اطلاعات عمومی

چرا دما در تابستان از زمستان بیشتر است کلاس دوم

دمای هوا در تابستان بیشتر از زمستان است چون خورشید در تابستان به زمین زاویه بیشتری می‌تابد. در تابستان، خورشید در آسمان بالای سر ما قرار دارد و نور آن مستقیم به زمین می‌تابد. این نور مستقیم باعث می‌شود که زمین بیشتر گرم شود. در زمستان، خورشید در آسمان پایین‌تر قرار دارد و نور آن به صورت مایل به زمین می‌تابد. این نور مایل باعث می‌شود که زمین کمتر گرم شود.

علاوه بر زاویه تابش خورشید، مدت زمان تابش خورشید نیز در دمای هوا تأثیر دارد. در تابستان، روزها طولانی‌تر هستند و خورشید برای مدت زمان بیشتری به زمین می‌تابد. این باعث می‌شود که زمین بیشتر گرم شود. در زمستان، روزها کوتاه‌تر هستند و خورشید برای مدت زمان کمتری به زمین می‌تابد. این باعث می‌شود که زمین کمتر گرم شود.

در ادامه یک مثال ساده برای توضیح این موضوع آورده شده است:

فرض کنید که شما یک لیوان آب دارید و می‌خواهید آن را گرم کنید. اگر نور خورشید را به صورت مستقیم به لیوان بتابانید، آب سریع‌تر گرم می‌شود. اما اگر نور خورشید را به صورت مایل به لیوان بتابانید، آب کندتر گرم می‌شود.

در مورد زمین نیز همین اتفاق می‌افتد. وقتی خورشید به صورت مستقیم به زمین می‌تابد، زمین سریع‌تر گرم می‌شود. اما وقتی خورشید به صورت مایل به زمین می‌تابد، زمین کندتر گرم می‌شود.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر دمای هوا تأثیر بگذارند، مانند ارتفاع، پوشش گیاهی و میزان رطوبت. اما زاویه تابش خورشید و مدت زمان تابش خورشید دو عامل اصلی هستند که باعث می‌شوند دمای هوا در تابستان بیشتر از زمستان باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا