تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد پیامبران اولوالعزم و کتاب‌ هایشان

تحقیق در مورد پیامبران اولوالعزم

مقاله پایین در مورد پیامبران اولوالعزم و کتابهایشان گردآوری شده و می توانید از آن به عنوان یک تحقیق دانش آموزی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : 2 تحقیق دانش آموزی درباره امام زمان

پیامبران اولوالعزم کدام پیامبران هستند؟ اسم کتاب‌ های پیامبران اولوالعزم چیست؟ چرا به این پیامبران اولوالعزم می‌ گویند؟

این سوالات و موارد این چنینی ممکن است به ذهن بسیاری از شماها رسیده باشند. در روایات به صراحت اعلام شده است که پنج پیامبر را پیامبر اولوالعزم می‌ دانند. این پیامبران دعوت جهانی به دین داشته و هر کدام خود دارای کتاب آسمانی هستند. پیامبرانی که برای هدایت بشر و رسیدن به قرب الهی از جان و مال خود گذر کرده‌ اند.

این دسته از پیامبران را می‌ توان در تاریخ اسلام از جمله مهم‌ ترین و مقدس‌ ترین شخصیت‌ ها نام برد. مطابق گفته قرآن کریم، پیامبران اولوالعزم آن دسته از پیامبرانی هستند که با اختیار مطلق و اراده قوی برای هدایت بشر و راهنمایی آن توسط خداوند متعال انتخاب شده‌ اند. با وجود اینکه پیامبران زیادی برای هدایت بشر مبعوث شده‌ اند ولی دین جدید و کامل‌ تر توسط این پنج تن معرفی شد.

پیامبران اولوالعزم یعنی چه؟

به لحاظ لغوی کلمه عزم معنای حکم و شریعت را می‌ دهد. در واقع می‌ توان بیان کرد که اولوالعزم یعنی پیامبرانی که هر کدام خود دارای دین و شریعت جدید و مستقل بوده‌ اند.

پیامبران اولوالعزم علاوه بر اینکه کتاب آسمانی داشته‌ اند دعوت آن ها جهان شمول بوده است. هر کدام از این پیامبران هنگامی که مبعوث شده‌ اند دین و شریعت جدیدی را معرفی کرده و به تکمیل دین‌ های قبل از خود پرداخته‌ اند. در واقع می‌ توان گفت که پیامبران اولوالعزم با کتاب آسمانی خود برای هدایت بشر دین کامل‌ تر را معرفی می‌ کردند.

نام پیامبران اولوالعزم چیست؟

پیامبران اولوالعزم به ترتیب عبارتند از

حضرت نوح (ع)

حضرت ابراهیم (ع)

حضرت موسی (ع)

حضرت عیسی (ع)

حضرت محمد (ص)

معرفی پیامبران اولوالعزم و کتاب‌ هایشان

حضرت نوح (ع)

اولین پیامبر اولوالعزم حضرت نوح (ع) است. خداوند حضرت نوح را برای هدایت انسان‌ ها با کتاب و شریعت مبعوث کرد. پس از حضرت آدم، حضرت نوح را دومین فرد و پدر نسل کنونی می‌ شناسند. نسبت تمام پیامبران الهی به جز حضرت آدم (ع) و ادریس (ع) که قبل از وی مبعوث گردیده‌ اند به نوح نبی برمی‌گردد.

حضرت نوح (ع) را نماد پیروی از دستورات الهی، ایمان و صبر می‌ دانند. مشقت‌ های زیادی را حضرت نوح (ع) برای نجات بشریت از فساد و گناه کشید. با وجود اینکه انسان‌ ها پس از حضرت آدم به یگانه پرستی و توهین ایمان داشتند ولی کم کم در روح آن ها خودپسندی و غرور رخنه کرد.

در این زمان بود که در میان انسان‌ ها ظلم و ستم ریشه دواند. با توجه به این امر و با از بین رفتن ایمان، شرک و بت‌ پرستی بین مردم رواج یافته بود. حضرت نوح علیه السلام در این شرایط توسط خداوند متعال با دین و کتاب آسمانی مبعوث شد. کتاب آسمانی حضرت نوح (ع)، صحف نام دارد.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد آهنربا کلاس چهارم + اطلاعات در مورد آهنربا

حضرت نوح (ع) به مدت ۹۵۰ سال مشغول به هدایت مردم بود. ایشان در کنار پیامبرانی مانند صالح، شعیب، هود، موسی و لوط از جمله پیامبرانی به شمار می‌ رود که وعده عذاب الهی را به مردم داد. وی پس از اتمام حجت با مردم مشغول به ساخت کشتی برای نجات آن ها و تمام جانداران شد. ۵۰ سال پس از فرود کشتی حضرت نوح (ع) عمر کرد.

حضرت ابراهیم (ع)

یکی دیگر از پیامبران اولوالعزم که دین توحید را به او منتسب می‌ دانند، حضرت ابراهیم (ع) است. نسبت بسیاری از پیامبران مانند حضرت محمد (ص)، حضرت عیسی (ع) و حضرت موسی (ع) به حضرت ابراهیم (ع) بر می‌گردد. فرزندان ایشان نیز حضرت اسماعیل و حضرت اسحاق بودند.

بدون شک از این پیامبر داستان معروف شکستن بت‌ ها را شنیده‌ اید. پس از آنکه حضرت ابراهیم (ع) تصمیم گرفت بت‌ های مشرکان را تخریب کند. پس از این واقعه، حضرت ابراهیم (ع) توسط مشرکان به آتش انداخته شد. آتشی که تبدیل به گلستان گردید و یکی از معجزات این پیامبر را نمایان کرد. در واقع می‌ توان گفت که سند اخلاص و توحید حضرت ابراهیم علیه السلام شکستن بت‌ های مشرکین بود.

حضرت ابراهیم (ع) که به ابراهیم خلیل مشهور است، همواره در مسیر الهی گام برمی‌داشت. از جمله معجزات حضرت ابراهیم (ع) می‌ توان به زنده کردن مردگان اشاره کرد. داستان حضرت ذبح کردن حضرت اسماعیل نیز یکی از داستان‌ هایی است که اهمیت و سختی زندگی این پیامبر را به خوبی نمایان می‌ کند.

مطابق تمام منابع تاریخی و دینی، در این ماجرا حضرت ابراهیم علیه السلام به خوبی توانست بر شیطان غلبه کرده و برای اجرای فرمان الهی تا ذبح کردن فرزند خود نیز پیش رفت.

تاریخ میزان سن حضرت ابراهیم علیه السلام را بین ۱۷۹ تا ۲۰۰ سال می‌ داند. ۶۹ مرتبه نام حضرت ابراهیم (ع) در قرآن ذکر شده است. پادشاه مخالف حضرت ابراهیم نمرود بود. آرامگاه حضرت ابراهیم در منطقه الخلیل در کشور فلسطین قرار دارد.

حضرت ابراهیم (ع) نیز به مانند حضرت نوح علیه السلام با کتاب آسمانی صحف به هدایت مردم پرداخت.

حضرت موسی (ع)

یکی دیگر از پیامبران اولوالعزم که پس از حضرت نوح و حضرت ابراهیم به پیامبری برانگیخته شد، حضرت موسی (ع) است. علاوه بر اینکه در دین یهود حضرت موسی را به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی می‌ دانند در دین اسلام و مسیحیت نیز وی را به عنوان یکی از پیامبران اولوالعزم می‌شناسند.

حضرت موسی (ع) در زمان یک فرد ستمگر یعنی فرعون به پیامبری مبعوث گردید. وظیفه راهنمایی قوم حضرت موسی و رهبری آن ها بر عهده وی و برادرش هارون علیه السلام افتاد.

بدون شک یکی از وقایع مهم زندگی حضرت موسی (ع)، نزول تورات بود. کتاب تورات که هم اکنون نیز عنوان کتاب مقدس یهودیان شناخته می‌ شود برای هدایت بشر نزول یافت. در قرآن کریم نیز بارها نام حضرت موسی علیه السلام به عنوان یکی از پیامبران الهی که قوانین را به بنی اسرائیل ذکر می‌ کرد نام برده شده است.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد جهنم و جهنمیان

حضرت موسی علیه السلام دارای معجزات مختلفی مانند تبدیل عصا به مار و همچنین شکاف دادن دریا بود. علاوه بر این ید بیضا را می‌ توان یکی دیگر از معجزات بزرگ حضرت موسی علیه السلام نام برد. این معجزه که در کتاب تورات نیز آن را ذکر کرده‌ اند را از معجزات ۹ گانه حضرت موسی می‌ دانند.

بررسی زندگینامه حضرت موسی (ع) نشان می‌ دهد که در طول زندگی خود با رخدادهای تاریخی مختلفی مواجه شده است. در قرآن کریم نام حضرت موسی (ع) ۱۳۶ مرتبه تکرار شده است.

حضرت عیسی (ع)

یکی از پیامبران اولوالعزم که هم اکنون پیروان بسیار زیادی در جهان دارد، حضرت عیسی علیه السلام بود. بدون شک نحوه تولد حضرت عیسی علیه السلام سبب شده است که وی را منحصر به فرد بدانند. حضرت عیسی (ع) پسر حضرت مریم (س) است. نخستین معجزه حضرت عیسی علیه السلام سخن گفتن با حضرت مریم در آغوش وی بود.

حضرت عیسی (ع) برای اثبات حقانیت خود و هدایت بشریت تلاش‌ های فراوانی داشت. علاوه بر این معجزات فراوان حضرت عیسی (ع) نیز نشان می‌ دهند که وی برای هدایت بشر تا چه اندازه تلاش کرده بود. مطابق باور مسیحیان نحوه کشته شدن حضرت عیسی به گونه‌ ای بوده که آن را به صلیب کشیده‌ اند.

با این حال در قرآن کریم آورده شده که حضرت عیسی (ع) در کنار منجی بشریت حضرت مهدی (عج) خواهد کرد. مطابق بیانات قرآن و منابع دین اسلام فرد دیگری را به جای حضرت عیسی علیه السلام به صلیب کشیده‌ اند.

کتاب مقدس حضرت عیسی علیه السلام انجیل نام دارد. هم اکنون نیز پیروان دین مسیح از این کتاب پیروی می‌ کنند.

حضرت محمد (ص)

آخرین پیامبر اولوالعزم که کامل‌ ترین دین را به جهانیان معرفی کرد، حضرت محمد (ص) بود. بزرگترین شخصیت در تاریخ اسلام که در شهر مکه به دنیا آمد. حضرت محمد (ص) را آخرین پیامبر می‌ دانند. وی با معرفی کامل‌ ترین دین یعنی دین اسلام مردم را به مسیر قرب الهی هدایت کرد.

در سن ۴۰ سالگی حضرت محمد (ص) به پیامبری مبعوث گردید. این وظیفه در غار حرا و توسط فرشته وحی به پیامبر ابلاغ شد. حضرت محمد (ص) در طول زندگی خود همواره پیام‌ های مختلفی از جمله توحید، عبادت خداوند، گسترش عدالت و اخلاق نیکو را به مردم انتقال می‌ داد.

مخالفت‌ های شدید و ستم‌ های فراوانی که پیامبر اکرم (ص) در زمان تبلیغ دین اسلام متحمل می‌ شد، سبب شده بود که سال‌ های زیادی را در سختی زندگی کند. حضرت محمد (ص) را یک الگوی اخلاقی و پیام رسان بزرگ و به عنوان بزرگترین رهبر دینی در دنیای اسلام می‌ شناسند.

کتاب آسمانی حضرت محمد (ص) که کامل‌ ترین و آخرین کتاب است، قرآن کریم نام دارد. این کتاب تا امروزه نیز به عنوان مرجع احکام اسلامی توسط مسلمانان مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

پیامبر اکرم (ص) ۶۳ سال عمر کردند. پدر ایشان حضرت عبدالله و مادر ایشان حضرت آمنه سلام الله علیها بودند.

بیشتر بخوانید :

2 تحقیق دانش آموزی درباره حضرت عیسی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا