تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آن ها

تحقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آنها یکی از مهم ترین تحقیقاتی است که ما در این مطلب به صورت جامع و مفید درباره آن برای نوجوانان و کودکان توضیح دادیم؛ در ادامه مطلب برای آشنایی کامل با این قوم و عذاب الهی متعلق به آن ها همراه ما باشید.

تحقیق درباره قوم ثمود و عذاب الهی آنها

قوم ثمود به عنوان یکی از اصیل ‌ترین قوم ‌های عرب شناخته می ‌شود که پیامبر آنها حضرت صالح علیه السلام با معجزه ‌ای با نام ناقه صالح بوده است. این قوم سرکش و خائن به دلیل کشتن ناقه دچار عذاب الهی شده و در قرآن آنها با نام مشرک معرفی می‌ شوند. در ادامه مطلب یک تحقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آنها قرار دادیم؛ با ما همراه باشید.

آشنایی کامل با قوم ثمود :

برخلاف باور بسیاری از افراد قوم ثمود از عرب ‌های اصیل بوده و محل زندگی آنها سرزمین وادی القری میان شام و مدینه می ‌باشد. تمام اطلاعات موجود درباره این قوم به دلیل گذشت زمان و وجود این قوم در قرن‌ های گذشته دارای ابهام است؛ با توجه به این موضوع که قوم ثمود از اقوام بشر ما قبل تاریخ هستند، آثار بسیار زیادی از آنها در تاریخ به جای نمانده است؛ به همین دلیل به جز اطلاعات دقیق سرنوشت آنها در کتاب خدا نمی ‌توان داستان‌ های دیگر را منبع تعریف قرار داد. با بررسی کتاب خدا می ‌توان گفت اخبار دقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آنها به شرح زیر است.

قوم ثمود جز قوم‌ های عرب بوده‌ اند و به همین دلیل نام پیامبر آنها صالح علیه السلام می‌باشد.

 با توجه به آیه ۶۱ سوره هود می ‌توان گفت که این قوم دارای تمدنی برای آبادی زمین‌ ها، ساخت قصرها و خانه‌ های ایمن بودند؛ همچنین شغل اصلی این قوم زراعت می ‌باشد و در طول زمان زندگی خود کشتزارها، باغ‌ ها و نخلستان‌ های متعددی را ایجاد کردند؛ اما متاسفانه در این قوم علاوه بر پیرمردان و بزرگتران، هفت قوم زندگی می‌ کردند که کار آن‌ ها فساد، سرکشی و طغیان بود؛ به همین دلیل خداوند حضرت صالح (ع) را برای پیامبری و هدایت آن‌ ها برگزید.

حضرت صالح علیه اسلام جز افراد قوم ثمود بوده است و دوران پیامبری آن بعد از پایان قوم عاد شروع می‌ شود. اگر به آیه ۶۱ سوره هود توجه کنید؛ در این آیه گفته می‌ شود که صالح برادر قوم ثمود است که خداوند آن را به رسالت برگزیده تا قوم خود را به سمت خدای یگانه راهنمایی کند.

آیه ۶۱ سوره هود : 

وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمۡ صَٰلِحٗاۚ قَالَ يَٰقَوۡمِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مَا لَكُم مِّنۡ إِلَٰهٍ غَيۡرُهُۥۖ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ ٱلۡأَرۡضِ وَٱسۡتَعۡمَرَكُمۡ فِيهَا فَٱسۡتَغۡفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٞ مُّجِيبٞ

(( باز ما به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را به رسالت فرستادیم، صالح به قوم خود گفت: ای قوم، خدای یگانه را که شما را جز او خدایی نیست پرستش کنید، او خدایی است که شما را از زمین بیافرید و برای عمارت و آباد ساختن آن برگماشت، پس شما از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید که البته خدای من (به همه) نزدیک است و شنونده و اجابت کننده است. ))

قوم ثمود کجا زندگی می‌ کردند ؟

درست است که قرآن به صورت دقیق محل زندگی قوم ثمود را مشخص نکرده است؛ اما با توجه به چند منبع بسیار معتبر گفته می‌ شود که قوم ثمود نزدیک وادی القری در ناحیه هجر کنار ساحل دریای سرخ زندگی می ‌کردند؛ این مکان در مسیر حجاز به شام یعنی بین مدینه و شام قرار دارد. پایه اصلی تعیین مکان زندگی قوم ثمود یک روایت از پیامبر (ص) است که در زمان عزیمت سپاه اسلام از مدینه به تبوک ایشان هراسان بودند که مبادا همراهانش دچار بلایی شوند که قوم ثمود به آن رسیده‌ بودند. به همین دلیل پیامبر صلی الله علیه دستور می‌ دهند که هیچکس از این مکان آب نخورد و با حالت گریان از آنجا بگذرند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد امام جواد کلاس چهارم

آشنایی با حضرت صالح (ع)  :

با توجه به آیات سوره هود حضرت صالح ده‌ ها سال قوم ثمود را به سمت یکتاپرستی و پرستش خداوند هدایت کرد؛ اما قوم ثمود در جواب دعوت و هدایت حضرت صالح علیه السلام برخوردهای شدید و لجاجت سختی نشان داده و از دعوت او امتناع کردند. همچنین در ادامه به دلیل ادامه دعوت حضرت صالح (ع) و کوتاه نیامدن او، تهمت‌ های ناجوانمردانه‌ ای به آن حضرت زده و گفتند: تو یک بشر از جنس خود ما هستی و ما به هیچ عنوان از تو پیروی نخواهیم کرد.

با توجه به این موضوع که قوم ثمود حضرت صالح علیه السلام را هر روز به دروغگویی و هوس بازی متهم می‌ کردند؛ او بسیار دلسوزانه قوم ثمود را به سمت خدا هدایت کرده و هشدار میدهد که عذاب سخت الهی در راه است؛ اما قوم ثمود به حرف‌ های حضرت صالح توجهی نکردند.

آیه ۶۲ سوره هود :

قَالُواْ يَٰصَٰلِحُ قَدۡ كُنتَ فِينَا مَرۡجُوّٗا قَبۡلَ هَٰذَآۖ أَتَنۡهَىٰنَآ أَن نَّعۡبُدَ مَا يَعۡبُدُ ءَابَآؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِي شَكّٖ مِّمَّا تَدۡعُونَآ إِلَيۡهِ مُرِيبٖ

(( ‌[قومِ صالح] گفتند: اى صالح؛ بى‌ گمان، پیش از این در میان ما مایه امید بودى، آیا [اکنون] ما را از پرستیدن آنچه که پدرانمان مى‌ پرستیدند، باز مى‌دارى؟ بى‌ گمان، ما به آنچه را که به [پیروى] آن مى‌ خوانى، در شکّى پراضطراب هستیم. ))

آیه ۶۳ سوره هود :

قَالَ يَٰقَوۡمِ أَرَءَيۡتُمۡ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٖ مِّن رَّبِّي وَءَاتَىٰنِي مِنۡهُ رَحۡمَةٗ فَمَن يَنصُرُنِي مِنَ ٱللَّهِ إِنۡ عَصَيۡتُهُۥۖ فَمَا تَزِيدُونَنِي غَيۡرَ تَخۡسِيرٖ

‌(( [صالح] گفت: اى قوم من؛ به من خبر دهید، اگر من [در موردِ سخنانم] بر دلیل روشنى از پروردگارم باشم و او از نزد خویش رحمتى به من ارزانى کرده باشد، در این صورت چه کسى مرا در برابر [خشم] خدا یارى می‌کند، اگر او را نافرمانى کنم؟ بنابراین شما جز خسارت زدن، [چیزى] بر من نمى ‌افزایید.))

معجزه حضرت صالح علیه السلام:

با توجه به این موضوع که قوم ثمود به هیچ عنوان دعوت و هدایت حضرت صالح علیه السلام را نپذیرفته و به جای همراهی او تهمت‌ های ناسزاواری مانند دروغگویی و هوس بازی برای حضرت صالح در نظر گرفتند. حضرت صالح علیه السلام هشدار عذابی الهی را در برابر سرکشی و طغیان به این قوم داد. او اعلام کرد که تا عذاب نیامده است، از خواب غفلت خود بیدار شوید و از طغیان و سرکشی دست بکشید تا در پرتو ایمان خود را نجات دهید؛ در غیر این صورت دچار عذاب الهی خواهید شد.

با وجود تمام هشدارهای حضرت صالح علیه السلام سرکشی و غرور قوم ثمود تموم نشده و به جایی رسید که این حضرت را کاملاً دروغگو خوانده و او را به همراه اصحابش مایه بدبختی قوم خود معرفی کردند؛ در نتیجه حضرت صالح علیه السلام فرمودند : (( طائِرُکُمْ عِنْدَ اللهِ بَلْ اَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ؛ فال بد و بخت و طالع شما در نزد خدا است، او است که شما را (نه ما را) به خاطر اعمالتان گرفتار مصائب و بدبختی ساخته است.))

به همین دلیل قوم ثمود برای اثبات حرف ‌های حضرت صالح از او خواستند تا به عنوان معجزه خود یک شتر از درون صخره‌ ای که او همیشه در آن عبادت می‌ کند، بیرون آید. حضرت صالح این معجزه را از خدا خواست و خداوند آن را برآورده کرد؛ شتر ماده‌‌ ای با نام معجزه ناقه از درون صخره بیرون آمد؛ اما حضرت صالح برای حضور شتر اخطارهایی به قوم ثمود داد.

همچنین ببینید  تحقیق درباره خرگوش کلاس دوم + متن کوتاه در مورد خرگوش کلاس دوم

او گفت که قوم ثمود به هیچ عنوان نباید آسیبی به شتر ناقه وارد کنند و آب باید به صورت کامل میان قوم ثمودیان و ناقه تقسیم شود. به صورت دقیق ‌تر او بیان کرد که یک روز قوم ثمودیان باید از آب استفاده کنند و روز دیگر آب باید به صورت کامل در اختیار شتر ناقه قرار بگیرد؛ در غیر این صورت هرگونه آسیب به ناقه باعث عذاب الهی خواهد بود.

آیه ۶۴ سوره هود : 

وَيَٰقَوۡمِ هَٰذِهِۦ نَاقَةُ ٱللَّهِ لَكُمۡ ءَايَةٗۖ فَذَرُوهَا تَأۡكُلۡ فِيٓ أَرۡضِ ٱللَّهِۖ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوٓءٖ فَيَأۡخُذَكُمۡ عَذَابٞ قَرِيبٞ

((‌و اى قوم من؛ این ماده شترِ خداست، در حالى که معجزه‌ اى براى شماست، پس، آن را رها کنید تا در زمینِ خدا بچرد و آسیبى به آن نرسانید که در این صورت شما را عذابى نزدیک، فرا مى ‌گیرد. ))

سرنوشت و عذاب الهی قوم ثمود :

بر پایه قرآن کریم پس از معجزه حضرت صالح علیه السلام قوم ثمود به دو دسته تقسیم شدند دسته اول برخورد بسیار شدیدی در برابر معجزه ناقه داشته و با برنامه‌ ریزی‌ های مختلف به فساد و کارشکنی پرداختند.

با توجه به آیات سوره هود و آیه ۷۵ سوره اعراف در میان قوم ثمود ۹ تن از مخالفان حضرت صالح (ع) هم سوگند شدند تا شبانه حضرت صالح علیه السلام و خانواده او را در خانه اش به قتل برسانند و پس از مرگ حضرت صالح در مطالبه خون او ادعا کنند که هیچ اطلاعی از مرگ او ندارند و بی خبر هستند؛ اما خداوند که از نیرنگ آن‌ ها مطلع بود، مخفیگاهشان را به عنوان عذاب الهی بر سرشان فرود آورد و نابودشان کرد.

پس از آن با وجود تمام تأکیدات و هشدارهای حضرت صالح (ع) درباره عذاب الهی خداوند؛ قوم ثمود با سرکشی و نافرمانی ناقه خداوند را کشتند.

به همین دلیل علی رغم اینکه تنها یک نفر از قوم ثمود ناقه را کشت؛ خداوند عذاب الهی را برای تمام کافران قوم ثمود در نظر گرفت  و همه آنها را نابود کرد.

در پی این عذاب الهی پس از کشته شدن ناقه، حضرت صالح علیه السلام به قوم ثمود وعده داد که تنها سه روز دیگر زنده خواهید بود و هیچ کدام از شما از عذاب الهی جان سالم به در نخواهد برد.

طبق منبع‌ های معتبر گفته می‌شود که این عذاب الهی در سه روز برای تمامی کافران قوم ثمود توسط خداوند در نظر گرفته شده است. کافران این قوم در روز اول رخسار زرد، در روز دوم رخسار سرخ و در روز پایانی رخسار سیاه داشتند؛ آنها مانند یک گیاه خشک و پودر شدند.

آیه ۶۵ سوره هود : 

فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُواْ فِي دَارِكُمۡ ثَلَٰثَةَ أَيَّامٖۖ ذَٰلِكَ وَعۡدٌ غَيۡرُ مَكۡذُوبٖ

((پس [قوم صالح] آن [شتر] را پى کردند، از این رو، [صالح] گفت: سه شبانه روز [مهلت دارید که] در خانه‌هایتان زندگی کنید؛ [زیرا] این [وعدة عذاب] وعده‌اى است که دروغ شمردنى نیست.))

آیه ۶۶ سوره هود : 

فَلَمَّا جَآءَ أَمۡرُنَا نَجَّيۡنَا صَٰلِحٗا وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ بِرَحۡمَةٖ مِّنَّا وَمِنۡ خِزۡيِ يَوۡمِئِذٍۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ ٱلۡقَوِيُّ ٱلۡعَزِيزُ

(( پس چون فرمان ما (عذاب) فرا رسید، صالح و کسانى را که همراه او ایمان آورده بودند با رحمتى از خود رهایى بخشیدیم و [هم‌چنین] از خوارى در آن روز [نجات دادیم] به یقین پروردگار تو نیرومندِ پیروزمند است.))

سخن پایانی :

در این مطلب یک تحقیق در مورد قوم ثمود و سرنوشت آنها به شما ارائه دادیم. قابل ذکر است که در میان قوم ثمود تنها کافران دچار عذاب الهی شدند و تمام افرادی که به خداوند ایمان آوردند از این عذاب الهی نجات پیدا کرده و مورد رحمت پروردگار یکتا قرار گرفتند.

شاید علاقمند باشید :

تحقیق درباره حضرت فاطمه برای کلاس پنجم

تحقیق دانش آموزی در مورد حضرت محمد (ص)

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا