تحقیق دانش اموزی

تحقیق درباره حضرت فاطمه برای کلاس پنجم

تحقیق درباره حضرت فاطمه برای کلاس پنجم : حضرت فاطمه دختر پاکیزه از پدری آسمانی و مادری درست و فداکار یعنی حضرت خدیجه است و در این مقاله تلاش شده است تا مورد زندگی بانوی دوعالم دخت نبی اکرم حضرت فاطمه  گفته شود  هر چند  کرامت  و بزرگی این بانوی بزرگ  را نمی توان در  جملات  بیان کرد.

القاب حضرت فاطمه (س)

فاطمه زهرا دختر گرامی حضرت محمد (ص) پیامبر وحی می باشد ، برای حضرت فاطمه لقب های چون زهرا ، طاهره ، بتول ، صدیقه، مرضیه و راضیه و… گفته شده است ، نام فاطمه در لغت به بریده شده و جدا شده معنا شده است و دلیل این نام  گذاری بر اساس احادیث نبوی این می باشد که پیروان حضرت فاطمه (س) به سبب وی از آتش دوزخ جدا شده اند و از آتش دوزخ بر کنار هستند.

 لقب مهم دیگر حضرت فاطمه که زهرا می باشد به معنی درخشنده و همچنین صدیقه می باشد و دارای این معنی است که جز راستی و درستی چیزی از آن ساتع نمی شود ، طاهره لقب دیگر ایشان  به معنای پاکیزه است و مبارکه نیز معنای خیر و برکت را دارد .

حضرت فاطمه (س) کُنیه هایی نیز دارد که عبارت  از ام الحسین، ام الحسن، ام ابیها و ام الائمه می باشد که ام ابیها معنای مادر پدر را دارد و حضر رسول اکرم (ص) حضرت فاطمه را با این وصف بیان می‌کرد  دلیل این وصف  این می باشد که مثل مادری برای حضرت رسول بود و جایگاه ویژه ای نزد حضرت رسول داشتند، به طوری که حیرت همگان  را بر می انگیخت .

 رسول خدا  در هنگام ورود دخترشان با احترام  از جای بلند می شدند و به استقبال ایشان می رفتند و در زمان  رفتن ایشان را  را مشایعت می‌کردند از این روی رابطه حضرت محمد (ص) با دخترشان که بانوی عصمت و پاکی بودند نمونه بارزی از رابطه ای فراتر از فرزند و پدر می باشد .

گاهی پیامبر بیان می کردند  حضرت فاطمه (س)  عزیزترین مردم نزد من است یا می فرمودند هر کسی فاطمه را خوشحال کند من را خوشحال کرده است و هر کس فاطمه را آزرده کند من را آزرده کرده است.

زندگینامه حضرت فاطمه

حضرت فاطمه (س) در تاریخ ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل قبل از هجرت در مکه به دنیا آمد، حضرت فاطمه(س)  دوران کودکی خود را زیر نظرت حضرت رسول و مادر گرامیشان رشد کردند ، جوانی حضرت فاطمه همزمان با ترویج اسلام  توسط پیامبر گرامی اسلام بود و بعد از هجرت  از مدینه در سال دوم حجری با امام اول  شعیان حضرت علی (ع) ازدواج کردند.

 زندگی فردی حضرت فاطمه اسوه برای هر زن و مرد مسلمانی است که طوری که ایشان توجه بسیاری به ساده زیستی و همچین پرهیز کردن از تجمل گرایی و  بهداشت  فردی و محیط واستفاده زینب با توجه به رضای خداوند و حضرت رسول داشتند   ایشان در مقابل  ناملایمات  صبر و شکیبایی داشتند و همواره تسلیم رضای خداوند بودند و نمونه بارز زنی مسلمان که دارای عفت حیا و استقامت بودند  و همواره درمسائل سیاسی و همچنین اجتماعی زمان خود حضور داشتند .

ازدواج حضرت فاطمه (س)

ازدواج حضرت فاطمه (س) بانوی بزرگوار اسلام و حضرت علی (ع) از اتفاق های مهم تاریخ شیعه می باشد و ثمره این پیوند آسمانی و مبارک که ازدواجی مملو از محبت و عشق بود و همچنین   درخت پر گهر امامت می باشد که حاصلش فرزندان آسمانی بود.

 امام حسن مجتبی (ع) فرزند اول حضرت علی و حضرت فاطمه می باشد امام حسین (ع) فرزند بزرگوار دوم و حضرت زینب و ام کلثوم فرزندان دختر  این بزرگواران می باشند،  درتقویم کشورمان تاریخ ازدواج حضرت فاطمه و حضرت علی روز یکم ذی الحجه می باشد .

پیوند حضرت فاطمه ( س)  و حضرت علی (ع) نمونه بارز یک  پیوند آسمانی و مبارک بود  و اسوه زندگی مشترک هر زن و مرد مسلمانی می باشند آن ها در  کار های خانه در کنار هم به انجام امور می پرداختند و همیشه در کمال ادب و احترام وبا  مهربانی زندگی می‌کردند حضرت علی(ع) در مورد رفتار خویش با  حضرت فاطمه (س) می فرمایید :  به خداوند سوگند در کل زندگی کاری نکردم که فاطمه (س) آزرده شود و فاطمه هم هیچ وقت مرا آزرده نکرده است .

شهادت حضرت فاطمه(س) و محل دفن ایشان

با بیعت نکردن   حضرت علی (ع)   با خلافت ابوبکر  که  در کنار ایشان حضرت فاطمه نیز همراهی داشتند  مخالفان ابوبکر در منزل ایشان تحصن کردند و افراد خلیفه به منزل آن حضرت حمله کردند و در این هجوم حضرت فاطمه(س) برای مانع شدن برای بردن حضرت علی(ع)برای بعیت کردن اجباری آسیب دیده و فرزندی که در شکم داشتند سقط شد .

حضرت فاطمه بعد از این حمله  در بستر بیماری افتادند و بعد از زمان کوتاهی به شهادت رسیدند ، وصیت حضرت فاطمه (س)به همسرشان حضرت علی (ع) این بود که شبانه  به خاک سپرده شود ، بر پیکر مقدس بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س)شبانه توسط  حضرت علی و فرزندان گرامیشان حضرت علی حسن و حسین و چندی از یارانشان حضرت علی(ع) نماز خواند ه شد .

 پیکر نورانی حضرت فاطمه (س) همان شب  به  طوری قبر ایشان مشخص نباشد     به خاک سپرده شد ،  محل دفن حضرت فاطمه تا به امروز  مخفی مانده است  حضرت فاطمه (س)  در زمان شهادتشان ۱۸ سال داشتند.

روز های که در تقویم در مورد حضرت فاطمه (س)

در تقویم کشور اسلامی ایران روز تولد  ، روز ازدواج  و زمان شهادت حضرت فاطمه (س) در تقویم نام  گذاری  شده است  ،این روز ها در کشور ایران اسلامی روز های مهمی به شما می روند و سعی می‌شود در این ایام بیشتر از بانوی بزرگ اسلام و اسوه زنان تاریخ حضرت فاطمه(س)  گفته شود تا زنان و دختران بیشتری با این بانوی بزرگوار آشنا شوند و  فضایل اخلاقی ایشان را بیاموزند  و در زندگی از  سبک زندگی این بانوی بزرگوار استفاده کنند.

نتیجه گیری

حضرت فاطمه دختر بزرگوار نبی اکرم ایشان برترین و بهترین بانوی اسلام و همچنین سیده تمام بانوان عالم می باشد زنی تاثیر گذار نه تنها در زمان خود بود بلکه حالا و تا ابد نام و کردارشان الگوی هر زن  و مرد مومنی است   و چراغ راه و هدایت تمام انسان ها و مسلمان ها خواهد بود.

مطلب پیشنهادی :

تحقیق دانش آموزی در مورد حضرت محمد (ص)

3.7/5 - (12 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا