تحقیق دانش اموزی

تحقیق دانش آموزی درباره گلچین گیلانی شاعر شعر باران

تحقیق دانش آموزی درباره گلچین گیلانی شاعر شعر باران : مقاله دانش آموزی در مورد شاعر ایرانی گلچین گیلانی که مناسب برای پایه های تحصیلی مختلف تهیه شده است.

زندگی نامه سید مجدالدین میرفخرایی ملقب به گلچین گیلانی

گلچین گیلانی با نام اصلی سید مجدالدین میرفخرایی، یکی از سرایندگان شعر نو به فارسی بود. که امروزه بیشتر به عنوان سراینده شعر باران شناخته می شود.

گلچین گیلانی در روز ۱۱ دی سال ۱۲۸۸ در شهر رشت به دنیا آمد. این شهر در استان گیلان واقع شده و از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می آید گلچین گیلانی در خانه ای در محله سبزه میدان رشت متولد شد.

پدرش سید مهدی میرفخرایی، متولد تفرش و مدتی فرماندار قم و سبزوار بود گلچین گیلانی تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش و سپس تحصیلات متوسطه را در تهران به پایان رساند .

در رشته های فلسفه و علوم تربیتی موفق به دریافت لیسانس شد بعد از آن به خدمت ارتش درآمد و چندی بعد در سال ۱۳۲۳ از ارتش استعفا داد و سپس به انگلستان مهاجرت کرده و  به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخت و در سال ۱۳۲۸ مدرک دکترای خود را از دانشگاه لندن دریافت کرد.

گلچین گیلانی در سال ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و به تدریس روانشناسی در دانشگاه تهران پرداخت. بعد از آن دیگر بار به انگلستان مهاجرت کرد و در لندن به زندگی مشغول شد و دیگر به ایران بازنگشت. او در لندن به عنوان پزشک و شاعر فعالیت میکرد و شعرهایش را از آنجا می فرستاد.

گلچین گیلانی از همان دوران نوجوانی به سرودن شعر علاقه داشت و با علاقه ای بسیار اشعاری در زمینه های مختلف می سرود کم کم اشعارش مورد توجه قرار گرفت. شعر او با عنوان«مایه پیروزی» برای اولین بار در سال ۱۳۰۷ شمسی در دوره دهم و شماره چهارم مجله «ارمغان» منتشر شد.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد لانه سازی مورچه ها کلاس دوم

گلچین گیلانی

مجله ارمغان در سال ۱۲۹۹ توسط وحید دستگردی، شاعر و نویسنده مشهور، تأسیس شد و تا سال ۱۳۵۷ به صورت ماهنامه منتشر میشد.

این مجله به موضوعات مختلفی مانند ادبیات، تاریخ، فلسفه، هنر، علوم اسلامی و اجتماعی پرداخت و از شاعران و نویسندگان برجستهای همچون نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، سیمین دانشور، جلال آل احمد، سمیعه آل احمد، علی اصغر حکمت، محمد معین، محمد تقی بهار، سعید نفیسی، محمد علی فروغی و غیره حمایت می کرد.

چاپ شدن شعرهای گلچین در این مجله که از قدیمی ترین و معتبر ترین مجله های زمان خود بود انگیزه ای او را برای سرودن شعر دوچندان نمود بعدها دیگر آثار او  در مجله های «روزگار نو»، «فروغ» و «سخن» انتشار یافت.

آثار گلچین گیلانی

اشعار گلچین که با مضمون عشق ، خاطرات کودکی ، انتقادهای اجتماعی و نیز تحسین شاعران دیگر سروده شده اند همواره مورد توجه اهل شعر و ادب فارسی واقع شده اند.

علاوه بر شعر باران که مشهورترین اثر او است، سه مجموعه شعر دیگر به نامهای گلی برای تو، مهر و کین و نهفته را نیز منتشر کرده است که از آثار بسیار محبوب او در بین طرفداران شعر فارسی محسوب می شوند.

گلچین گیلانی یکی از پیشگامان شعر نو بود که در سروده هایش از مضامین متنوعی چون عشق ، طبیعت ، زندگی و مرگ بهره می جست .او جمله شاعران پرآوازه و تاثیر گذار در ایران است.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد کره زمین کلاس چهارم

 شعر باران، مشهورترین اثر او است که در سال ۱۳۱۹ در لندن سرود و در آن به خاطرات دوران کودکی اش در جنگل های گیلان پرداخت این شعر به صورت نیمایی سروده شده و در کتابهای درسی دورهی ابتدایی به چاپ رسیده است این شعر تأثیرگذاری بسیاری بر شعر نوجوان داشته و از آن در آثار دیگر نیز استفاده شده است

برخی از عنوانهای شعرهای گلچین گیلانی عبارتند از:

دوستان گرامی من ، نیما ، ای دلنواز من ، لبخند ، آمد و رفت ، پرسش ، تندیس ، باغ ویران ، زیر و زبر عمر ، گیلان و اتاق خواب که قالب شعری بیشتر آنها بصورت نیمایی است.

اولین شعر نیمایی گلچین که در محله چاپ شد شعر مایه پیروزی بود که چند بیت از آن را در اینجا آورده ایم:

من از آن نیستم که برایم

به خاک بیفتد یکی

من از آن نیستم که برایم

به خون بریزد یکی

من از آن نیستم که برایم

به آتش بسوزد یکی

من از آن نیستم که برایم

به زنجیر برود یکی

من از آن نیستم که برایم

به مرگ برسد یکی

من از آن نیستم که برایم

به جنگ برود یکی….

گلچین گیلانی سرانجام در ۲۹ آذر ۱۳۵۱ به علت ابتلا به بیماری سرطان خون در شهر لندن درگذشت. او را در گورستان پانلی همان شهر به خاک سپردند.

یادش گرامی باد

مطالب پیشنهادی :

تحقیق در مورد زبان فارسی و تاریخچه آن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا