اطلاعات عمومیتحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد دکتر اردشیر حسن پور کلاس چهارم

تحقیق در مورد دکتر اردشیر حسن پور کلاس چهارم : در ادامه ، تحقیق دانش آموزی درباره دکتر اردشیر حسن پور ، مناسب چهارم ابتدایی تهیه شده است.

تحقیق در مورد دکتر اردشیر حسن پور

در طول تاریخ ایران، دانشمندان و نخبگان زیادی در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری فعالیت داشته اند. یکی از این دانشمندان برجسته، دکتر اردشیر حسن پور بود که در زمینه فیزیک فعالیت داشت. وی در طول زندگی خود دستاوردهای علمی ارزشمندی داشت و ترور وی توسط عوامل موساد ضربه ای سنگین به برنامه هسته ای ایران بود.

در این مطلب به زندگی و فعالیت های علمی دکتر حسن پور خواهیم پرداخت.

زندگی نامه دکتر اردشیر حسن پور

اردشیر حسن پور در ۲۶ دی ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در شیراز گذراند و در سال ۱۳۶۱ دیپلم ریاضی و فیزیک خود را از دبیرستان شهید باهنر شیراز دریافت کرد. وی در سال ۱۳۶۱ وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد و در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی الکترونیک فارغ التحصیل شد.

همچنین ببینید  دو شهر نفت خیز عراق را نام ببرید کلاس پنجم

پس از اتمام خدمت سربازی، در کنکور سراسری شرکت کرد و در سال ۱۳۶۷ در رشته فیزیک دانشگاه شیراز پذیرفته شد. وی در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک ماده چگال شد و در سال ۱۳۸۱ مدرک دکتری خود را در رشته فیزیک اتمی از همان دانشگاه دریافت کرد.

فعالیت های علمی

دکتر حسن پور از سال ۱۳۶۹ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز مشغول به کار شد. وی در زمینه های مختلف فیزیک، از جمله الکترومغناطیس، فیزیک ماده چگال و فیزیک اتمی، فعالیت های علمی انجام داد. وی همچنین در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه های مختلف فیزیک، از جمله لیزر، مغناطیس و سنجش، فعالیت داشت.

دکتر حسن پور در زمینه برنامه هسته ای ایران نیز فعالیت داشت. وی در حال کار بر روی پروژه هسته ای اصفهان بود و همچنین تدوین طرح ساخت بزرگترین مجتمع فیزیک اتمی خاورمیانه را بر عهده داشت.

ترور

دکتر حسن پور در ۲۶ دی ۱۳۸۵ در اصفهان درگذشت. علت مرگ وی در ابتدا مشکوک اعلام شد، اما مقامات ایران و آمریکا هر دو ترور وی توسط عوامل موساد را تأیید کردند.

همچنین ببینید  گیاهان چگونه به وجود می آیند کلاس دوم

آثار

دکتر حسن پور بیش از ۵۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی منتشر کرد. وی همچنین چندین کتاب و جزوه آموزشی در زمینه های مختلف فیزیک به رشته تحریر درآورد.

جایزه ها و افتخارات

دکتر حسن پور در طول فعالیت علمی خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرد، از جمله:

  • جایزه جشنواره خوارزمی (۱۳۸۳)
  • جایزه بنیاد ملی نخبگان (۱۳۸۴)
  • جایزه پژوهشگر برتر دانشگاه شیراز (۱۳۸۵)

نتیجه گیری

دکتر اردشیر حسن پور یکی از دانشمندان برجسته ایرانی بود که در زمینه های مختلف فیزیک فعالیت داشت. وی همچنین در زمینه برنامه هسته ای ایران نیز فعالیت داشت و ترور وی توسط عوامل موساد ضربه ای سنگین به برنامه هسته ای ایران بود. دکتر حسن پور الگویی برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است و یاد و خاطره وی همواره در بین ایرانیان زنده خواهد ماند.

مطلب پیشنهادی : تحقیق در مورد استاد شهریار کلاس چهارم

4.7/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا