تحقیق دانش اموزی

تحقیق درباره سوره نور + خواص و ویژگی ‌های آن

تحقیق درباره سوره نور + خواص و ویژگی ‌های آن : سوره نور پس از هجرت پیامبر و در مدینه نازل شده است. به همین علت آن را به عنوان یک سوره‌ مدنی می‌ نامند.

این سوره در جزء ۱۸ قرار گرفته و بیست و چهارمین سوره از قرآن کریم است. سوره نور ۶۴ آیه دارد. به لحاظ لغوی، نور معنای روشنایی را می‌ دهد. بدون شک انتخاب این نام می‌ تواند چیزهای زیادی را آشکار کند.

در حالت کلی مفهوم سوره به واجب بودن حجاب برای زنان، آداب وارد شدن به خانه و همچنین وجود چهار شاهد برای اثبات زنا اشاره می‌ کند. علاوه بر این با بررسی سوره نور می‌ توان متوجه شد که در آن نسبت موضوعات اخلاقی مسلمانان، مبارزه با آلودگی و همچنین عفت ورزی تاکید زیادی شده است.

سوره نور

علت نامگذاری سوره نور

فلسفه نامگذاری سوره نور این است که در این سوره، کلمه نور 7 مرتبه تکرار شده است. علاوه بر این در آیه ۳۵ از این سوره به معرفی نور آسمان‌ ها و زمین یعنی خداوند پرداخته می‌ شود. در این آیه بیان می‌ شود که نور خداوند مانند چراغدانی بوده که فروغ فراوانی دارد.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد صداها کلاس دوم + اطلاعات درباره صداها

محتوای سوره نور چیست؟

با بررسی محتوای سوره نور متوجه می‌ شویم که در این سوره مبارکه احکام فقهی فراوانی قرار گرفته شده است. از جمله این احکام می‌ توان به معافیت زنان سالخورده از داشتن حجاب، نوع پوشش زنان و مردان، حد زنا و مسائل نکاح اشاره نمود. علاوه بر این در این سوره می‌ توان پندهای اخلاقی فراوانی را نیز مشاهده کرد. عدم تهمت زدن به دیگران و همچنین عدم اشاعه فحشا از جمله پندهای نهفته در این سوره هستند. خداوند متعال در این سوره آداب ورود به خانه را نیز بیان می‌ کند.

خواص سوره نور

بررسی خواص و ویژگی‌ های سوره نور نشان می‌ دهد که برای رفع چند مشکل می‌ توان به تلاوت آیات آن پرداخت.

بازگرداندن شخص فراری یکی از ویژگی‌ های سوره نور است. برای بازگرداندن شخص فراری می‌ توان آیه ۴۰ از این سوره مبارکه را قرائت نمود.

یکی دیگر از ویژگی‌ های سوره نور جلوگیری از محتلم شدن است. اگر در شرایطی قرار دارید که نباید محتلم شوید، می‌ توانید سوره نور را نوشته و بر روی تشکی که قرار است بر روی آن بخوابید، بگذارید.

احادیث و روایات درباره سوره نور

از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است هر کس سوره نور را بخواند 10 حسنه به او توسط خداوند داده می‌ شود. این ۱۰ حسنه به اندازه پاداش تمام مومنین گذشته و آینده هستند.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد سوره حدید + مقاله دانش آموزی درباره سوره حدید

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است که برای حفظ عورت و مال خود، این سوره را قرائت کنید. علاوه بر این با هدف قرار دادن زنان خود در حصار عفت نیز خواندن این سوره مورد تاکید قرار گرفته است. برای جلوگیری از زنا کردن هر کدام از اعضای خانواده، خواندن این سوره در شب و روز توسط ائمه اطهار توصیه می‌ شود.

امام صادق علیه السلام علاوه بر این می فرمایند: افرادی که سوره نور را قرائت می‌ کنند در هنگام تشییع جنازه ۷۰ هزار ملک را در کنار خود مشاهده خواهند کرد. این ملائک برای فرد دعا و استغفار خواهند نمود.

نکات مهم در سوره نور

در آیه ۳۱ سوره نور به حجاب اشاره شده است.

آیه ۱۹ سوره نور به پرهیز از اشاعه فحشا اشاره می‌ کند. خداوند در این آیه می‌ فرمایند افرادی که زشتی‌ها را اشاعه می‌ دهند با عذاب دردناکی مواجه خواهند شد.

آیه ۲۱ سوره نور به پیروی نکردن از شیطان اشاره دارد.

آیات ۲۷ و ۲۸ نیز آداب وارد شدن به خانه را بیان می‌ کنند.

دانلود همین مقاله

بیشتر بخوانید :

4 متن زیبای قسم دادن خدا برای شفای مریض

تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

اگه خوب بود امتیاز بده

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا