تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سوره فتح + مقاله دانش آموزی درباره سوره فتح

تحقیق در مورد سوره فتح : سوره فتح چهل و هشتمین سوره قرآن کریم است که در جزء بیست و ششم قرار دارد. این سوره قبل‌ از سوره حجرات و بعد در سوره محمد در کتاب قرآن جای ‌گذاری شده‌ و یکی از سوره‌ های مدنی است. به سوره‌ هایی که در مدینه نازل شده باشند سوره مدنی می‌ گویند.

 دلایل نام گذاری سوره فتح

 به‌ دلیل آمدن کلمه فتح در شروع سوره و اشاره به فتح مبین به این اسم نام گذاری شده است. سوره‌ فتح صد و دوازدهمین سوره ‌ای است که در مدینه بر پیامبر اکرم نازل شده است. این سوره به پیروزی مسلمانان، اخلاص، ایمان، وحی، رسالت و هشدار به کافران، اخلاقیات و خصوصیات یاران پیامبر اشاره کرده‌ است.

تعداد آیات سوره فتح

 سوره فتح دارای ۲۹ است

 تعداد حروف کلمات سوره فتح

 سوره‌ فتح شامل ۲۵۰۹ و ۵۶۰ کلمه می ‌باشد.

 درباره قرائت این سوره نقل شده‌ است : کسی که این سوره را بخوانند مانند کسی است که همراه پیامبر در فتح حضور داشته و یا مانند کسی است که با او در بیعت شجره بیعت کرده‌ است.

داستان نازل شدن سوره فتح

 بعد از صلح (حدیبیه) مسلمانان بدون انجام دادن مناسک حج با ناراحتی و ناامیدی به مدینه بازمی‌ گشتند و بعضی اوقات افرادی که ایمان ضعیفی داشتند دچار شک‌ و تردید می‌ شدند. در این هنگام فرشته وحی سوره فتح را بر پیامبر نازل کرد و پیامبر با دیدن نازل شدن آیه های سوره‌ فتح چهره‌ اش غرق در سرور و شادمانی شد و فرمود : اینک آیه و سوره ‌ای نازل شد که در نظرم از کران تا کران دنیا دوست‌ داشتنی ‌تر است.

در بعضی از کتاب ‌های دینی درباره آیه ( لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر) نظراتی وجود دارد. برخی از افراد می ‌گویند معنای این آیه گناهان است که به واسطه شفاعت پیامبر آمرزیده و بخشیده می‌ شوند.

برخی دیگر می ‌گویند منظور از این آیه گناهانی است که مشرکان در حق پیامبر روا داشته ‌اند. مانند بیرون کردن او از مکه و مانع شدن از زیارت کردن بیت الحرم و منظور از آمرزش این گناهان احکامی است که پیامبر را دعوت به صبر کرده که با فتح کردن مکه این آزار و اذیت‌ ها جبران و برطرف می‌ شود.

نظر پیامبر و امامان درباره سوره فتح

 پیامبر اکرم (ص) در هنگام نازل شدن این سوره به پیروانش می‌ فرماید: سوره‌ ای بر من نازل شد که نزد من محبوب ‌تر و دوست‌ داشتنی‌ تر از همه آن چیزهایی است که خورشید بر آن تابیده است.

 امام صادق (ع) نیز درباره‌ سوره‌ فتح ‌ فرموده است: مال و زن و فرزندانتان را با قرائت سوره فتح از آسیب ‌ها، تلف و گزند یعنی ( ضررها ) حفظ کنید. زیرا هر کس بر قرائت آن مداومت ورزد، روز قیامت منادی به صورتی که همه بشنوند ندا می ‌دهد: او را به بندگان شایسته ام ملحق کنید و او را به بهشت و نعمت‌ های من وارد سازید و از شربت گوارا و سربسته ‌ای که به کافور بهشتی مخلوط است سیراب نمایید.

تلاوت و قرائت این سوره خواص بسیاری دارد که در کتاب ‌های قرآنی نقل شده ‌است: هر کس این سوره را بخواند از خطرات دور می ‌ماند و ترس او برطرف خواهد شد همچنین از گزند حاکمان ظالم در امان خواهد ماند

آیات مشهور سوره فتح

لَقَدْ رَضِيَ اللَّـهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا (۱۸)

معنا : به راستى خدا هنگامى كه مؤمنان، زير آن درخت با تو بيعت مى ‌كردند از آنان خشنود شد، و آنچه در دل ‌هايشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پيروزى نزديكى به آنها پاداش داد.

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ 

معنا: محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می ‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می ‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌ های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و به قدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وا می ‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد.

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا (۱)
معنا : ما تو را پيروزى بخشيديم چه‌ پيروزى درخشانى.

بیشتر بخوانید :

تحقیق در مورد سوره حدید

تحقیق در مورد سوره واقعه

تحقیق در مورد سوره حمد

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا