تحقیق دانش اموزیکلاس پنجم

زندگی نامه مهدی آذر یزدی برای کلاس پنجم تحقیق صفحه ۵۸ کتاب نگارش فارسی

زندگی نامه مهدی آذر یزدی برای کلاس پنجم : مهدی آذر یزدی در ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود و از خواندن و نوشتن بی‌بهره بود. مادرش نیز سواد زیادی نداشت. مهدی از کودکی به کتاب علاقه‌مند بود و از همان دوران به خواندن کتاب‌های مذهبی و درسی می‌پرداخت.

از آنجا که پدرش اجازه نمی‌داد او به مدرسه برود، مهدی تحصیلات خود را در مکتب‌خانه‌ها و نزد طلبه‌های محل ادامه داد. در این دوران، او با ادبیات فارسی و قرآن آشنا شد و علاقه‌اش به کتاب و خواندن بیشتر شد.

در سال ۱۳۲۲، مهدی به تهران آمد و در آنجا به کار در عکاسی و کتابفروشی مشغول شد. در همین دوران بود که او با آثار نویسندگان بزرگی مانند سعدی، مولوی، عطار و جامی آشنا شد و از آنها تأثیر گرفت.

آذر یزدی در سال ۱۳۳۵، اولین مجموعه داستان خود را با عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» منتشر کرد. این مجموعه شامل ۲۵ داستان از کتاب کلیله و دمنه بود که آذر یزدی آنها را برای کودکان بازنویسی کرده بود. این مجموعه به سرعت مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت و آذر یزدی را به عنوان یکی از نویسندگان برجسته کودک و نوجوان ایران معرفی کرد.

آذر یزدی در طول زندگی خود، هفت مجموعه داستان برای کودکان و نوجوانان منتشر کرد. این مجموعه‌ها شامل داستان‌هایی از کتاب‌های کلاسیک فارسی، قرآن و قصه‌های عامیانه بود. او در بازنویسی این داستان‌ها، تلاش می‌کرد تا آنها را به زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان و نوجوانان درآورد.

آذر یزدی علاوه بر نوشتن داستان، در زمینه‌های دیگر ادبیات کودک نیز فعالیت داشت. او کتاب‌های آموزشی مانند «خودآموز عكاسی» و «خودآموز شطرنج» را برای کودکان نوشت و همچنین کتاب‌های ترجمه‌ای مانند «گربه ناقلا» را منتشر کرد.

آذر یزدی در سال ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او را به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌شناسند و آثار او همواره مورد توجه کودکان و نوجوانان بوده است.

آثار مهدی آذر یزدی

  • قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب (۷ جلد)
  • قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن (۵ جلد)
  • گربه ناقلا
  • شعر قند و عسل
  • خودآموز عکاسی
  • خودآموز شطرنج

جایزه‌ها و افتخارات مهدی آذر یزدی

  • لوح تقدیری از طرف یونسکو برای کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»
  • جایزه کتاب ویژه‌ی سال از طرف شورای کتاب کودک برای کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» (جلد ۴ و ۵)

نقش مهدی آذر یزدی در ادبیات کودک و نوجوان

مهدی آذر یزدی با نوشتن داستان‌های ساده و جذاب برای کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در رشد و توسعه‌ی ادبیات کودک و نوجوان ایران ایفا کرد. او با بازنویسی داستان‌های کلاسیک فارسی، کودکان و نوجوانان را با ادبیات غنی ایران آشنا کرد و با خلق داستان‌های جدید، ذوق و خلاقیت آنها را پرورش داد.

آثار آذر یزدی همواره مورد توجه کودکان و نوجوانان بوده و هست و او را به عنوان یکی از نویسندگان برجسته‌ی کودک و نوجوان ایران می‌شناسند.

مطالب پیشنهادی :

نام آوران امروز چه کسانی هستند کلاس پنجم

تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی کلاس پنجم

3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا