اطلاعات عمومیتحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد شهر همدان کلاس چهارم

تحقیق در مورد شهر همدان کلاس چهارم : همدان یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان همدان است. این شهر در دامنه‌های کوه الوند و در بلندای ۱۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده‌است.

تحقیق در مورد شهر همدان کلاس چهارم

همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان و قدیمی‌ترین شهر ایران به شمار می‌رود. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد.

تاریخ

قدمت شهر همدان به بیش از ۷ هزار سال پیش می‌رسد. این شهر در دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است. در دوران مادها، همدان با نام «هگمتانه» شناخته می‌شد. هگمتانه اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران بود.

جاذبه‌های تاریخی

همدان دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محوطه باستانی هگمتانه: این محوطه تاریخی در شمال شهر همدان واقع شده‌است و بقایای شهر هگمتانه را در خود جای داده‌است.

  • کتیبه‌های گنج‌نامه: این کتیبه‌ها در ده کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده‌اند و به خط میخی و زبان پارسی باستان نوشته شده‌اند.

  • طاق عباسی: این بنا در دوره صفویه ساخته شده و یکی از زیباترین بناهای تاریخی همدان است.

  • مجموعه میدان امام خمینی (ره): این مجموعه شامل مسجد جامع همدان، بازار همدان و حمام حاج آقا تراب است.

  • موزه تاریخ طبیعی همدان: این موزه یکی از بزرگترین موزه‌های تاریخ طبیعی ایران است و انواع فسیل‌ها، سنگ‌ها، و گیاهان و جانوران را در خود جای داده‌است.

همچنین ببینید  به محل تولد چه می گویند کلاس دوم

جاذبه‌های طبیعی

همدان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوه الوند: این کوه بلندترین کوه غرب ایران است و مناظری زیبا را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
  • غار علیصدر: این غار زیبا و شگفت‌انگیز در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر همدان واقع شده‌است و یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان است.
  • چشمه‌های آب گرم: همدان دارای چندین چشمه آب گرم طبیعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه آب گرم گنجنامه، چشمه آب گرم ازندریان، و چشمه آب گرم قروه درجزین اشاره کرد.

اقتصاد

اقتصاد همدان بر پایه کشاورزی، صنعت، و گردشگری استوار است. محصولات کشاورزی مهم این شهر شامل گندم، جو، انگور، و گردو است. صنایع مهم همدان شامل صنایع نساجی، صنایع غذایی، و صنایع معدنی است. گردشگری نیز یکی از بخش‌های مهم اقتصاد همدان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از این شهر دیدن می‌کنند.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر همدان ۱٬۱۱۲٬۳۵۰ نفر بوده‌است. این شهر از قومیت‌های مختلف ایرانی تشکیل شده‌است. زبان رسمی مردم همدان فارسی است.

حمل و نقل

همدان دارای فرودگاه، راه‌آهن، و راه‌های ارتباطی مناسبی است. فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر واقع شده‌است و پروازهای داخلی و خارجی به این فرودگاه انجام می‌شود. راه‌آهن همدان به شهرهای تهران، مشهد، و تبریز متصل است. راه‌های ارتباطی همدان نیز به سایر شهرهای ایران متصل هستند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد سیاره نپتون کلاس چهارم

آشنایی با همدان

همدان شهری تاریخی و فرهنگی با جاذبه‌های فراوان است. این شهر برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ، و طبیعت، مقصدی جذاب محسوب می‌شود.

اگر قصد سفر به همدان را دارید، در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • بهار و پاییز بهترین زمان‌های سفر به همدان هستند. در این فصول، آب‌وهوای همدان معتدل است و می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر به‌راحتی بازدید کنید.
  • اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید، حتماً از محوطه باستانی هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، و طاق عباسی بازدید کنید.
  • اگر به طبیعت علاقه دارید، حتماً از کوه الوند، غار علیصدر، و چشمه‌های آب گرم همدان دیدن کنید.
  • برای اقامت در همدان، می‌توانید از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، و خانه‌های بوم‌گردی استفاده کنید.

سخن آخر

همدان شهری باستانی و تاریخی است که قدمت آن به بیش از ۷ هزار سال پیش می‌رسد. این شهر در طول تاریخ یکی از پایتخت‌های مهم ایران بوده‌است و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی را در خود جای داده‌است.

همدان برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ، و طبیعت، مقصدی جذاب محسوب می‌شود. این شهر می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم بزند.

این تحقیق با موضوع شهر همدان برای کلاس چهارم ، با زبانی ساده و روان و برای دانش آموزان در تمامی پایه های تحصیلی مختلف در تاپ ناپ ، گردآوری شد.

مطلب پیشنهادی : تحقیق در مورد منظومه شمسی کلاس چهارم پنجم و ششم

3.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا