تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد شهید فخری زاده + زندگی نامه شهید فخری زاده

تحقیق در مورد شهید فخری زاده : در این مقاله از تاپ ناپ ، در مورد شهید فخری زاده ، زندگی نامه و نحوه شهادت ایشان ، اطلاعات مهمی جمع آوری شده است.

تحقیق در مورد شهید فخری زاده

یکی از خبرهای تکان دهنده‌ی سال‌های اخیر خبر ترور دانشمندان هسته‌ای کشور عزیزمان بوده است. یکی از مظلوم‌ترین این شهدا شهید محسن فخری زاده مهابادی بود.

ایشان معاونت وزارت دفاع و ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را بر عهده داشتند. این عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استاد دانشگاه امام حسین(ع) در رشته‌ی فیزیک بودند.

شهید مهندس محسن فخری زاده مهابادی جز 5 ایرانی بودند که در لیست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که توسط نشریه فارن پالیسی منتشر شده بود، قرار داشتند. ایشان به عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح شناخته می‌شدند و به همین در لیست تحریم سازمان ملل قرار گرفته بودند. اما این تحریم تاثیر بر فعالیت‌های این شهید بزرگوار نداشت و ایشان تا آخرین لحظات زندگی پربارشان تمام تلاش خودشان را برای رشد و تعالی جایگاه علمی و دفاعی کشور به کار گرفتند.

سر انجام در 7 آذر 1399 در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. ما در این مقاله سعی داریم تا زندگی 66 ساله‌ی این عالم و دانشمند هسته‌ای را بررسی کنیم و جنبه‌های مختلف زندگی ایشان را به شما عزیزان نشان دهیم، تا انتها با ما همراه باشید.

تحریم شهید فخری زاده

با فشار آمریکا و اسرائیل سازمان ملل به برنامه‌ی هسته‌ای ایران ورود کرد و برخی دانشمندان هسته‌ای ایران را مورد تحریم قرار داد. یکی از این افراد که در قطعنامه 1747 سازمان ملل در تاریخ 24 ماه مارس سال 2007 علیه ایران تصویب شد مورد تحریم قرار گرفت شهید مهندس محسن فخری زاده مهابادی بود.

آمریکایی‌ها همواره معتقد بودند که شهید فخری زاده صندوقچه اسرار تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد و تاثیر زیادی در بر موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای دارد.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد بود تا زمانی که به صورت مستقیم با شهید فخری زاده صحبت نشود، نمی‌توان در مورد میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای نظری داد. همین موارد باعث شد تا شهید فخری زاده مهابادی یکی از افرادی باشد که توسط سازمان ملل تحریم شود.

نحوه شهادت شهید فخری زاده

در سال ۱۳۹۷ سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد افشا کرد که قصد داشته یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور کند. ولی این عملیات تروریستی با شکست مواجه شد و این سازمان تروریستی به نیت شوم خودش نرسید. سازمان تروریستی- جاسوسی موساد نام مهندس محسن فخری زاده مهابادی را از لیست سازمان ملل به دست آورده بود.

همچنین ببینید  تحقیق دانش آموزی در مورد فسیل دایناسورها

در لیست سازمان ملل از شهید فخری زاده با عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک نام برده شده است. حدودا 2 سال بعد در 7 آذر سال 1399 در یکی از شهرهای شهرستان دماوند به نام آبسرد این دانشمند هسته‌ای مورد حمله‌ی تروریستی قرار گرفت.

بعد از حمله‌ی تروریستی مهندس محسن فخری زاده مهابادی به بیمارستان منتقل شد اما به خاطر شدت بالای جراحات وارد شده، به درجه‌ی رفیع شهادت نائل آمدند.

در مورد چگونگی حمله‌ی تروریستی به ایشان اخبار متفاوتی وجود دارد. برخی افراد عنوان کرده‌اند که ابتدا یک خودروی نیسان کنار خودروی حامل شهید فخری زاده منفجر شده سپس افرادی ناشناس از خودرویی دیگر مهندس فخری زاده و همراهان‌شان را مورد هدف تیراندازی قرار داده‌اند. در اظهار نظری دیگر گفته شده که این جنایت فجیع توسط یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور که درون خودروی نیسان متوقف شده در نزدیکی خودروی شهید فخری زاده صورت گرفته است.

همچنین در روایت دوم گفته شده که هیچ عامل انسانی‌ در ترور شهید فخری زاده نقش نداشته است. این جنایت هولناک به هر شکل که اتفاق افتاده باشد تاثیری در اصل ماجرا ندارد و ایران یکی از دانشمندان هسته‌ای و نیروهای خدمتگزار خودش را از دست داد. ایشان تا آخرین لحظه‌ی زندگی پر برکت‌شان از هیچ تلاشی برای سربلندی کشور عزیزمان دریغ نکرد.

ایشان همواره برای سربلندی ایران و خدمت به مردم تلاش می‌کردند. ترور اینم شخصیت برجسته‌ی نظام برای بیگانگان بسیار اهمیت داشت و بسیاری از سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی خارجی مخصوصا آمریکا و اسرائیل این دانشمند هسته‌ای را شناسایی کرده بودند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی اسرائیل را عامل اصلی شهادت این شخصیت برجسته‌ی علمی دانسته و شهادت ایشان را معادل هسته‌ای شهادت سردار سلیمانی می‌دانستند.

تولد و تحصیلات

شهید مهندس محسن فخری زاده مهابادی در تاریخ 1 فروردین 1340 در قم به دنیا آمد. ایشان اصالتا اهل شهر مهاباد از توابع شهرستان اردستان استان اصفهان هستند.

در مورد تحصیلات ابتدایی آن چیزی که مشخص است این است که ایشان تحصیلات مقدماتی خود را در شهر قم انجام دادند. سپس برای ادامه‌ی تحصیلات راهی تهران شده و مقطع کارشناسی خودشان را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندند.

ایشان مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراندند و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای شدند. ایشان برای گذراندن مدارج عالی تحصیلی وارد دانشگاه تهران شدند و مدرک دکتری خودشان را از این دانشگاه اخذ نمودند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد سوره نحل + مقاله دانش آموزی درباره سوره نحل

ساخت واکسن کرونا

یکی از سخت‌ترین مشکلاتی که در دهه‌ی اخیر در جهان به وجود آمد، همه گیری ویروس کرونا بود. ویروس این بیماری واگیر دار از چین شروع شد و به تمامی کشورها جهان سرایت کرد.

دانشمندان و پژوهشگران زیادی از سرتاسر جهان تلاش کردند تا واکسنی برای جلوگیری یا درمان این بیماری تنفسی کشنده تولید کنند. به همین دلیل بود که وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران هم تلاش کرد تا با همکاری وزارت بهداشت کیت تشخیص و واکسن درمان کرونا را تولید کند.

شهید مهندس محسن فخری زاده مهابادی کسی بود که از طرف وزارت دفاع مامور شده بود در این پروژه با وزارت بهداشت همکاری کند. در آذر ماه سال 99 که ایشان به شهادت رسیدند واکسن تولید شده توسط وزارت دفاع و وزارت بهداشت در مرحله‌ی تست انسانی قرار گرفته بود. این مسئله به تایید آقای علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا رسیده است.

وصیت شهید فخری زاده از زبان پسرش

حامد فخری زاده مهابادی فرزند شهید بزرگوار فخری زاده در مراسم بزرگ داشت پدرشان ایشان را شهید اهل قلم نامیدند. حامد فخری زاده اظهار داشت که پدرش همیشه به دنبال اعتلای علم بوده و به تولید علم و اندیشه می‌پرداخته است. شهید فخری زاده همواره به جوانان توصیه می‌کردند که وارد عرصه‌های علمی شویند و این راه را عاملی برای سربلندی و موفقیت کشور عزیزمان می‌دانستند.

حامد فخری زاده ادر این مراسم گفت که بهترین وصیت پدرم به ما امر به خدمت صادقانه بود. ایشان فرمودند که موفقیت پدرم در بعد معرفتی زندگی‌اش مربوط به در هم آمیختن علم، فلسفه، عرفان و به کارگیری آن در مسائل مختلف زنگی‌اش می‌باشد.

همچنین ایشان گفتند که موفقیت اخلاقی پدرم مربوط به دعای خیر مادر، تواضع و خدمت ایشان به خانواده بود. شهید مهندس محسن فخری زاده مهابادی همواره به دوستان و اطرافیان خودشان توصیه می‌کردند که به خانواده خدمت کنید تا در زندگی موفق شوید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت  تاپ ناپ در مورد زندگی نامه شهید فخری زاده، دانشمند بزرگ کشورمان صحبت کردیم. سعی کردیم زندگی این شهید بزرگوار را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

دقت در خصوصیات و رفتار این شهید بزرگوار به ما کمک می‌کند تا با الگوبرداری از ایشان، ادامه حیات خود را بسازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهدای دیگر کشورمان می‌توانید به بخش‌های دیگر سایت مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی + زندگی نامه شهید ابراهیم هادی

تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

تحقیق درباره شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش

تحقیق در مورد شهدای غواص + اطلاعات کامل در مورد شهدای غواص

3.8/5 - (16 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا