تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد کبوتر ☑️ اطلاعات لازم درباره زندگی کبوترها

تحقیق در مورد کبوتر : در این مقاله از تاپ ناپ ، در مورد کبوتر و زندگی کبوترها ، اطلاعات جامع و خوبی گردآوری شده است ، در ادامه همراه بمانید.

تحقیق در مورد کبوتر

کبوتر یا کفتر گروهی از پرندگان هستند که در راسته کبوترسانان قرار می‌ گیرند. این پرندگان را با جثه متوسط تا جثه بزرگ به صورت وحشی و اهلی می‌ توان در طبیعت یافت کرد.

کبوترها دارای رنگ و نژادهای مختلفی هستند. بدون شک اغلب ما با نژادهایی مانند کبوترهای خانگی، کبوتران خانگی وحشی و کبوتر چاهی آشنایی داریم. در نوشتار و گفتار هم واژه کبوتر و هم واژه کفتر امروزه پذیرفته شده‌ اند.

جالب است بدانید که در شاهنامه نیز علاوه بر نام کبوتر به کفتر نیز اشاره شده است. بسته به گویش منطقه در گفتار هر کدام از واژه‌ های کفتر و کبوتر کاربرد متفاوتی دارند. معمولا در کشور ما از ترکیباتی مانند کبوتربازی، کفتربازی و کفترباز به وفور استفاده می‌ کنند.

کبوتر چیست؟

کبوتر یا کفتر پرنده ای زیبا و بدون آزار بوده که بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان علاقه مند به مراقبت و نگهداری از آن ها هستند. این دسته از پرندگان دارای جثه‌ ای متوسط تا بزرگ بوده و با رنگ و نژادهای مختلف به شکل وحشی و اهلی می‌ توانند مورد نگهداری قرار گیرند. کبوترها را می‌ توان بدون قفس نیز در خانه نگهداری کرد.

پس از مدت زمان کوتاهی این پرندگان زیبا به اهل خانه عادت می‌ کنند. با وجود اینکه نگهداری از کبوتر نسبت به بخش زیادی از پرندگان ساده تر است ولی همواره لازم است که در این خصوص نکات مختلفی را مد نظر قرار داد.

کبوترها دارای نژادهای متنوعی هستند. بخش زیادی از افرادی که در این حوزه فعال هستند و به پرورش کبوتر می‌ پردازند، می‌ توانند نژادهای مختلف را با هم جفت داده و به گونه مورد نظر دست پیدا نمایند.

نحوه تغذیه کبوتران

نحوه تغذیه کبوتران با توجه به سن آن ها مشخص می‌ شود. در واقع تغذیه‌ ای که برای کبوتران بالغ انتخاب می‌ کنید نسبت به تغذیه جوجه کبوترها متفاوت است. به عنوان مثال کبوتران بالغ در طبیعت نیاز به مصرف دانه‌ های غلات و ارزن دارند. علاوه بر کبوتران بالغ می‌ توانند برای تامین نیازهای بدن خود به سراغ مصرف گونه‌ های مختلفی از حشرات، حلزون‌ ها و کرم‌ ها نیز بروند.

با این حال برای پرورش کبوتران بالغ بر سیستم صنعتی از خوراک‌ های کنسانتره استفاده می‌ شود. علاوه بر این برای تغذیه کبوتران بالغ نیاز است که از اسیدهای آمینه، انواع ویتامین‌ ها، پودر صدف و همچنین نمک طعام در کنار سنگریزه استفاده نمود.

شاید برای شما نیز سوال باشد چرا از سنگریزه در غذای کبوتران بالغ استفاده می‌ کنند؟ سنگ ریزه‌ ها را با هدف ساییدن مواد غذایی داخل سنگدانه کبوتران درون غذاهای آن ها به کار می‌ گیرند. علاوه بر این برای تامین کلر و سدیم مورد نیاز کبوتران و با هدف ضدعفونی کردن چینه‌ دان این پرنده از نمک در غذاهای آن ها می‌ توان استفاده نمود.

نحوه تغذیه جوجه کبوترها کاملا متفاوت است. وظیفه تغذیه جوجه کفترها تا حدود ۶ هفتگی بر عهده مادر قرار می‌ گیرد. در 4_5 روز اول، شیرابه چینه دان مهم‌ ترین غذای جوجه‌ ها است.

همچنین ببینید  تحقیق درباره چشم کلاس پنجم

جوجه‌ ها در این زمان منقار خود را در دهان والدین فرو می‌ برند. والدین نیز از داخل گلوی خود مایع شیری رنگی را به داخل منقار جوجه کفتر هدایت خواهند کرد. این ماده شیری رنگ با کمال ولع و اشتیاق توسط جوجه کفتر مصرف می‌ شود. لازم است بدانید که این شیرابه بسیار مغذی بوده و می‌ تواند نیازهای بدن جوجه کبوتر را برطرف کند.

محل نگهداری کبوتر چگونه باید باشد؟

جایگاه و محل نگهداری کبوترها بر حسب شرایط مختلفی می‌ تواند متفاوت باشد. در واقع برای نگهداری و پرورش کبوتر می‌ توان از حیات منزل استفاده کرد. علاوه بر این پشت بام‌ ها نیز جایگاهی عالی برای نگهداری از کبوتر به شمار می‌ روند. برخی از افراد که به صورت تخصصی‌ تر در این زمینه فعال هستند از برج‌ های مخصوص در مزارع استفاده می‌ کنند.

نوع جایگاهی که برای نگهداری و پرورش کبوتران انتخاب می‌ شود معمولاً به گونه‌ ای است که در آن می‌ توان قفس‌ های فلزی، چوبی، سنگ‌ های ساختمانی و یا جعبه‌ های حلبی را مشاهده نمود. این جایگاه‌ ها معمولا دارای اندازه کوچک هستند؛به طوری که می‌ توان یک یا دو جفت کبوتر را قرار داد.

انواع کبوتر کدامند؟

برای دسته‌ بندی کبوتر می‌ توان شرایط مختلفی را در نظر گرفت. در عین حال با توجه به نژاد کبوتر، سه دسته مختلف را برای آن ها در نظر می‌ گیرند.

  1. کبوتران وحشی

بدون تردید بخش زیادی از ما، کبوتران وحشی را در شهرها و حومه مشاهده کرده‌ ایم. این دسته از کبوتران به صورت گروهی مشاهده می‌ شوند. نژاد کبوتران وحشی به گونه‌ ای است که پس از سن بلوغ با انتخاب جفت می‌ توانند به زاد و ولد بپردازند.

عموما این دسته از کبوتران دارای رنگ سیاه خاکستری و یا خاکستری هستند. با توجه به اینکه کبوتران وحشی با کبوتران خانگی آمیخته شده‌ اند، گاهی اوقات از نظر رنگ شباهت‌ های زیادی به کبوتر خانگی دارند.

نحوه زاد و ولد کبوتر وحشی به شکلی است که ۱۴ الی ۱۹ روز پس از تخم گذاری با توجه به شرایط محیطی، جوجه‌ های آن ها زاده می‌ شوند.

در 2 روز اول، نگهداری و تغذیه کبوتران وحشی بر عهده مادر است. نوع نر پرنده کبوتر وحشی نسبت به نوع ماده دارای جثه‌ ای بزرگتر بوده و می‌ توان از روی ظاهر آن ها را شناسایی کرد. نوع ماده کبوتر وحشی دارای نوکی درازتر از نوع نر و جثه ای کوچکتر است.

  1. کبوتر خانگی

اگر در محل خود فردی را به عنوان کفتر باز یا کبوتر باز می‌ شناسید باید بدانید که از نوع کبوتر خانگی نگهداری می‌ کند. با توجه به شرایط استراحت، نحوه نگهداری و نوع تغذیه، کبوتران خانگی نسبت به کبوتران وحشی از لحاظ جثه بزرگتر هستند. افرادی که به نگهداری از کبوتران خانگی می‌ پردازند، آن ها را آموزش می‌ دهند.

در واقع کبوتران خانگی، خانه صاحب را به عنوان مرکز قطب نمای درونی شناسایی می‌ کنند. اصطلاحا به این کبوتران پس از شناسایی خانه صاحب، کبوتر جلد گفته می‌ شود. جالب از بدانید که امروزه مسابقات بزرگی نیز برای محک زدن قدرت کبوتران و همچنین غریزه ذاتی آن ها برگزار شده و به صاحبان کبوتر برتر هدیه‌ های نفیس می‌ دهند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد منبع نور کلاس سوم + تعریف منبع نور و انواع آن

نحوه جلد کردن کبوتر خانگی به این صورت است که معمولا به قیچی کردن پرهای آن می‌ پردازند. پس از قیچی کردن پرهای کبوتر و نگهداری از آن ها، خانه جدید را تحت عنوان مرکز قطب نما به این پرندگان معرفی می‌ کنند. اگر خاطرات کبوتربازان را گوش دهید، متوجه می‌ شوید که گاهی اوقات پس از سال‌ ها برخی از کبوتران مجددا به خانه اصلی خود بازگشته‌ اند. کبوتران خانگی را برای معرفی نژاد و اصیل بودن از نظر میزان وفاداری، ظاهر و جمجمه به چند دسته می‌ توان تقسیم کرد.

  1. کبوتر نامه بر

بخش سوم از کبوترها را تحت عنوان کبوترهای نامه بر می‌ شناسیم. این نوع از کبوترها خود دارای دو نژاد مختلف هستند. نوع اول که از نظر جثه بزرگتر از کبوتران چاهی و خانگی بوده و ویژگی‌ های خاص مانند پاهای بزرگ و قرمز شفاف دارند.

نوع دوم از کبوترهای نامه بر از نظر ظاهر و جثه شباهت زیادی به کبوتر وحشی داشته و با توجه به آموزش‌ هایی که دریافت می‌ کند، می‌ تواند در مرکز قطب نمای خود دو نقطه جغرافیایی را قرار داده و مکان مورد نظر را از یاد نبرد.

نکات مهم برای نگهداری از کبوتر

برای نگهداری و پرورش کفتر لازم است چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ ترین موارد در این زمینه، تغذیه مناسب کفترها است. به مانند بخش زیادی از پرنده‌ های زینتی، کبوترها نیز برای تغذیه خود علاقه‌ مند به مصرف غلات و انواع دانه‌ ها هستند.

گندم، جو، ارزن، کتان، برنج خام و تخم ریحان را می‌ توان از جمله دانه‌ های مورد علاقه کبوترها نام برد. علاوه بر این با هدف هضم بهتر غذا، در دانه‌ های آن ها مقداری سنگریزه نیز می‌ توان قرار داد. اگر کبوتر در دوره تخم گذاری قرار دارد، لازم است که از پودر استخوان یا پوسته خرد شده تخم مرغ برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن آن ها استفاده کنید.

نکته دیگر برای نگهداری از کبوتر، رعایت مسائل بهداشتی آن ها است. با توجه به اینکه کبوترها نیز همواره در معرض ابتلا به بیماری‌ های ویروسی و انگلی قرار دارند، لازم است که بهداشت محیطی آن ها را رعایت کنید.

آیا کبوتر شوم است؟

یکی از باورهایی که در میان مردم رایج بوده این است که نگهداری از کبوتر می‌ تواند شوم باشد. کبوتر یک پرنده حلال گوشت بوده که در میان ملت‌ های مختلف پرورش آن ها رواج دارد. روایات مختلفی در این زمینه نیز وجود دارند که نگهداری از کبوتر را یک عمل نیکو می‌ دانند. جالب است بدانید که در برخی روایات بیان شده که برای دور کردن اجنه و شیاطین از خانه، نگهداری از کبوتر می‌ تواند بسیار کاربردی باشد.

جمع‌ بندی

کبوتر و کبوتر بازی این روزها به عنوان یکی از علایق بسیاری از افراد مورد توجه قرار گرفته است. نگهداری از کبوتر نسبت به بسیاری از پرندگان ساده‌ تر بوده و می‌ توانید آن ها را در منزل پرورش دهید. لازم است که در نگهداری از کفتر، نکات تغذیه ای آن ها را رعایت کرده و همچنین با هدف جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ های مختلف موارد بهداشتی آن ها را نیز رعایت کنید.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق در مورد فلامینگو + زندگی و ویژگی‌ های آن ها

تحقیق در مورد عروس دریایی + محیط و محل زندگی عروس دریایی

3.8/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا