تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد غار حرا و ویژگی‌ های آن + مشخصات کوه حرا

تحقیق در مورد غار حرا : در این مقاله از تاپ ناپ ، مقاله ای دانش آموزی در مورد غار حراء و ویژگی ها و مشخصات این کوه گردآوری شده است ، در ادامه همراه بمانید.

مطلب پیشنهادی : تحقیق در مورد شهدای غواص + اطلاعات کامل در مورد شهدای غواص

تحقیق در مورد غار حرا

غار حرا که بر روی کوهی با همين نام قرار گرفته است به عنوان عبادتگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قبل از بعثت شناخته می‌ شود. مسلمانان بر این باورند که محل بعثت حضرت محمد (ص) غار حرا بوده است. این غار گنجایش نشستن ۵ نفر را داشته و درِ آن به سمت شمال است.

غار حرا ارتفاعی به اندازه قامت یک انسان دارد. پیامبر اکرم (ص) روزهایی از ایام سال مانند ماه رمضان را برای عبادت در این غار به سر برده است. مسلمانان بر این باورند که وحی برای نخستین بار در غار حرا بر حضرت محمد (ص) نازل گردید و نخستین آیات از سوره علق نیز در همین مکان برای وی قرائت شد.

با توجه به این شرایط غار حرا از جمله مهم‌ ترین و بهترین نقاط در مکه برای مسلمانان به شمار می‌ رود. هر سال مسلمانان زیادی برای زیارت به این مکان می‌ روند. در برابر کوه حرا کوه دیگری با نام ثبیر قرار گرفته که مسلمانان احترام زیادی برای آن نیز قائل هستند.

غار حرا

مشخصات کوه حرا

در شمال شرقی شهر مکه کوهی را مشاهده می‌ کنید که ظاهری مخروطی شکل دارد. این کوه همان کوه حرا بوده که غار حرا بر روی آن قرار گرفته است. فاصله کوه حرا با مسجدالحرام حدود ۶ کیلومتر بوده و در کنار مسیر منا_عرفات می‌ توانید آن را مشاهده کنید. در زمان‌ های گذشته فاصله شهر مکه و کوه حرا بسیار زیاد بود.

با این حال امروزه با توجه به توسعه شهر مکه، ساختمان‌ های مسکونی زیادی اطراف کوه حرا را احاطه کرده‌ اند. این کوه از سطح دریا ۵۶۰ متر ارتفاع دارد. برای صعود به قله کوه حرا تنها از یک مسیر می‌ توان اقدام نمود. مساحت قله حرا ۴۰ متر مربع بوده و اطراف قله آن نیز باز است. افراد به راحتی می‌ توانند اطراف کوه حرا را به دلیل عدم وجود مانع و صخره مشاهده کنند.

همچنین ببینید  تحقیق دانش آموزی در مورد فسیل دایناسورها

مشخصات غار حرا

همانگونه که عنوان کردیم ارتفاع غار حرا به اندازه قامت یک انسان و در حدود ۲ متر است. عرض این غار ۱.۲۰ متر و ارتفاع دهانه آن به دو متر می‌ رسد. در بالاترین نقطه کوه حرا می‌ توانید این غار را مشاهده کنید. فاصله بین قله کوه حرا تا غار آن حدود ۲۰ متر است برای رسیدن به این غار باید از بین دو صخره بسیار نزدیک گذر کرد.

پس از عبور کردن از این صخره‌ ها غار نمایان می‌ شود دهانه این غار تقریبا به سمت بیت المقدس بوده و انتهای آن کاملا به سوی کعبه و مسجدالحرام قرار دارد. از بالای کوه حرا می‌ توان گلدسته های مسجد الحرام را مشاهده نمود. با توجه به وسعت دهانه غار، یک شخص متوسط القامت قادر است که از آنجا گذر کرده و به اقامه نماز بپردازد.

از هنگام طلوع خورشید تا غروب آن داخل غار حرا روشن است. با این حال با توجه به شرایط قرارگیری این غار، گرمای سوزان به درون آن نفوذ نمی‌ کند. برخی از مورخین این غار را با غار ثور پیامبر هجرت از مکه به مدینه به آنجا پناه برد را اشتباه می‌ گیرند.

روایات دینی و تاریخی در مورد کوه حرا

روایات مختلفی در مورد غار و کوه حرا وجود دارد. برخی از روایات بیان می‌ کنند که حضرت آدم برای احداث خانه کعبه از سنگ‌ های ۵ کوه استفاده کرد. یکی از این کوه‌ ها، کوه حرا بوده است. در تورات نام کوهی تحت عنوان فاران مشاهده می‌ شود. گفته می‌ شود که کوه حرا همان کوه فاران است. البته برخی از مورخین و کارشناسان دینی بر این باورند که به تمام کوه‌ های مکه گفت فاران گفته می‌ شد.

روایات دیگری نیز در خصوص کوه و غار حرا وجود دارد. به عنوان مثال گفته می‌ شود یکی از معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حرکت کردن کوه حرا در زیر پای وی بوده است.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد شغل عکاسی 📸 کلاس دوم به زبانی ساده

از امیرالمومنین امام علی علیه السلام نقل شده است که هر ساله پیامبر اکرم (ص) را در حال عبادت و خلوت و در غار حرا می‌ دید. امام علی (ع) می‌ فرمایند که کسی به جز وی نمی‌ توانست پیامبر (ص) را در خلوت و در این غار ببیند.

زیارت غار حرا

در خصوص زیارت غار حرا نیز نظراتی وجود دارد. برخی از فقها یکی از مستحبات اعمال حج را زیارت غار حرا عنوان کرده‌ اند. از دیرباز تا به امروز مردم برای استجابت دعاهای خود به زیارت غار حرا می‌ روند. مسلمانان بر این باورند که دعا در این غار مستجاب می‌ شود.

نظر قرآن کریم در مورد غار حرا

در قرآن کریم نمی‌ توانیم آیاتی را ببینیم که مستقیما و به صراحت از غار حرا در آن نام برده شده باشد. با این حال بر اساس باور بخش زیادی از مفسرین، ۵ آیه نخست سوره مبارکه علق توسط وحی بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در این کوه فرود آمده‌ اند.

در روایتی از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل می‌ شود که ایشان بیان کرده‌ اند:

در غار حرا جبرئیل بر من فرود آمد و یک کتاب و نوشته‌ ای به ایشان دادند و بیان کردند ای محمد بخوان.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیان می‌ کند خواندن نمی‌ دانم. سپس جبرئیل به مدت سه مرتبه وی را در آغوش گرفته و بیان کرده‌ اند بخوان.

در این شرایط جبرئیل ۵ آیه اول سوره علق را بیان می‌ کنند.

این شرایط نشان می‌ دهد که تقدس و شهرت غار حرا به دلیل نزول اولین نزول جبرئیل بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌ تواند باشد. علاوه بر این پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت نیز برای کناره گرفتن از مردم به خلوتگاه این غار پناه می‌ برد. گاهی اوقات پیامبر یک شب و گاهی حتی یک ماه را برای عبادت و تفکر در این غار سپری می‌ کردند.

غار حرا در کدام شهر و کدام کوه قرار دارد؟

غار حرا در شهر مکه مکرمه و در بلندای کوه حرا قرار گرفته است.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا