تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی + زندگی نامه شهید ابراهیم هادی

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی 

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی ، مقاله ای کامل از زندگی نامه شهید ابراهیم هادی ارائه شده است که اطلاعات مفید و مهمی را در اختیار شما عزیزان می گذارد.

مردم عزیز کشورمان در دوران هشت سال دفاع مقدس و سپس دفاع از حریم حرم اهل بیت (ع) شهدای زیادی را به اسلام هدیه داده‌اند. شهدا جایگاه ویژه‌ای در بین مردم کشور عزیزمان دارند و در بین آن‌ها، برخی به خاطر ویژگی‌های‌شان معروف‌تر شده‌اند.

شهید ابراهیم هادی یکی از عزیزترین شهدای هشت سال دفاع مقدس است که پیکر ایشان هرگز برنگشت. این شهید جاویدالاثر در دوران جنگ فداکاری‌های زیادی داشته است که در ادامه بیشتر با ایشان آشنا خواهیم شد. برای آشنایی با شهید والا مقام ابراهیم هادی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شهید ابراهیم هادی کیست؟

شهید ابراهیم هادی در یکم اردیبهشت ماه سال 1336 در محله‌ای حوالی میدان خراسان تهران به دنیا آمد. او چهارمین فرزند از خانواده هشت نفره‌اش بود و در سنین نوجوانی داغ از دست دادن پدرش را دید. شهید ابراهیم هادی که پیکرش در کربلای فکه گمنام مانده است، الگوی بزرگی برای جوانان عزیز ما است. این شهید بزرگوار در عین شور و شوق جوانی، بسیار با خدا و باوقار بود. اگر شما هم کتاب معروف سلام بر ابراهیم را خوانده باشید، احتمالا ذوق شناخت بیشتری برای این شهید بزرگ خواهید داشت.

امروز در این مقاله از … با شهیدی آشنا می‌شویم که برای اهالی جنوب شرق تهران خیلی عزیز است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که شهید ابراهیم هادی علاقه زیادی به ورزش داشت. ایشان ورزش حرفه‌ای خود را با ورزش پهلوانی یعنی همان ورزش باستانی آغاز کرد. همچنین در رشته‌های والیبال و کشتی نیز بی‌نظیر بود و مدال‌هایی را نیز کسب کرد. در یک جمله می توانیم بگوییم که این شهید بزرگ در میدان‌های مختلف هرگز پا پس نکشید و مردانه ایستادگی کرد!

تحصیلات شهید ابراهیم هادی

شهید ابراهیم هادی دوران تحصیل خود در مقطع دبستان را در مدرسه طالقانی گذراند. سپس او مقطع دبیرستان خود را در مدارس کریم خان و ابوریحان درس خواند. ابراهیم در سال ۵۵ دیپلم خود را در رشته ادبیات دریافت کرد. نکته بسیار مهم در مورد این شهید بزرگوار، مطالعه زیاد ایشان است.

شهید ابراهیم هادی از همان سال‌های پایانی دوره دبیرستانش، مطالعات غیر درسی خود را شروع کرد. حضور پررنگ این شهید در هیئت جوانان وحدت اسلامی و همچنین حضور در مجالس مرحوم علامه محمدتقی جعفری رشد شخصیتی او را چندین برابر کرد. این شهید بزرگوار علاوه بر تحصیل علم در بازار تهران هم کار می‌کرد.

شغل شهید ابراهیم هادی چه بود؟

شهید ابراهیم هادی یکی از پهلوانان کشورمان در رشته ورزشی کشتی بود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان تربیت بدنی مشغول به فعالیت شد. پس از مدتی به آموزش پرورش منتقل شد. ایشان در شغل شریف معلمی نیز فداکاری‌های زیادی در تعلیم و تربیت دانش آموزانش داشته است.

در زمان جنگ هم این علمدار کمیل، از پای ننشست و تا آخرین لحظه فداکاری کرد. از ارتفاعات سر به فلک کشیده بازی دراز و گیلانغرب گرفته تا دشت‌های تفتیده جنوب، همه مردم مردانگی او را دیده‌اند. انتقال مجروحان و شهدا از منطقه به عقب جبهه یکی از کارهای شهید ابراهیم هادی در دوران جنگ بود. حتی گاهی اوقات ایشان پیکرهای مطهر شهدا در ارتفاعات بازی دراز را بر شانه‌های خود حمل می‌کردند تا بدست خانواده‌هایشان برساند.

ویژگی‌های اخلاقی شهید ابراهیم هادی

با شنیدن حرف‌های خانواده و دوستان شهید ابراهیم هادی در می‌یابیم که این شهید بزرگوار روحی بزرگ و شخصیتی والا داشته است. این شهید بزرگوار اعتقاد داشت که غرور و تکبر باعث سقوط معنوی انسان می‌شود. به همین دلیل بود که بسیار تزکیه نفس می‌کرد و به کارهایی مثل باربری می‌پرداخت تا غرور خود را بشکند و با نفسش مبارزه کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ابراهیم که زبانزد همه بود، در نظر داشتن رضایت خداوند‌ بود. ابراهیم حتی در کوچک‌ترین کارها رضایت خدا را در نظر می‌گرفت. ایشان مرتب ورزش می‌کردند و اعتقاد داشتن که ورزش اگر برای رضای خدا باشد عبادت است. کمک به فقرا مخصوصا فقرای عقلیت‌های دینی، امر به معروف، خودسازی، پایبندی به نماز اول وقت، کسب روزی حلال و… برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی شهید ابراهیم هادی می‌باشد.

شهید ابراهیم هادی چگونه به شهادت رسید؟

مقاومت و تسلیم نشدن در برابر ظلم دو ویژگی شهید ابراهیم هادی بود که تا آخرین لحظه با او همراه بود.‌ در بهمن ماه  سال ۶۱ عملیاتی با نام والفجر مقدماتی طرح ریزی شد. قرار بود نیروهای ایرانی با عبور از ۳ کانالی که در منطقه فکه ایجاد شده بود نیروهای دشمن را زمین گیر کنند تا راه برای رسیدن به منطقه‌ی العماره‌ی عراق هموار شود. شهید ابراهیم هادی یکی از نیروهایی بود که همراه گردان کمیل و حنظله در این عملیات حضور داشت. این عملیات با خیانت منافقین لو رفته بود و نیروهای عراقی آماده‌ی حمله‌ی رزمندگان ایرانی بودند.

عراقی‌ها نیروهای ایرانی را در کانال‌های دو و سه غافل‌گیر کردند اما نیروهای ایرانی ۵ روز مقاومت کردند. یکی از نیروهای فعالی که باعث شد نیروهای ایرانی ۵ روز دوام بیاورند ابراهیم بود. شهید ابراهیم هادی با رسیدگی به مجروحان، جابجایی شهدا، رساندن آب و آذوقه به دیگران و… باعث شد تا نیروهای عراقی ۵ روز در فکه معطل شوند تا شرایط برای عملیات مجدد نیروهای خودی فراهم  شود.

شهید ابراهیم هادی با سرپا نگهداشتن کانال سوم که به نام کانال کمیل بود، به علمدار کمیل معروف شد. در نهایت ۲۲ بهمن سال ۶۱ بعد از اینکه نیروهای باقی مانده را به عقب فرستاد، تنها در فکه ماند و دیگر کسی او را ندید. ابراهیم همیشه از خدای خود می‌خواست تا گمنام بماند زیرا اعتقاد داشت گمنامی از صفات یاران خداست. مزار یادبودی برای شهید ابراهیم هادی در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران قرار داده شده است تا پناهی برای دوستداران ایشان باشد.

وصیت نامه شهید ابراهیم هادی

وصیت نامه‌های شهدا برای ما به منزله چراغ راه و کتاب هدایت هستند. در این قسمت می‌خواهیم وصیت شهید ابراهیم هادی عزیز را برای شما بیان کنیم:

بسم رب الشهداء و الصدیقین

اگر چه بیش از هر کس، خود را محتاج وصیت و پند و اندرز می دانم، پیش از آغاز سخن از خداوند منان تمنّا می‌کنم که قدرتی به بیان من بدهد که بتوانم از زبان یک شهید، دست به قلم ببرم. چرا که جملات من پیدا شد و مورد عفو رحمت الهی قرار گرفتم و توفیق و سعادت شهادت را پیدا کردم، به عنوان پرافتخارترین وصایای شهید خوانده شود.

خدایا تو را گواه می‌گیرم که از شروع انقلاب تا به حال در طول این مدت هر چه کردم برای رضای تو بوده و سعی داشتم همیشه خود را در مقابل آزمایش ها، مورد آزمایش و آموزش قرار دهم. امیدوارم در راه اسلام عزیز و پیروزی مستضعفین بر متکبرین، این جان ناقابل را بپذیری. خدایا با این که از شکستگی‌های متعدد استخوان هایم رنج می‌برم، ولی اهمیتی نمی‌دادم. به این خاطر که من در این مدت نسبت به آن‌هایی که خالصانه در این راه گام نهاده اند، نشانه‌هایی از لطف و رحمت تو دیده‌ام.

خدایا، ای معبودم و معشوقم و همه کس و کارم، نمی دانم چگونه در برابر عظمت تو ستایش کنم ولی همین قدر می‌دانم که هر کس تو را شناخت، عاشقت شد و هر کس عاشقت شد، دست از همه چیز شسته و به سوی تو می‌شتابد و به خوبی این را در خود احساس کردم و می‌کنم.

خدایا چنان عشق به انقلاب اسلامی و رهبر کبیر انقلاب در وجودم شعله ور است که اگر تکه تکه شوم و یا زیر سخت‌ترین شکنجه ها قرار گیرم، او را تنها نخواهم گذاشت. به عنوان یک فردی از آحاد ملت مسلمان به تمامی ملت خصوصاً مسئولین امر تذکر می‌دهم که همیشه در جهت اسلام و قرآن باشید و هیچ مسأله و روشی شما را از هدف و جهتی که دارید، منحرف ننماید.

دیگر این که در کارهایتان سعی کنید نیت خود را خالص نموده و از هر شرک و ریا، حسادت و بغض اعمالتان را پاک نمایید. تا هم اجر خود را ببرید و هم مسئولیت خود را آنچنان که خداوند، اسلام و امام می خواهند، انجام داده باشید. هرگز این را فراموش نکنید تا خود را نسازیم و تغییر ندهیم، جامعه ساخته نمی‌شود.

والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته

ابراهیم هادی پور

شهید ابراهیم هادی از نظر خانواده و دوستان

خاطرات این شهید بزرگوار تا همیشه در یاد و خاطره خانواده، دوستان و همسایگان ایشان خواهد ماند. انتشارات شهید ابراهیم هادی به منظور زنده نگه داشتن این شهید بزرگوار بیش از پنجاه مصاحبه در مورد ایشان انجام داده است. حاصل صحبت‌ها و بیان خاطرات افراد مختلف از این شهید والا مقام دوران دفاع مقدس، در یک کتاب با نام سلام بر ابراهیم گردآوری شده است.

در دوران ما نوجوانان و جوانان با مطالعه زندگینامه شهیدان، می‌توانند آن‌ها را الگوی زندگی و آینه‌ای برای رفتارشان قرار دهند. در واقع می‌توانیم بگوییم کتاب سلام بر ابراهیم چکیده‌ای از احوالات مردی قهرمان است که با دریافت مدال شهادت به کمال انسانی دست یافته است.

این مقاله از تاپ ناپ ، با موضوع : تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی ، به نگارش در آمد ، که امیدواریم مورد رضایت قرار گرفته باشد.


دانلود فایل word تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی

در ادامه بخوانید :

تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

تحقیق درباره شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش


 

1.5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا