مطالب درسی

شب و روز چگونه به وجود می آید کلاس دوم

شب و روز چگونه به وجود می آید کلاس دوم : زمین به دور خودش می چرخد. این چرخش را چرخش وضعی زمین می گویند. چرخش وضعی زمین باعث می شود که قسمتی از زمین که رو به خورشید است روشن باشد و قسمتی که پشت به خورشید است تاریک باشد.

در نیمکره شمالی زمین، وقتی قسمتی از زمین که رو به خورشید است، روز است و قسمتی که پشت به خورشید است، شب است. هر 24 ساعت، زمین یک بار به دور خودش می چرخد و به همین دلیل، هر 24 ساعت، روز و شب عوض می شود.

در نیمکره جنوبی زمین، دقیقاً برعکس نیمکره شمالی است. وقتی قسمتی از زمین که رو به خورشید است، روز است، قسمتی که پشت به خورشید است، شب است.

در استوا، که خطی فرضی است که زمین را به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می کند، همیشه روز و شب برابر است.

یک آزمایش ساده برای نشان دادن چرخش وضعی زمین این است که یک توپ را روی یک میز صاف قرار دهید و آن را به آرامی بچرخانید. قسمتی از توپ که رو به نور است روشن می شود و قسمتی که پشت به نور است تاریک می شود.

شب و روز علاوه بر چرخش وضعی زمین، به زاویه تابش خورشید نیز بستگی دارد. در زمستان، خورشید به صورت مایل به زمین می تابد و بنابراین، قسمت کمتری از زمین روشن می شود. در تابستان، خورشید به صورت عمود به زمین می تابد و بنابراین، قسمت بیشتری از زمین روشن می شود.

در نتیجه، در زمستان، روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر هستند و در تابستان، روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر هستند.

مطلب پیشنهادی :

باد چگونه به وجود می آید کلاس دوم

3.7/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا