تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد سوره حمد + مقاله دانش آموزی درباره سوره حمد

تحقیق در مورد سوره حمد : حمد در لغت به معنی ستایش و نیایش است. یعنی اینکه ما خدا را دوست داریم و او را ستایش و تمجید و عبادت می کنیم. خداوند نیز بندگان خود را دوست دارد و در همه لحظه ها در کنار ما است.

سوره حمد اولین سوره در کتاب آسمانی ما قران کریم است که در همان ابتدا با حمد و ستایش خداوند شروع شده و در ادامه خلوص و بندگی و ارادت بندگان را نشان می دهد.

ترتیب نازل شدن سوره حمد

سوره حمد یا فاتحه اولین سوره قرآن مجید و اولین سوره ای است که به صورت کامل و یکجا بر پیامبر نازل شده است.

این سوره دارای هفت آیه می ‌باشد. از نظر تعداد حروف و کلمه سوره حمد دارای صد و بیست و سه حرف و بیست و پنج کلمه می ‌باشد. البته درباره تعداد حروف و تعداد کلمه تعدادی از علما باهم اختلاف نظر دارند.

در قرآن کریم پنج سوره وجود دارند که با عبارت الحمد الله آغاز شده اند که سوره حمد یکی از آن ها است. در این سوره خداوند نحوه راز و نیاز و صحبت با پروردگار را به بندگان آموزش می دهد و از بندگان خود می خواهد که اینگونه با او صحبت کنند.

مکی یا مدنی بودن سوره حمد

مکی یا مدنی بودن یعنی اینکه این سوره ابتدا در مکه بر پیامبر عزیزمان نازل شده یا در مدینه. بر سر مکی یا مدنی بودن سوره حمد اختلاف نظرهایی وجود دارد، عده ای عقیده دارند که سوره حمد مکی است یعنی در مکه بر پیامبر نازل شده است.

عده ای هم این اعتقاد را دارند که سوره حمد مدنی است یعنی در مدینه بر پیامبر نازل شده، ولی از آنجایی که قبل از اینکه مسلمانان به مدینه مهاجرت کنند در مکه هم نماز می خواندند و سوره حمد اصلی ترین قسمت نماز است، پس این نظریه درست نیست و این سوره مکی است.

عده بسیاری هم اعتقاد دارند که سوره حمد به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارد دو بار نازل شده، یک ‌بار در مکه و یک بار در مدینه.

اهمیت سوره حمد

سوره حمد جایگاه بسیار ویژه‌ ای در بین سوره‌ های دیگر قرآن مجید دارد و بخاطر این است که در تمامی نمازهایمان واجب است که سوره حمد را بخوانیم و نمی توانیم به جای آن سوره دیگری را بخوانیم و نمازمان درست نخواهد بود

سوره حمد پنجمین سوره‌ نازل‌ شده بر پیامبر گرامی مان می‌ باشد. از آنجایی ‌که  این سوره اصلی ترین سوره برای خواندن نماز می باشد و ما در همه نمازهایمان واجب است آن را بخوانیم، پس در همان ابتدا و در اولین سال مبعوث شدن پیامبر گرامی نازل شده است.

ثواب قرائت سوره حمد

پیامبر گرامی ما حضرت محمد ( ص ) این ‌چنین فرموده اند که هرکس سوره حمد را بخواند ثوابش آنقدر زیاد است که مانند این است که دو سوم قرآن کریم را خوانده باشد و به زن و مرد مؤمن صدقه داده باشد.

همچنین آن حضرت می ‌فرماید هر کسی که سوره حمد را بخواند، خداوند ثواب خواندن همه آیات نازل شده از آسمان ‌ها را به او خواهد داد.

در یکی از روایات آمده که حضرت محمد (ص) می فرماید که قسم به کسی که جانم در دست اوست در تورات و انجیل و زبور و حتی در خود قرآن هم همانند این سوره نیست. در جایی دیگر نیز می فرماید که این سوره، بهترین سوره ای است که خداوند در کتاب قران نازل کرده است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که هر کس با خواندن سوره حمد شفا پیدا نکند هیچ چیز دیگری حال او را خوب نخواهد کرد.

تفسیر معنی سوره حمد

سوره‌ حمد هفت آیه دارد که هر کدام اطلاعات خیلی مهمی به ما می دهند که در ادامه شرح داده شده است.

 آیه اول بسم ‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم: یعنی اینکه برای شروع هر کاری باید به خدا متوسل شویم و از او یاری بطلبیم و با نام و یاد او کار خود را آغاز کنیم.

 آیه دوم الحمد لله رب العالمین: به بندگان یادآور می ‌شود که خالق هر چیزی پروردگار می‌ باشد و هر چیزی که در دنیا وجود داشته باشد خدا آفریده و بازگشت هر چیزی به سمت خداست.

 الرحمن الرحیم: این آیه این معنی را می‌ رساند که پروردگار بسیار بخشنده و مهربان است و اساس این جهان بر پایه رحمت و بخشایش او می‌ چرخد.

مالک یوم الدین: به روز آخرت و قیامت اشاره می ‌کند که خداوند ناظر و حاکم بر روز قیامت می ‌باشد و در آنجا حضور دارد.

ایاک نعبد و ایاک نستعین: در این آیه بنده ها رو به خداوند می گویند که فقط تو را عبادت و ستایش می کنیم.

 اهدنا الصراط المستقیم: به ما می گوید که خدا انسان ها را به راه درست هدایت و راهنمایی می کند و باید از خدا بخواهیم ما را هدایت کند.

 سرانجام آیه آخر صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین: به این اشاره دارد که سرانجام راه مستقیم از آن کسانی است که به خدا ایمان آوردند و راهشان از کسانی که مورد غضب خدا قرار گرفته اند وخدا دوستشان ندارد جدا است.

سوره حمد جزء عزیزترین و شریف ‌ترین سوره های قرآن است و به آن قلب قرآن هم می گویند.

نام های دیگر سوره حمد

سوره حمد نام های بسیار زیادی دارد از جمله آنها می توان به فاتحه الکتاب، فاتحه القران، ام الکتاب، ام القران، النور، الحمد، المناجات، ثناء، الکافیه، الوافیه، قرآن العظیم ، الشکر، الشافیه، الصلاه، الکنز، سبع المثانی و… اشاره کرد.

دلایل نامگذاری های مختلف سوره حمد چیست؟

ما در اینجا دلیل اینکه سوره حمد را به این اسم ها می خوانند، توضیح می دهیم تا شما نیز با آن آشنا شوید.

فاتحه الکتاب: به دلیل اینکه سوره حمد اولین سوره در کتاب قران می باشد به آن فاتحه الکتاب هم می گویند.

ام القرآن: ام در عربی به معنی مادر می باشد. به دلیل اینکه این سوره اهمیت خیلی زیادی دارد و اصل و اساس قرآن می باشد و در آن به همه اصول و قوانین قرآن اشاره شده به آن ام القران یا مادر قرآن می گویند.

المناجات: به دلیل اینکه ما در نمازهایمان با خداوند با سوره حمد راز و نیاز و عبادت می کنیم به آن سوره المناجات هم گفته می شود.

سبع المثانی: سبع در عربی یعنی شماره هفت، از آنجایی که سوره حمد هفت آیه دارد و ما در هر بار نماز دوبار سوره حمد را می خوانیم پس به آن سبع المثانی هم گفته می شود.

سوره حمد، سوره ثنا و سوره الشکر: به دلیل اینکه ما هر روز پنج وعده در نماز با خداوند راز و نیاز کرده و او را عبادت و ستایش می کنیم و از اینکه به ما این همه نعمت داده و ما را به راه راست هدایت می کند او را شکر می کنیم این سوره، حمد، ثنا و شکر نامیده می شود.

در پایان شایان ذکر است که یاد گرفتن سوره حمد و درست خواندن آن در رکعت اول و دوم نماز بر هرکسی واجب است. ما سوره حمد را می خوانیم به جهت اینکه مشکل گشا است و هر حاجتی را برآورده می کند و بلایا را از ما دفع می کند.

مطالب پیشنهادی:

تحقیق درباره سوره نور

تحقیق در مورد آیت الکرسی

تحقیق در مورد قرآن کریم

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا