تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد جهنم و جهنمیان

در قرآن و سایر کتب مذهبی از جهنم به عنوان مکانی یاد شده است در آن افرادی که اعمال بد آن ها از اعمال نیک آن ها بیشتر باشد، قرار خواهند گرفت. این افراد شامل گناهکاران، مشرکان، ظالمان، ستمگران و … هستند.

با رسیدن قیامت و ورود همه انسان ها به دنیای باقی، اعمال و رفتارهای هر فرد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و افرار بنابراین نتایج کارهای خوب و بد خود، مجازات دیده و یا پاداش دریافت خواهند کرد و البته این مجازات و پاداش ها درجات مختلفی دارند. در این مقاله قرار است که یک تحقیق در مورد جهنم و جهنمیان ارائه شود.

جهنم چه مکانی است؟

جهنم یا دوزخ، در ادیان و مذاهب، مکانی برای عذاب ابدی گناهکاران و کافران در زندگی پس از مرگ است. جهنم از آتش، تاریکی، رنج و محرومیت تشکیل شده است و هفت طبقه دارد. جهنم در ادیان شرقی نیز مکانی برای مجازات نافرمانان و ستمگران است، اما معمولاً موقت و قابل توبه است.

همچنین جهنم در ادیان بدوی، مکانی برای زندگی ابدی بدون ثواب و عقاب است. جهنم در اصل، نام درهای در اطراف اورشلیم بود که در آن کودکان را برای خدای مولوخ قربانی می کردند و بعد ها به مزبله تبدیل شد.

انواع جهنم چیست؟

با توجه به باورهای اسلامی، جهنم هفت طبقه دارد و هر طبقه برای گروهی از گناهکاران و کافران به وجود آمده است. این طبقات عبارتند از: 

  • الحوت: پایین ترین و شدید ترین طبقه جهنم که برای منافقین و کفار مستحق است.
  • الجحیم: طبقه دوم جهنم که برای مشرکین و عبادت کنندگان غیر خدا مخصوص است.
  • السقر: طبقه سوم جهنم که برای فرعون و اتباعش و کسانی که از نعمت خدا ناسپاسی کردند مقرر است.
  • اللظی: طبقه چهارم جهنم که برای یهود و کسانی که خدا را تحدی کردند و انبیایش را کشتند مقدر است.
  • الحطمه: طبقه پنجم جهنم که برای نصاری و کسانی که خدا را به شرکا نسبت دادند و عیسی را پرستیدند معین است.
  • السعیر: طبقه ششم جهنم که برای مجوس و کسانی که آتش را پرستیدند و خدا را انکار کردند موجود است.
  • الهاویه: طبقه هفتم جهنم که برای کسانی که ایمان نیاوردند و راه حق را رد کردند محیا است.

چرا جهنم آفریده شده است؟

جهنم آفریده شده است تا مکانی برای بر قراری عدالت و عذاب گناهکاران و کافران باشد. خداوند انسان را با اختیار و مسئولیت خلق کرده است و از او می خواهد که از نعمت هایش سپاسگزار باشد و از فرمان هایش اطاعت کند.

اما اگر انسان با سوء استفاده از اختیار خود، از راه راست منحرف شود و به خدا نافرمانی کند، باید مجازات خود را بپذیرد. جهنم نشانه ای از حکمت و عدل خداوند است که برای تفاوت قائل شدن بین نیکوکاران و بدکاران، بهشت و جهنم را آفریده است.

جهنمیان چه کسانی هستند؟

همان گونه که اشاره شد، جهنمیان کسانی هستند که اعمال بد آنها از اعمال نیکشان بیشتر است و پس از مرگ به جهنم میروند و کیفر می بینند. جهنمیان ممکن است از گروه های مختلفی باشند، مانند منافقین، کافران، مشرکین، یهود، نصاری، مجوس و غیره.

جهنمیان بسته به درجه گناه و کفر خود، در طبقات مختلف جهنم قرار می گیرند و عذاب های متنوعی را تجربه می کنند. برخی جهنمیان همیشه در جهنم می مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می شوند و به بهشت می روند.

انواع عذاب های جهنمی

با توجه به کتاب های مقدس مانند قرآن، عذاب های جهنمی به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می شوند. عذاب های مادی شامل آتش، آب جوشان، لباس آتشین، قل و زنجیر، باد های سوزان، سایه های سوزان، تبدیل پوستهای سوخته و غیره هستند.

همچنین عذاب های معنوی شامل غم و اندوه، حسرت، رسوایی، تحقیر و سرزنش، برخورد خشونت آمیز، لعنت و نفرین، محیط غیر دوستانه، محرومیت از نظر خدا، خفت و خواری، ترساندن و خلود در جهنم هستند.

سخن آخر

بنابر مطالب گفته شده می توان گفت که جهنم جایی برای کیفر گناهکاران است و دارای درجات مختلف می باشد. پس از مرگ و ورود به دنیای آخرت، هر انسان با توجه به میزان و نحوه اعمال خود پاداش و یا کیفر می بیند.

بنابراین جهنم برای همه گناهکاران یکسان نیست. همچنین ماهیت عذاب های جهنمی نیز متفاوت است و شامل عذاب های جمسی و روحی می شود.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق درباره سوره نور + خواص و ویژگی ‌های آن

4 متن زیبای قسم دادن خدا برای شفای مریض

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا