تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد آهنگ زنگ نزن + اطلاعات کامل در مورد آهن زنگ نزن

تحقیق در مورد آهنگ زنگ نزن : مقاله ی پایین با زبانی ساده و مناسب برای دانش آموزان با موضوع آهن زنگ نزن و به صورت خلاصه تهیه شده است برای دیدن این بخش در ادامه همراه باشید.

امروزه در اکثر کشورها صنعت فلزات مختلف، از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد برای آن کشور محسوب می‌شود و فلزات گوناگون با ویژگی‌ها و خواصی که دارند در انواع و اقسام وسایل و یا به تنهایی، به کار گرفته می‌شود. در زندگی روزمره نیز به طور دائم از این فلزات و یا مشتقات آنها استفاده می‌شود.

آهن زنگ نزن یکی از فلزات پرکاربرد بوده که با توجه به ویژگی‌های مخصوص، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. برای اینکه بتوان جهت رفع نیازها از آهن زنگ نزن بهره گرفت؛ ابتدا باید با خواص آن آشنا شد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد آهن زنگ نزن و ویژگی‌های آن برای شما صحبت کنیم و نکات خوبی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه دارید، لطفاً تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

تحقیق در مورد آهن زنگ نزن

تحقیق در مورد آهنگ زنگ نزن

آهن زنگ نزن در واقع یک اصطلاح است که برای بعضی از آهن‌هایی که اغلب در برابر اکسیداسیون و خوردگی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد، به کار برده می‌شود؛ علت نامگذاری آن نیز به همین دلیل است. آهن ضد زنگ یا زنگ نزن حداقل میزان ده و نیم درصد از ما و حداکثر درصد جرمی کربن ۱/۲ درصد را در خود دارد.

به دلیل اینکه فولاد ضد زنگ یا همان آهن زنگ نزن در جاهای مختلف، به خصوص محیط مرطوب از خود مقاومت بروز می‌دهد، طرفداران زیادی پیدا کرده است و می‌توان در شرایط آب و هوایی متفاوت، از آن استفاده‌های فراوانی کرد. برای تولید آهن زنگ نزن صنعتگران مقدار معینی از کربن را به آهن اضافه کرده و تبدیل به یک آلیاژ مناسب خواهند کرد.

ترکیب به دست آمده می‌تواند آهن خام را از وضعیت عنصری و پایه خود جدا کند و مقاومت بالایی در برابر ضربه خوردگی، سایش، وجود اکسیژن و رطوبت خواهد داشت؛ بنابراین با افزودن عناصر و مواد مختلف به آهن، یک ماده باکیفیت تولید شده که ویژگی‌های ایده‌آلی دارد. بسته به استفاده از آهن زنگ نزن در مواردی مانند ساخت لوازم آشپزخانه، صنایع پتروشیمی و… آن را با ساختارهای متفاوت تولید کرده که برای اغلب مصارف قابل استفاده باشد.

آهن زنگ نزن چگونه از خود مقاومت نشان می‌دهد؟

تمامی آهن‌های زنگ نزن حداقل ده و نیم درصد کروم را در خود دارند. این عنصر با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و یک لایه سطحی کروم اکسید پیچیده ایجاد خواهد کرد که نامرئی است.

این لایه غیر فعال روی سطح آهن زنگ نزن که به ماده زیرین خود پیوند خورده است و از تماس بیشتر ماده به محیط پیرامون جلوگیری می‌کند، بوده و باعث می‌شود که آهن اصطلاحا غیر فعال شده و در برابر خوردگی و ضربه مقاوم باشد.

همچنین ببینید  تحقیق کودکانه در مورد سگ + تحقیق دانش آموزی و کوتاه درباره زندگی سگ ها

اکثر افراد ترجیح می‌دهند که از آهن‌های زنگ نزن برای مدت زمان طولانی استفاده نمایند؛ بنابراین صنعتگران برای این منظور حداقل ده و نیم درصد از ماده کروم را به این ترکیب اضافه خواهند کرد تا غیر فعال سازی آهن زنگ نزن به طور پایدار اتفاق بیفتد.

هر چقدر میزان کروم در این ترکیب افزایش پیدا کند، مقاومت نیز بالاتر می‌رود. جالب است بدانید که لایه تولید شده قابلیت ترمیم خود را دارد و اگر در شرایط خاص دچار خراشیدگی نیز شود، در صورتی که فرمول شیمیایی آن صحیح باشد، می‌تواند خود را ترمیم نماید و دوباره شکل بگیرد. در شرایط نادر اگر این اتفاق نیفتد، غیرفعالی لایه از بین خواهد رفت و فولاد دچار زنگ خواهد شد.

آهن زنگ نزن به چه شکل‌هایی تولید می‌شود؟

این ماده با تنوع بالا و به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. صنعتگران آهن زنگ نزن را به شکل ورق، میله، سیم، صفحه و لوله می‌سازند و از آن در وسایل مختلف آشپزخانه مانند کارد و چنگال و قابلمه، قطعات ماشین، ابزارهای جراحی، تجهیزات مختلف صنعتی مثلاً برای لوازم کارخانجات تصفیه آب و یا کاغذسازی، مصالح ساختمانی، مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی، تانکرهای کامیونی، لوازم خانگی بزرگ و… استفاده می‌شود.

آهن زنگ نزن علاوه بر مقاومت بالای خود در برابر خراشیدگی و خوردگی، به راحتی تمیز شده و همین موضوع باعث شده است که استفاده آن در منازل و صنایع، به بالاترین حد خود برسد. جالب است بدانید که کشور چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده آهن زنگ نزن به شکل‌های متنوع است.

انواع آهن زنگ نزن

  • مارتنزیتیک(استیل بگیر): این نوع آهن زنگ نزن خواص مغناطیسی داشته و عمدتاً در ساخت چاقو از آن بهره می‌گیرند. در این ماده از آلیاژ‌های کروم، آهن و ترکیبات کربن استفاده می‌کنند. جوش کردن و شکل‌دهی‌شان دشوار بوده و نوع ۴۲۰ آنها نمونه رایجشان است. برای سخت شدن مارتنزیتیک به وسیله آب یا روغن خنکش کرده و تغییر دما می‌دهند.
  • آستنیتیک(استیل نگیر): عناصر آستنیتیک نیکل، آهن، کروم و کربن بوده که نیکل باعث افزایش مقاومت می‌شود. نوع ۳۰۴ پراستفاده‌ترین آن بوده و در دمای پایین و با گرم و خنک شدن سخت خواهد شد.
  • فریتیک(استیل بگیر): از فریتیک در ظروف آشپزی با سطح کروم بالاتر استفاده می‌کنند. نمونه معمول آن ۴۳۰ است و دارای آلیاژ‌های آهن، کروم و مقدار کمی کربن است.

مهم‌ترین ویژگی‌های آهن زنگ نزن

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم این آهن به دلیل ویژگی‌های خاص، افراد مختلف را جلب خود کرده است که ما در این قسمت می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره کنیم:

-بهترین ویژگی فولاد زنگ نزن مقاوم بودن در برابر تغییرات آب و هوایی مانند کم و زیاد شدن رطوبت، دما و اکسیژن است. در واقع می‌توانیم بگوییم که این ماده با محیط خود سازگار خواهد شد.

-فولاد ضد زنگ قابلیت بازیافت دارد؛ ترکیبات و مواد به کار رفته در آهن زنگ نزن به گونه‌ای هستند که پس از استفاده کامل نیز می‌توان آنها را بازیافت نمود. همین ویژگی آنها باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه می‌شود.

-آهن زنگ نزن در برابر خوردگی، خط و خراش و ساییدگی از خود مقاومت قابل توجهی نشان می‌دهد. همچنین استحکام خوبی داشته و از آن در سازه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد سنگ های آذرین کلاس چهارم

-انواع آهن زنگ نزن با ساختارهای متفاوت قابل استفاده در صنایع گوناگون و لوازم کاربردی اکثر مکان‌هاست و طبق مقاومت متفاوتی که آلیاژ باید در محیط تحمل کند، ساختارهای گوناگون آن را تولید می‌کنند.

-سطح این ماده درخشش بالایی دارد و همینطور نگهداری از آن آسان است.

-آهن زنگ نزن به راحتی تمیز می‌شود و بعد از استریل نمودن، سطح براقی به خود خواهد گرفت.

سخن پایانی

آهن فلزی است که از دیرباز تاکنون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. در سال ۱۸۲۱ یک مهندس فرانسوی مشاهده کرد که با افزایش مقدار معینی کروم به آهن، مقاومت و سختی آن در برابر خوردگی اسیدی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

در سال‌های بعد نیز آلیاژ‌های گوناگونی را به آهن اضافه و کم کردند که هم‌اکنون به شکل آهن زنگ نزن در اختیار ما قرار گرفته است. به این دلیل که آهن فلزی فعال است؛ در مجاورت رطوبت و اکسیژن، اکسید آهن را تشکیل می‌دهد که قرمز رنگ بوده و روی آن پوشیده می‌شود و اصطلاحاً می‌گویند آهن زنگ زده است.

به همین منظور صنعتگران آن را گالوانیزه می‌کنند و آلیاژ‌های مختلف با درصدهای متفاوت را به آن اضافه و کم کرده تا از این اتفاق جلوگیری نمایند و برای مصارف گوناگون افراد، در اختیارشان قرار داده شود. ما در این مطلب در مورد فولاد ضد زنگ، انواع آن و ویژگی‌های هر کدام از آنها توضیحاتی را ارائه دادیم. امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. از صبر و توجه شما کمال تشکر را داریم.

سوالات متداول

۱_از آهن زنگ نزن در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

از آهن زنگ نزن برای تولید لوله‌های صنعتی، مخازن نگهدارنده مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه، استراکچرها و در صنعت پتروشیمی و… بهره می‌گیرند.

۲_از چه عنصرهای دیگری به جز کروم برای ساخت آهن زنگ نزن استفاده می‌کنند؟

مهمترین و بیشترین عامل موجود در آهن زنگ نزن کروم است؛ اما برخی صنعتگران از نیکل و مولیبدن نیز برای بالا بردن سطح مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون اسیدهای کاهنده یا محلول‌های کلرایدی، استفاده خواهند کرد. در موارد کمی نیز از سیلیکون، آلومینیوم، نیتروژن، تیتانیوم یا بور نیز استفاده می‌کنند.

۳_فرمول شیمیایی آهن زنگ نزن چیست؟

فولاد ۳۱۶ با ۱۶ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل و فولاد ۳۰۴ با ۱۸ درصد کروم از پرکاربردترین فرمول آهن‌های زنگ نزن هستند.

۴_تفاوت آهن زنگ نزن با آهن کربنی چیست؟

آهن زنگ نزن هنگام قرارگیری در محیط‌های مرطوب، دچار خوردگی یکنواخت نمی‌شود؛ در حالی که آهن‌های کربنی در ترکیب با هوا و اکسیژن به آسانی زنگ زده و قرمز می‌شود.

۵_آیا آهن ضد زنگ هم زنگ می‌زند؟

بله، مزیت آهن زنگ نزن این است که در مقابل رطوبت و اکسژن و در طولانی مدت دچار زنگ زدگی نمی‌شوند. اما باید بدانید گاهی اوقات در شرایط خاص اگر از ترکیبات مناسب آهن ضد زنگ برای مکان مورد نظر استفاده نشده باشد، ممکن است دچار زنگ زدگی شود.

مطلب پیشنهادی :

تحقیق در مورد سیاره نپتون کلاس چهارم

اگه خوب بود امتیاز بده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا