تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد شهید رجایی و نقش او در انقلاب

تحقیق در مورد شهید رجایی و نقش او در انقلاب : محمد علی رجایی نخست وزیر و رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معلم بود. قبل از انقلاب با حکومت شاه بسیار مخالف بود و با جدال با او می پرداخت. همچنین با بنیانگذاران مجاهدین خلق همکاری داشت. به همین دلیل ساواک او را دو بار دستگیر کرد و او را به زندان انداخت. ایشان بعد از انقلاب سابقه مبارزه با رژیم شاه، تحلیل های کارآمد سیاسی و خدمات بزرگ انقلابی داشتند.

در جمهوری اسلامی نیز دارای منصب های مهمی چون وزیر آموزش و پرورش، نماینده تهران و رئیس جمهور بود. رجایی در نهایت در دفتر ریاست جمهوری همراه نخست وزیرش به شهادت رسید. پیکر ایشان در بهشت زهرا به خاک سپرده شدند.

تحقیق در مورد نقش شهید رجایی در پیروزی انقلاب اسلامی

امروزه تحقیق در مورد شهید رجایی از تحقیقات بسیار رایج در میان دانش آموزان می باشد. این تحقیق بسیار مهم و هدفمند می باشد. زیرا آن ها را با یک چهره سیاسی و انقلابی آشنا می کند و دست آوردهای مهم او را به نسل جدید یادآوری می کند.

انقلاب بزرگ ترین و مهم ترین رویداد قرن بیستم می باشد. این رویداد موجب تحول اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ارتباطی نمود. این رویداد حاصل مجاهدت و تلاش های افراد زیادی بود. شهید رجایی از همان افراد تاثیر گذاری بود که در جریان انقلاب کار های ویژه ای انجام داد.

در این متن به معرفی شهید محمد علی رجایی پرداخته شده است. در این مقاله نگاهی همه جانبه به شهید رجایی و سبک زندگی ایشان شده است. هدف خواندن این تحقیق آشنایی نسل جدید با مجاهدت های رجایی است. برای آشنایی بیشتر با این فرد بزرگ انقلابی این تحقیق را تا انتها مطالعه نمایید.

مهاجرت شهید رجایی به تهران

محمد علی رجایی نقش برجسته انقلابی شهید رجایی لقب دارد. ایشان در بیست و پنجم شهریور سال هزارو سیصدو دوازده هجری شمسی در قزوین به دنیا آمدند. خانواده رجایی بسیار مذهبی، دیندار و متدین بودند. ایشان چهار سال بعد از تولد یعنی در سال هزار و سیصد و شانزده پدر خود را از دست دادند. رجایی از کودکی با برادرانش فرق داشت و راه و روشی متفاوت از آن ها را برای زندگی خود برگزید.

با توجه به علاقه ای که به علوم و فنون داشت در سیزده سالگی به تهران رفت. در تهران به تحصیل مشغول شد. تهران برای او یک شهر بسیار بزرگ و پر از پیشرفت بود. در تهران به آموزش کتب گوناگون پرداخت. همچنین به خدمت نیروی هوایی شاهنشاهی پرداخت و در آنجا درجه گروهبانی دریافت کرد.

تحصیلات شهید رجایی

پدر بزرگوار محمد علی رجایی یکی از اعضای اصلی انجمن منتظران امام زمان بود. هدف اصلی این انجمن حفظ جامعه از لحاظ دینی و مذهبی بود. آنها تلاش می کردند که جامعه، علی الخصوص جوانان را بر مدار اسلام حفظ کنند. همچنین از فرهنگ های اصلی و ارزش های اسلامی محافظت نمایند.

این انجمن با اندیشه های کمونیستی به مقابله می پرداخت. خانواده رجایی از لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نداشتند. اما با این وجود رجایی به تحصیل خود ادامه داد. او در سال هزار و سیصد و بیست و پنج مدرک ششم خود را گرفت. سپس در سال هزار و سیصد و سی و چهار موفق به دریافت دیپلم در رشته ریاضی شد. علاوه بر این ایشان لیسانس دیبری شان را در سال هزار و سیصد و سی و هشت دریافت نمودند.

شهید رجایی برای فوق لیسانس دانشگاه تهران رشته آمار قبول شد. اما به دلیل بازگشت به قزوین و آغاز شغل دبیری این رشته را رها نمودند.

آغاز زندگی سیاسی شهید رجایی

رجایی در ابتدای زندگی خود از روحیات و سبک خاصی برخوردار بود. همین امر موجب شد که بیشتر از سایر افراد تحت تاثیر اسلام و اندیشه های اسلامی باشد. اندیشه ها و تفکرات سیاسی او، سابقه مبارزات و برخورداری از آگاهی سیاسی از روحیات او بودند.

از همه مهم تر ایشان دارای روحیه ای انقلابی بود. همین امر موجب همراهی و پشتیبانی او از مردم در جریان انقلاب شد. او مهره سیاسی بسیار مهمی در برکنار نمودن حکومت پهلوی بود. همچنین به امام خمینی در رسیدن به خواسته ها و تفکرات اسلامی کمک های شایانی کرد. این واقعه ی مهم تاریخی از بزرگ ترین و اصلی ترین رویداد های ایران بود.

شهید رجایی در نیروی هوایی شاهنشاهی مشغول به کار شد. سه ماه بعد از خدمت در این نیرو با گروه فداییان اسلام آشنا شد. این آشنایی موجب ایجاد علاقه در او به فعالیت های آن گروه شد. در نهایت رجایی به آن ها پیوست. آنان را در فعالیت های سیاسی ای که انجام می دادند یاری می داد. پیوستن به این گروه آغازگر زندگی سیاسی شهید رجایی شد.

ایشان با اعضای گروه فدائیان اسلام در هر زمینه ای که می توانست همکاری می نمود. علاوه بر این در کلاس های شبانه ای که وابسته به مرکز تعلیم اصول های اسلامی بود شرکت می نمود. این موارد به او کمک می کرد تا خط فکری و سیاسی او بیشتر از هر زمان دیگری رشد نماید. در نهایت به یک فرد سیاسی بزرگ در تاریخ اسلام تبدیل شود.

تحقیق در مورد شهید رجایی
تحقیق در مورد شهید رجایی

نقش سیاسی شهید رجایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

نقش سیاسی شهید رجایی تنها مختص به دوران قبل از انقلاب نبود. زیرا ایشان دارای دیدگاهی بسیار باز در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. همین موارد موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دارای نقش های برجسته ای بود. او بعد از پیروزی انقلاب خدمت های بسیار بزرگی به جمهوری اسلامی ایران کرد. ایشان دارای روحیه ی سلطه جویی و انقلابی بود. از سوی دیگر تحلیل گری بسیار آگاه در زمینه سیاسی بود.

او مهره ای بسیار توانمند و تاثیر گذار برای تحقق آرمان های بزرگ امام بود. برخورداری ایشان از توانمندی ها و علم فراوان موجب شد که به الگو و اسطوره ای بزرگ تبدیل شود. همچنین او را به مقام ها و منصب های برجسته ای در جمهوری اسلامی رساند. مهم ترین نقش سیاسی او به ریاست جمهوری رسیدن بعد از بنی صدر بود. اما ایشان نتوانست در این منصب مدت زیادی باقی بماند و به مردمش خدمت کند.

او بعد از یک سال در یک حمله تروریستی در ساختمان وزارت خانه به شهادت رسید. این حمله تروریستی بمب گذاری ساختمان بود.

شهادت محمد علی رجایی

دومین رئیس جمهور ایران اسلامی که محمد علی رجایی نام داشت. در تاریخ سی مرداد هزار و سیصد و شصت به شهادت رسید. این تاریخ مطابق با بیست و یکم ماه اگوست، سال هزار و نهصد هشتاد و یک میلادی بود. ایشان در دفتر نخست وزیری در اثر انفجار بمب به شهادت رسیدند. این عمل تروریستی موجب کشته شدن محمد جواد با هنر هم شد.

ایشان نخست وزیر وقت ایران بودند و در این حادثه ی وحشتناک جان خود را از دست دادند. این حادثه موجب مرگ یکی از برجسته ترین شخصیت های انقلاب اسلامی بود. همچنین از بزرگ ترین موارد خشونت سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می آید.

فعالیت های شهید رجایی در انقلاب جمهوری اسلامی ایران

شهید رجایی از چهره های بسیار مهم و برجسته انقلاب و دومین رئیس جمهور ایران اسلامی بود. ایشان نقش بسیار مهمی در بنیان گذاری و تداوم جمهوری اسلامی داشتند. موارد زیر فعالیت های مهم رجایی در جریان انقلاب می باشد:

فعالیت های مهم انقلابی قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران

در سال هزار سیصد و چهل شهید رجایی فعالیت های انقلابی خود را آغاز نمودند. ایشان در دوران شاه دارای فعالیت های مذهبی و انقلابی بسیاری بودند. به خاطر این فعالیت ها نیز چندین بار دستگیر و شکنجه شدند. اما هیچ یک از این موارد نتوانستند او را از هدف مهم خود باز دارد.

نقش رجایی در تظاهرات و اعتراضات مردمی

رجایی نقش بسیار برجسته ای در شرکت و سازمان دهی اعتراضات داشتند. ایشان هیچ یک از تظاهرات های علیه رژیم شاهنشاهی را نادیده نمی گرفتند. در آن ها حضور موثر و فعال داشتند. اغلب انقلابیون او را به عنوان فعال ترین چهره در جریان اعتراضات اسلامی می شناختند. او در ترویج ایدئولوژی و افکار انقلابی نقش بسیار مهمی داشت.

دوران بعد از انقلاب

بعد از انقلاب رجایی به منصب وزیر آموزش و پرورش در آمد. خدمت های بسیاری نیز در این زمینه داشت. همچنین به اصلاح نظام آموزشی پرداخت. از طریق دانش آموزان ارزش های انقلابی را ترویج داد.

ریاست جمهوری

شهید رجایی در جولای هزار و نهصد و هشتاد و یک به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

زندگی ساده و با اخلاق

شهید رجایی سنبل برجسته ای از ساده زیستی و اخلاق بود. او در میان تمام مردم ایران از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود. همه ی مردم و دلت مردان او را به عنوان نماد اخلاق و تعهد می شناختند. همچنین با تاکیدی که بر مذهب و اخلاق داشت تغییرات اجتماعی و آموزشی بسیاری را در ایران به وجود آورد.

دلایل ترور شهید محمد علی رجایی

ترور شهید رجایی دلایل مختلفی داشت که در ادامه چند مورد از آن ها توضیح داده شده است.

تنش های سیاسی و داخلی

در اوایل انقلاب اسلامی، ایران دارای تنش های سیاسی بسیار زیادی بود. دولت جدید با کشمکش ها و چالش های زیادی مواجه بود. علاوه بر این دارای مخالفت های سیاسی داخلی وجود داشت که کشور را دچار بحران کرده بود.

فعالیت های گروهک های تروریستی

اغلب افراد این فعالیت تروریستی وحشتناک را به گروهک های تروریستی نسبت می داند. در صدر این گروهک ها سازمان مجاهدین خلق قرار داشت. این گروه مشکلات زیادی را در ابتدای انقلاب به وجود آورد. به عنوان نمونه در دهه شصت شمسی اقدامات تروریستی بسیاری را انجام داد. این اقدامات اغلب بر علیه شخصیت های برجسته و مقامات دولتی بود.

هدف قرار دادن رهبران و بزرگان انقلابی

شهادت رجایی و دیگر مقام های دولتی در آن زمان از استراتژی های گروهک های مخالف جمهوری اسلامی ایران بود. آن ها با این کار قصد داشتند که رهبران و افراد ارزشمند انقلابی را از بین ببرند. همچنین به دولت جدید ضربه های بزرگی بزنند. آن ها می خواستند نظم به وجود آمده را به هم بزنند.

وضعیت ناپایدار و به هم ریخته کشور در سال های ابتدای انقلاب

در آن زمان ایران به شدت درگیر جنگ با عراق بود. این جنگ وضعیت بسیار نابسامانی را در ایران به وجود آورده بود. همین امر موجب ایجاد ناپایداری و افزایش حمله های تروریستی بود. ترور رجایی به طور کلی در زمان اوج تنش های سیاسی، نظامی و امنیتی رخ داد. در آن زمان ایران پر از نا به سامانی و تلاطم بود.

موضوع های رفتاری شهید رجایی

شهید رجایی دارای رفتار و کردار بسیار شایسته ای بود. اغلب مردم ایشان را به عنوان یک رهبر و الگوی رفتاری مناسب یاد می کردند. بعضی از الگو های برجسته رفتاری ایشان در ادامه توضیح داده شده است.

۱_زندگی ساده: از مهم ترین و برجسته تربت اصول رفتاری رجایی ساده زیستی او بود. ایشان در تمام طول عمر خود ثابت کردند که خدمتگزار مردم هستند و تنها هدفشان خدمت به خلق می باشد. او سعی می کرد تمام رفتار و اعمالش مشابه مردم عادی باشد و مانند آن ها زندگی کند. هیچ گاه در زندگی شخصی شهید رجایی نشانی از زرق و برق دنیایی وجود نداشت.

ایشان ساده زندگی می کردند، ساده می پوشیدند و ساده می خورند. سادگی ایشان به حدی بود که گاهی مردم او را به جای همراهانش اشتباه می گرفتند. این مورد برای شخص بزرگی مانند ایشان بسیار برجسته و قابل احترام است.

۲_ مردم داری: بزرگ ترین ویژگی رفتاری این شخصیت برجسته مردم داری ایشان بود. او در تمام فعالیت های خود مردم داری و مردم باروری را در اولویت قرار می داد. او قبل و بعد انقلاب برای مردم علی الخصوص افراد رنج کشیده اهمیت بسیار زیادی قائل بود.

همچنین اعتقاد داشت که بدون همراهی مردم نمی تواند هیچ کاری انجام دهد. ایشان چه زمان بی پولی و چه در زمان رئیس جمهوری هیچ گونه تغییر رفتاری با مردم نداشتند. رجایی هر فرصتی را برای خدمت به خلق غنیمت می شمارد. اقدامات بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه انجام داد. او نهاد هایی برای رسیدگی به مشکلات مردم ایجاد کرد. همچنین راحت طلبی و تشریفات را در مقام های دولتی از بین برد.

۳_ قناعت: رجایی مرد بسیار قانعی بود و در موارد بسیاری از خود برای اطرافیان و مردم ایران می گذشت. ایشان با وجود توانا بودن از حداقل امکانات زندگی استفاده می کردند و صرفه جویی را در راس زندگی خود قرار می دادند. او به کار و پیشرفت در کنار صرفه جویی و قناعت بسیار اعتقاد داشت. بارها گفته بود که رمز تداوم انقلاب همین مورد است.

مطالب پیشنهادی:

تحقیق در مورد شهید حسین خرازی

تحقیق در مورد شهید عباس بابایی

تحقیق در مورد شهید فخری زاده

تحقیق در مورد شهید ابراهیم هادی

تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

تحقیق درباره شهید حسن طهرانی مقدم و یاران دانشمندش

3.5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا