده بودند.

شهید فخری زاده در زمان شهادت ریاست سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) را برعهده داشت. او در زمان شیوع بیماری کرونا در ساخت کیت‌ های تشخیصی و تولید واکسن نقش مهمی ایفا کرد و در مشارکت با وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا تلاش بسیاری کرد.

شهید فخری ‌زاده در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹در حالیکه ریاست سازمان پژوهش ‌های نوین دفاعی را برعهده داشت با یک برنامه از پیش تعیین شده در شهر آبسرد، شهرستان دماوند ترور شد و در بیمارستان به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید. افراد زیادی در رابطه با این ترور دستگیر شدند و اعتراف کردند که با همکاری موساد در پی ترور این انسان فرهیخته و ارزشمند بوده اند.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد شهید فخری زاده + زندگی نامه شهید فخری زاده

تحقیق در مورد شهدای غواص + اطلاعات کامل در مورد شهدای غواص

3.9/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا