تحقیق دانش اموزی

تحقیق درباره جلال الدین محمد کلاس ششم + آثار مولانا ششم ابتدایی

تحقیق درباره جلال الدین محمد کلاس ششم : در ادامه تحقیق دانش آموزی با اطلاعات مهم از زندگی نامه جلال الدین محمد برای پایه ششم تهیه شده است.

تحقیق درباره جلال الدین محمد

جلال الدین محمد ، معروف به مولانا ، یکی از بزرگترین عارفان و شاعران ایرانی است. او در سال ۶۰۴ هجری قمری در شهر بلخ ، مرکز خراسان بزرگ ، به دنیا آمد. پدرش ، بهاالدین ولد ، نیز از بزرگان تصوف و عرفان بود.

مولانا در کودکی آموزشهای دینی و عرفانی را نزد پدرش فرا گرفت. در ۱۸ سالگی با گوهر خاتون ، دختر خواجه لالای سمرقندی ، ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد.

در سال ۶۲۸ هجری قمری ، پدر مولانا درگذشت. پس از مرگ پدر ، مولانا به جای او به تدریس و ارشاد پرداخت. در سال ۶۲۹ هجری قمری ، سید برهان الدین محقق ترمذی ، یکی از بزرگان تصوف و عرفان ، به قونیه آمد و مولانا از تعالیم او بهره مند شد.

مولانا در سال ۶۳۲ هجری قمری در سن ۲۸ سالگی ، در جریان یک سخنرانی ، با شمس تبریزی ، عارفی بزرگ ، آشنا شد. آشنایی با شمس تبریزی نقطه عطفی در زندگی مولانا بود. او تحت تأثیر تعالیم شمس تبریزی ، به عرفان و تصوف روی آورد و سلسله درسهای خود را تغییر داد.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد بدن انسان کلاس چهارم

مولانا پس از آشنایی با شمس تبریزی ، به سرودن غزل ، مثنوی ، رباعی و دیگر قالبهای شعری روی آورد. آثار مولانا از جمله مثنوی معنوی ، یکی از بزرگترین آثار عرفانی جهان ، به زبانهای بسیاری از جمله انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی ، اسپانیایی و عربی ترجمه شده است.

مولانا در سال ۶۷۲ هجری قمری در سن ۶۸ سالگی در قونیه درگذشت. آرامگاه او در قونیه یکی از زیارتگاههای مهم مسلمانان جهان است.

آثار مولانا

آثار مولانا در قالبهای مختلفی از جمله غزل ، مثنوی ، رباعی ، قصیده ، قطعه ، مکتوب ، مقاله و رساله نوشته شده است. مهمترین آثار مولانا عبارتند از:

  • مثنوی معنوی : یکی از بزرگترین آثار عرفانی جهان است که در آن مولانا به بیان مفاهیم عرفانی و فلسفی می پردازد. مثنوی معنوی به زبان فارسی نوشته شده و از ۶ دفتر تشکیل شده است.
  • فیه ما فیه : مجموعه ای از سخنان مولانا است که در آن به موضوعات مختلفی از جمله عرفان ، تصوف ، اخلاق و سیاست پرداخته شده است. فیه ما فیه به زبان فارسی نوشته شده است.
  • دیوان شمس تبریزی : مجموعه ای از غزلهای مولاناست که در آن به موضوعات عاشقانه و عرفانی پرداخته شده است. دیوان شمس تبریزی به زبان فارسی نوشته شده است.
  • رباعیات مولانا : مجموعه ای از رباعیهای مولاناست که در آن به موضوعات مختلفی از جمله عرفان ، تصوف ، اخلاق و عشق پرداخته شده است. رباعیات مولانا به زبان فارسی نوشته شده است.
همچنین ببینید  تحقیق در مورد پیامبران اولوالعزم و کتاب‌ هایشان

تاثیرات مولانا در ادب فارسی

آثار مولانا تأثیرات عمیقی بر فرهنگ و ادب فارسی و جهان اسلام داشته است. مثنوی معنوی یکی از پرخواننده ترین و تأثیرگذارترین آثار عرفانی جهان است که به زبانهای بسیاری ترجمه شده است. آثار مولانا همچنین الهام بخش بسیاری از هنرمندان ، موسیقیدانان و نویسندگان بوده است.

مولانا یکی از تأثیرگذارترین شخصیتهای تاریخ اسلام و ایران است. او با آثار خود به گسترش عرفان و تصوف در جهان اسلام کمک کرد و تأثیر عمیقی بر فرهنگ و ادب فارسی گذاشت.

خب دوستان عزیز ، در این قسمت ، مطلب و متن به صورت یک تحقیق دانش آموزی در مورد جلال الدین محمد برای پایه ششم ابتدایی تهیه شد که امیدواریم مفید بوده باشد.

مطلب پیشنهادی : تحقیق در مورد باباطاهر کلاس ششم

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا