تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سیاره اورانوس کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره اورانوس : یک مقاله کوتاه ، همراه با اطلاعات کامل با موضوع سیاره اورانوس مخصوص کلاس چهارم در این بخش تهیه شده است.

تحقیق در مورد سیاره اورانوس

سیاره اورانوس یک سیاره سرد و یخی در منظومه شمسی است. این سیاره به دلیل نور کم با تلسکوپ هم به سختی قابل مشاهده است و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

سیاره اورانوس یک غول یخی و سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است. اورانوس هفتمین سیاره از خورشید است و بین سیاره زحل و نپتون قرار دارد. این سیاره از نظر دور بودن از خورشید رتبه دوم را دارد و دوری آن باعث شده مطالعه بر روی آن سخت باشد. رسیدن یک فضاپیما به اورانوس بین 7 تا 9 سال طول می کشد و با تلسکوپ های قوی نیز نمی توان عکس های با کیفیتی از این سیاره گرفت.

یونانی ها و رومی ها سیارات را از عطارد تا زحل به نام خدایان اساطیری نام گذاری کردند. آنها اورانوس را خدای آسمان نامگذاری کرده اند. اورانوس دارای 27 قمر یا ماه در اندازه های مختلف است. بزرگترین قمر آن تیتانیا نام دارد که اندازه آن تقریباً نصف ماه است. متان موجود در جو  این سیاره باعث می شود که اورانوس به رنگ سبز مایل به آبی در آسمان دیده شود.

سیاره اورانوس چگونه کشف شد؟

حدود 4 میلیارد سال پیش جاذبه، گرد و غبار و گازهای چرخان این غول یخی یعنی اورانوس را ایجاد کردند. اورانوس اولین سیاره منظومه شمسی بود که توسط تلسکوپ کشف شد. سیارات دیگر در دوران باستان کشف شده بودند اما اورانوس به دلیل مسافت زیادی که از زمین داشت با تلسکوپ مشاهده شد. دلیل اینکه اورانوس در زمان های قدیم کشف نشد این بود که این سیاره خیلی کم نور است.

این سیاره در سال 1690 توسط جان فلمستید مشاهده و ثبت شد. اما بطور رسمی در 1781 توسط ویلیام هرشل کشف شد. در ابتدا او فکر کرد که اورانوس یک ستاره دنباله دار است، اما چند سال بعد به عنوان یک سیاره تایید شد.

تا امروز تنها فقط یک فضاپیما به اورانوس سفر کرده است. فضاپیمای  وویجر 2 در سال 1986 به نزدیک اورانوس رسید و عکس هایی از این سیاره ارسال کرد که تنها اطلاعات ما از اورانوس هستند.

روز و شب سیاره اورانوس

یک روز در اورانوس حدود 17 ساعت طول می کشد که کمتر از یک روز در زمین است. اما به دلیل مسافت زیاد از خورشید 84 سال زمینی طول می کشد تا اورانوس به دور خورشید بچرخد. یعنی ما هر 84 سال یکبار می توانستیم تولد خودمان را در این سیاره جشن بگیریم.

آب و هوای سیاره اورانوس

اورانوس مانند تمام سیارات جوی دارد که بیشتر از هیدروژن تشکیل شده است، اما حاوی مقادیر زیادی گاز متان است. متان نور قرمز را جذب می کند و نور آبی را منعکس می کند. مه متانی قوی اورانوس مانع می شود که ما سطح این سیاره را بیشتر بررسی کنیم.

اورانوس با اینکه نسبت به سیاره نپتون به خورشید نزدیک تر است اما سردترین سیاره منظومه شمسی است و دمای آن به 224- درجه سانتی گراد می رسد.

جو اورانوس کاملا آرام است ولی هنوز تند بادهایی در اورانوس وجود دارد. سرعت بادها در این سیاره می تواند به 250 متر در ثانیه در ساعت برسد که در مقایسه با بادهای سطح زمین بسیار شدید است.

جالب است بدانید که سیاره اورانوس مثل زمین دارای فصل است. هر فصل در این سیاره 21 سال زمینی طول می کشد. گاهی اوقات این فصول طوفان های بزرگی در سطح این سیاره ایجاد می کند. در واقع گاهی اوقات در جو آرام این سیاره طوفان هایی ظاهر می شوند که به شکل لکه های سیاه دیده می شوند.

برخی مناطق اورانوس مدت زیادی را در روز یا شب می گذارنند. طول این تاریکی و روشنایی در نیمکره های مختلف این سیاره تا 42 سال طول می کشد.

حقایقی درباره سیاره اورانوس

اورانوس به عنوان سبک ترین سیاره منظومه شمسی در رتبه دوم بعد از زحل قرار دارد. جرم اورانوس 14.5 برابر زمین است. اورانوس مانند نپتون دارای اتمسفر غلیظی از هیدروژن، هلیوم و متان است.

اورانوس یک سیاره درخشان است و اگر آسمان بسیار تاریک باشد و دقیقا بدانید به کجا نگاه کنید ممکن است بدون تلسکوپ و دوربین آن را ببینید.

اورانوس مانند همه غول های گازی دیگر در منظومه شمسی حلقه هایی دارد اما آنها مانند حلقه های زحل به راحتی قابل مشاهده نیستند. سیاره اورانوس دارای پنج قمر یا ماه بزرگ است. بیشتر قمرهای اورانوس از سنگ و یخ ساخته شده اند.

میراندا، یکی از قمرهای معروف اورانوس است که سطحی پر از صخره‌ و دهانه‌ های یخی دارد. اورانوس فقط یک بار حدود 30 سال پیش توسط یک فضاپیما بازدید شد. این سیاره سطحی برای فرود فضاپیما ندارد و جو آن باعث ذوب شدن فضاپیما خواهد شد.

اورانوس سیاره ای سرد و بادخیز است و در حین حرکت به سمت خود می‌ چرخد، مانند توپی که روی زمین می‌غلتد. ستاره شناسان معتقدند در گذشته های دور، جسمی به اندازه زمین با اورانوس برخورد کرده و باعث شده کج شدن محور چرخش این سیاره شده است.

برخی از دانشمندان فکر می کنند که در اورانوس الماس وجود دارد و به شکل باران روی این سیاره فرود می آید. شاید اگر کمی دمای این سیاره گرم تر بود می توانستیم به آنجا برویم و آنها را به زمین بیاوریم.

حلقه های سیاره اورانوس

اورانوس مانند سیاره زحل دارای یک سیستم حلقه ای است. آنها دومین مجموعه حلقه های سیاره ای در منظومه شمسی هستند. در اورانوس دو سری حلقه وجود دارد که بسیار نازک و تیره رنگ هستند. آنها از ذرات به اندازه گرد و غبار  و تخته سنگ های کوچک تشکیل شده اند.

در اطراف اورانوس 9 حلقه داخلی و 2 حلقه بیرونی وجود دارد. آنها احتمالاً زمانی شکل گرفتند که برخی از قمرهای اورانوس در اثر برخورد با ستاره های دنباله دار متلاشی شده اند.

برخلاف سیاره زحل ستاره شناسان فکر می کنند که حلقه های اورانوس بسیار جوان هستند و به تازگی تشکیل شده اند. یعنی زمان تشکیل اورانوس این حلقه ها وجود نداشتند و بعدا تشکیل شده اند.

تفاوت سیاره اورانوس با زمین

اورانوس در مقایسه با زمین بسیار متفاوت است. مانند تمام غول های گازی دیگر سطح سیاره اورانوس جامد نیست و هیچ جایی برای فرود روی سیاره وجود ندارد. با اینحال هسته سیاره از فلزاتی مانند آهن و نیکل ساخته شده و در مقایسه با بقیه سیارات منظومه شمسی بسیار کوچک و سرد است.

اورانوس دارای یک لایه بزرگ گوشته بر روی هسته است که از آب، آمونیاک و متان به صورت یخ، ساخته شده است. جو این سیاره نیز از گازهای هیدروژن، هلیوم و متان ساخته شده است. اورانوس حدود چهار برابر بزرگ تر از زمین است و مانند سیارات دیگر به جز سیاره زهره، از شرق به غرب می چرخد.

آیا می توان در سیاره اورانوس زندگی کرد؟

به دلیل دمای بسیار سرد و فشاری بالایی که در اورانوس وجود دارد، بعید است حتی یک موجود کوچک بتواند در آن زندگی کند. این سیاره هیچ سطحی برای سکونت ندارد و جو آن پر از گازهایی است که انسان نمی تواند از آنها تنفس کند. بنابراین بعید است که انسان به زندگی در این سیاره فکر کند.

سیاره اورانوس یک سیاره سرد و یخی در منظومه شمسی است. این سیاره به دلیل نور کم با تلسکوپ هم به سختی قابل مشاهده است و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد سیاره مریخ کلاس چهارم

2 تحقیق در مورد سیاره ها برای کلاس چهارم و پنجم

تحقیق در مورد سیاره نپتون کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا