تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سوره حدید + مقاله دانش آموزی درباره سوره حدید

تحقیق در مورد سوره حدید : سوره حدید نود و چهارمین سوره‌ ای است که در مدینه بر پیامبر اکرم نازل شده است. بنابراین یکی از سوره ‌های مدنی به حساب می ‌آید. به سوره ‌هایی که در مدینه بر پیامبر نازل شده اند سوره مدنی می‌ گویند.

این سوره به داستان زندگی پیامبرانی مثل حضرت عیسی، حضرت ابراهیم و حضرت نوح اشاره کرده‌ است. سوره‌ حدید پنجاه و هفتمین سوره در قرآن است که در جزء بیست و هفتم قرار دارد. این سوره قبل ‌از سوره مجادله و بعد از سوره واقعه در قرآن نوشته‌ شده است و به موضوعات مختلفی مثل بزرگی و عظمت قرآن و چگونگی زندگی مؤمنان و منافقان در قیامت اشاره کرده ‌است.

دلیل نامگذاری سوره حدید

حدید در لغت به ‌معنای آهن است که در آیه بیست و پنج این سوره به آن اشاره شده و به این دلیل حدید نام‌ گذاری شده ‌است. در برخی از روایات، خلاص شدن از سختی جهنم، دیدار وهم‌ نشینی با امام زمان در این سوره آمده است. امام علی نیز درباره سوره حدید این‌ گونه روایت کرده که منظور از نزول آهن خلقت آن است.

 تعداد آیات سوره حدید

سوره حدید دارای بیست و نه آیه است.

تعداد کلمات و حروف سوره حدید

 سوره حدید شامل ۵۷۶ و ۲۵۴۵ حروف است.

معنای دقیق سوره حدید

 بطورکلی معنا و محتوای سوره حدید به تشویق انسان ‌ها به انفاق در زندگی، عاقبت قوم ‌های بدکار و کافر، عظمت قرآن، توحید و صفات الهی اشاره دارد.

نظر پیامبر و امامان در سوره حدید

امام باقر(ع) درباره سوره حدید می‌ فرماید کسی که (مسبحات) سوره حدید را قبل ‌از خواب بخواند از دنیا نمی ‌رود تا حضرت مهدی (ع) را درک کند و اگر از دنیا برود در همسایگی رسول خدا خواهد بود.

 پیامبر اکرم (ص) نیز در مورد سوره حدید فرموده است هر کس سوره حدید را بخواند جزء کسانی محسوب می ‌شود که به خدا و پیامبرش ایمان آورده ‌اند. همچنین از پیامبر روایت شده هر کس سوره حدید را بخواند بر خداوند است که او را از عذاب جهنم حفظ کند و به او در بهشت نعمت دهد. کسی که بر خواندن و قرائت این سوره مداومت داشته باشد یعنی همیشه انجام دهد اگر زندانی باشد رهایی می ‌یابد حتی اگر جنایت ‌های بزرگی علیه او باشد.

آیه های مشهور سوره حدید

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (۲۰)

بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزون‏ جويى در اموال و فرزندان است. مثل آنها چون مثل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن باران به شگفتى اندازد سپس آن كشت خشك شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاك شود و در آخرت دنيا پرستان را عذابى سخت است و مؤمنان را از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.

مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ (۱۱)

كيست آن كس كه به خدا وامى نيكو دهد تا نتيجه‏ اش را براى وى دوچندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد.

هُوَالَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (۴)

اوست آن كس كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد آنگاه بر عرش استيلا يافت آنچه در زمين درآيد و آنچه از آن برآيد و آنچه در آن بالا رود همه را مى‏ داند و هر كجا باشيد او با شماست و خدا به هر چه مى ‏كنيد بيناست.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد سوره واقعه

تحقیق در مورد سوره حمد

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا