تحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد باباطاهر کلاس ششم

تحقیق در مورد باباطاهر کلاس ششم : باباطاهر با دوبیتی‌های خود، عشق، عرفان و انسانیت را به مردم ایران و جهان آموخت. او با زبانی ساده و روان، مفاهیم عمیقی را در دوبیتی‌های خود بیان کرد و در قلب مردم ایران و جهان جای گرفت.

در این تحقیق، به زندگی‌نامه، آثار و دوبیتی‌های باباطاهر خواهیم پرداخت.

تحقیق در مورد باباطاهر کلاس ششم

باباطاهر عریان، شاعر و عارف نامدار ایرانی است که در قرن پنجم هجری قمری می‌زیسته است. او در شهر همدان به دنیا آمده و بیشتر عمر خود را در این شهر سپری کرده است. باباطاهر به زبان لری سخن می‌گفته است و دوبیتی‌های او به زبان لری و به صورت فهلوی سروده شده‌اند.

اطلاعات زندگی‌نامه‌ای

درباره تاریخ تولد و چگونگی آغاز زندگی باباطاهر اطلاعات دقیقی در دست نیست. برخی او را معاصر «عین‌القضات همدانی» در قرن پنجم و بعضی معاصر «خواجه نصیرالدین طوسی» در قرن ششم هجری قمری می‌دانند.

باباطاهر در جوانی ازدواج کرد و صاحب فرزندی شد. اما پس از مدتی همسر و فرزند خود را از دست داد. این حادثه تأثیر عمیقی بر زندگی او گذاشت و او را به سیر و سلوک و ریاضت کشاند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد ورزش بسکتبال + اطلاعات کامل در مورد تاریخچه و قوانین آن

باباطاهر در جوانی به سفرهای زیادی رفت و با اقوام و ادیان مختلف آشنا شد. او در این سفرها از تجربیات خود در زندگی و سیر و سلوک خود سخن می‌گفت و دوبیتی‌های معروف خود را می‌سرود.

آثار

باباطاهر آثار زیادی از خود به یادگار گذاشته است. مهم‌ترین آثار او دوبیتی‌های او هستند که به زبان لری و به صورت فهلوی سروده شده‌اند. دوبیتی‌های باباطاهر در موضوعات مختلف از جمله عشق، عرفان، طبیعت و زندگی اجتماعی سروده شده‌اند.

علاوه بر دوبیتی‌ها، باباطاهر آثار دیگری نیز از خود به یادگار گذاشته است که عبارتند از:

  • دو قطعه
  • چند غزل
  • مجموعه کلمات قصار به زبان عربی
  • کتاب «سرانجام»

دوبیتی‌های باباطاهر

دوبیتی‌های باباطاهر از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آثار ادبی ایران هستند. این دوبیتی‌ها به زبانی ساده و روان سروده شده‌اند و مفاهیم عمیقی را در خود جای داده‌اند.

دوبیتی‌های باباطاهر در موضوعات مختلف از جمله عشق، عرفان، طبیعت و زندگی اجتماعی سروده شده‌اند. در این دوبیتی‌ها، باباطاهر از تجربیات خود در زندگی و سیر و سلوک خود سخن می‌گوید.

نمونه‌هایی از دوبیتی‌های باباطاهر

  • در عشق اگر خواهی به جایی رسی

  • خود را از خود بکش تا به خدا رسی

  • هر که را به خدا رسید

  • از هرچه هست بی‌نیاز شد

  • هر که را عشق آمد به دل

  • داغ عشقش در دلش ماند

  • هر که را درد عشق آمد

  • از هرچه هست بی‌نیاز شد

همچنین ببینید  تحقیق دانش آموزی در مورد فناوری فضایی

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده‌است.

آرامگاه باباطاهر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر همدان است. این آرامگاه هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است.

نتیجه‌گیری

باباطاهر یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شاعران و عرفای ایرانی است. دوبیتی‌های او از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار ادبی ایران هستند. این دوبیتی‌ها در موضوعات مختلف از جمله عشق، عرفان، طبیعت و زندگی اجتماعی سروده شده‌اند و مفاهیم عمیقی را در خود جای داده‌اند.

باباطاهر با دوبیتی‌های خود، عشق، عرفان و انسانیت را به مردم ایران و جهان آموخت. او با زبانی ساده و روان، مفاهیم عمیقی را در دوبیتی‌های خود بیان کرد و در قلب مردم ایران و جهان جای گرفت.

در این بخش از تاپ ناپ در مورد باباطاهر ، یک تحقیق دانش آموزی و ساده ، مناسب برای پایه ششم ابتدایی گردآوری شد و اطلاعات مفید و مهمی نیز ارائه دادیم که امیدواریم مورد رضایت واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی : تحقیق دانش آموزی درباره گلچین گیلانی شاعر شعر باران

4.5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا