اطلاعات عمومیمطالب درسی

گنج نامه با کدام خط و به چه زبان هایی نوشته شده است کلاس چهارم

گنج نامه دو لوح سنگی بزرگ است که در دامنه کوه الوند در همدان قرار دارد. این کتیبه ها به خط میخی و به سه زبان پارسی باستان، بابلی و عیلامی نوشته شده اند.

خط میخی یک خط تصویری است که در دوران باستان در ایران، بین النهرین و آسیای صغیر استفاده می شد. این خط از صدها نماد تشکیل شده است که هر یک نشان دهنده یک کلمه یا مفهوم است.

زبان پارسی باستان زبان رسمی امپراتوری هخامنشی بود. این زبان از زبان هندوایرانی گرفته شده است و شباهت زیادی به زبان فارسی امروزی دارد.

زبان بابلی زبان رسمی دولت بابل بود. این زبان از زبان اکدی گرفته شده است و از حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در بین النهرین استفاده می شد.

زبان عیلامی زبان رسمی دولت ایلام بود. این زبان از حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران استفاده می شد.

کتیبه های گنج نامه توسط دو تن از پادشاهان هخامنشی، داریوش بزرگ و خشایارشا، نوشته شده اند. داریوش بزرگ در کتیبه خود از پیروزی های خود در جنگ ها و از شکوه و عظمت امپراتوری هخامنشی سخن می گوید. خشایارشا نیز در کتیبه خود از اقدامات خود برای آبادانی کشور و از احترام به خدایان سخن می گوید.

کتیبه های گنج نامه یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران هستند. این کتیبه ها اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ و فرهنگ ایران باستان ارائه می دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا