تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سوره نحل + مقاله دانش آموزی درباره سوره نحل

تحقیق در مورد سوره نحل : سوره نحل هفتادمین سوره‌ ای است که در مکه بر پیامبر نازل شده‌ است. بنابراین یکی از سوره های مکی به حساب می ‌آید که در جزء چهاردهم کتاب قرآن قرار دارد. سوره نحل از نظر ترتیب شانزدهمین سوره در قرآن است و قبل ‌از سوره اسراء و بعد از سوره حجر در قرآن قرار دارد.

دلایل نامگذاری سوره نحل

نحل در لغت به‌ معنای زنبور عسل است و به دلیل اینکه در آیات این سوره از زنبور عسل یاد شده این سوره به نام نحل نامگذاری شده است.

 پیامبر اکرم (ص) درباره سوره نحل می‌ فرماید : هر کس سوره نحل را قرائت کند، خداوند نعمت هایی که در دنیا به او داده را حساب نخواهد کرد و همچنین از وسوسه شیطان و لشکریانش در امان خواهد بود.

 تعداد آیات سوره نحل

سوره نحل دارای ۱۲۸ آیه می‌ باشد.

تعداد حروف و کلمات

 سوره نحل شامل ۷۸۳۸ حروف و ۱۸۵۱ کلمه است.

نام های دیگر سوره نحل  

یکی دیگر از نام هایی که سوره نحل با آن خوانده می شود نعم می‌ باشد. نعم در لغت به جمع نعمت‌ هایی گفته می‌‌ شود که خداوند به ما بخشیده است. در آیات سوره نحل به این نعمت ها اشاره شده‌ است و به این دلیل به سوره نعم نیز معروف است.

در آیه چهل و هشت این سوره، سجده واجب است. آیه ‌ها و سوره‌ های سجده دار، مستحب سجده کردن هستند و هنگام خواندن و قرائت سوره نحل سجده و سر بر زمین گذاشتن یکی از کارهای ضروری و واجب است.

 معنای دقیق سوره نحل

بیشتر آیات سوره نحل به عظمت و بزرگی خداوند، دلایل توحید و معاد، توصیه کردن به دوری از خوراکی ‌ها و نوشیدنی ‌های حرام و صحبت در مورد نعمت‌ های زیادی مانند میوه‌ ها، غذاها و انواع مختلف گیاهان و حتی نور و باران  اشاره می ‌کند.

همچنین به انسان ‌ها هشدار می ‌دهد که از شر وسوسه های شیطان در امان بمانند و از زشتی و بدی کردن دوری کنند و به اعمالی مانند جهاد و هجرت (نقل‌ مکان و رفتن از جایی به‌ جای دیگر) و نیکی و مهربانی کردن روی بیاورند.

تفسیر آیه های مهم سوره نحل

در بعضی از کتاب‌ های دینی روایت شده تنها خداوند است که لایق و سزاوار پرستیدن است. او همه دنیا را آفریده و تمام این دنیا و نعمت‌ هایش متعلق به خود او می‌ باشد. در آیه ‌های ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۶۶، ۶۹ سوره نحل در مورد حلال بودن خوراکی هایی مانند ماهی ‌ها، عسل ‌ها و میوه هایی مثل زیتون خرما و انگور سخن گفته است. در آیه مهم ۹۱ تا ۹۴ سوره نحل نیز به قسم خوردن و وعده دادن یعنی (عهد بستن) و شکستن قسم اشاره کرده است.

نظر پیامبر و امامان درمورد سوره‌ نحل

امام باقر (ع) درباره سوره نحل می ‌فرماید:  هر کس سوره نحل را در هر ماه بخواند در دنیا ضرر و زیان نمی‌ بیند و هفتاد نوع بلا که آسان ‌ترین آنها دیوانگی و جذام و پیسی یعنی (نوعی از بیماری‌ های آن زمان) است از او دور خواهد شد. جای او در بهشت عدن است که این بهشت عدن در وسط بهشت ‌های دیگر قرار دارد.

 پیامبر اسلام (ص) نیز در مورد سوره نحل می ‌فرماید : هر کس این سوره را بخواند خداوند نعمت ‌هایی که در دنیا به او داده را با او حساب نخواهد کرد و پاداش او به ‌اندازه کسی است که بمیرد و وصیتی نیکو از خود به یادگار گذاشته باشد. اگر در همان شب یا روزی که سوره نحل را خوانده باشد بمیرد پاداش او مانند کسی است که با وصیت خوب و پسندیده از دنیا رفته است.

آیه های مشهور سوره نحل

آیه اصحاب

إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ ۚ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (آیه ۱۲۰)

معنا : تحریم‌ های روز شنبه برای یهود فقط به عنوان یک مجازات بود، که در آن هم اختلاف کردند؛ و پروردگارت روز قیامت، در آنچه اختلاف داشتند، میان آنها داوری می ‌کند.

آیه احسان

إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَیٰ وَینْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ وَالْبَغْی ۚ یعِظُکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ (آیه۹۰)

معنا : خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می ‌دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می ‌کند؛ خداوند به شما اندرز می‌ دهد، شاید متذکّر شوید.

سجده کردن تمام موجودات

وَلِلهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ (آیه ۴۹)

معنا : نه تنها سایه ‌ها، بلکه تمام آنچه در آسمان‌ ها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، برای خدا سجده می‌ کنند و تکبّر نمی ‌ورزند.

آیه خواست و اراده الهی

إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (آیه ۴۰)

معنا : فرمان ما به هر چيزى كه اراده ‌اش را بكنيم، اين است كه مى‌ گوييم؛ موجود شو و موجود مى‌ شود.

مطالب پیشنهادی:

تحقیق در مورد سوره فتح

تحقیق در مورد سوره حدید

تحقیق در مورد سوره واقعه

تحقیق در مورد سوره حمد

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا