اطلاعات عمومی

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها : در این مقاله ، به صورت مفصل اطلاعات خوبی در مورد بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها ارائه شده است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته های پرطرفدار علوم انسانی است. در این رشته دانشجویان یاد می گیرند که چگونه به موفقیت کسب و کارها کمک کنند. در این رشته، علوم مدیریتی مختلف به دانشجویان تدریس می شود. آنها پس از فارغ تحصیلی می توانند در زمینه مدیریت کسب و کار، مدیریت خرید و فروش محصولات، مدیریت سود و زیان شرکت ها و بسیاری از زمینه های دیگر مشغول به کار شوند.

هر سال دانشجویان دختر و پسر زیادی از سراسر کشور در رشته مدیریت بازرگانی پذیرفته شده و به امید آینده کاری درخشان در این رشته مشغول به تحصیل می شوند. بازار کار این رشته تحصیلی برای آقایان و خانم ها چشم انداز بسیار خوبی دارد و افراد بسیار موفقی در این زمینه مشغول به کار هستند. با اینحال چون خانم ها به لحاظ فیزیکی و توان بدنی مایل به شغل های پشت میز نشینی هستند، تمایل بیشتری به این رشته دارند. در این مقاله ما با توجه به تمایل بالای خانم ها به رشته مدیریت بازرگانی به بازار کار این رشته برای خانم ها می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی در واقع یکی از قدیمی ‌ترین گرایش ‌های رشته مدیریت است که ابتدا در فرانسه تدریس شد. رشته مدیریت بازرگانی با مدیریت کسب و کارها به پیشرفت سازمان ‌های مختلف کمک می کند. در ایران ابتدا اساتید انگلیسی این رشته را تدریس می کردند اما پس از تأسیس دانشکده مدیریت، استاتید ایرانی شروع به تدریس این رشته کردند. اهمیت رشته مدیریت بازرگانی از این جهت است که در هر سازمانی مدیر بازرگانی در واقع  سمت دوم را بعد از مدیر کل به عهده دارد.

این فرد باید به امور مربوط به مشتریان، کارکنان و خریداران آگاه باشد و مانند پل ارتباطی بین شرکت یا سازمان خود و سازمان‌ های بین ‌المللی و خارج از کشور عمل کند. همچنین باید با مهارت های بازرگانی مختلف در جهت رشد درآمدهای شرکت یا سازمان عمل کند.

علاوه بر این مدیر بازرگانی یک شرکت یا سازمان در زمان بحران ها و چالش های اقتصادی باید راهکارهایی ارائه دهد تا بتواند در کوتاه ترین زمان شرکت را از بحران خارج کند. دانشجویان این رشته فنون معاملات و مذاکره مالی را به خوبی فرا می گیرند و هر شرکتی برای موفقیت خود نیازمند یک مدیر بازرگانی توانا است.

گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی مانند سایر رشته های دانشگاهی شامل دروس عمومی و تخصصی است. برای موفقیت در این رشته و ورود به بازار کار باید دروس تخصصی را به خوبی فرا بگیرید. برخی از دروس تخصصی این رشته شامل اصول حسابداری، شناخت بازار، معاملات بین الملل، مدیریت مالی، مسائل بازاریابی، داد و ستد،  صادرات و واردات، اقتصاد خرد و کلان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی،  حقوق بازرگانی بین المللی و غیره است.

رشته مدیریت بازرگانی دارای گرایش های مختلفی است. بنابراین خانم ها و آقایانی که مایل هستند در آینده شغل پشت میز نشینی را برگزینند، می توانند در هریک از این گرایش ها تحصیل کنند. این رشته پرطرفدار را می توانید تا مقطع دکتری و تخصص ادامه دهید و با علم کامل وارد بازار کار شوید و حتی کار آفرینی کنید.

دروس رشته مدیریت بازرگانی

در رشته مدیریت بازرگانی مقطع کارشناسی دروس پایه، اصول و مبانی عمومی مدیریت بازرگانی را به شما خواهند آموخت. دروس تخصصی نیز همانطور که از نامش پیداست مباحث تخصصی تر مدیریت بازرگانی را به شما یاد خواهند داد. در ادامه برخی از مهمترین واحدهای این رشته تحصیلی شرح داده شده است.

اصول مدیریت

 این درس به اصول و مبانی عمومی مدیریت می پردازد. دانشجویان با پاس کردن این واحد با فرایندهای مدیریتی، سازماندهی و کنترل و روش های تصمیم ‌گیری درست در جهت منافع یک شرکت آشنا خواهند شد.

همچنین ببینید  متوسطه اول چه کلاس هایی است

مبانی اقتصاد

مبانی اقتصاد واحد درسی دیگری است که در آن دانشجویان با مفاهیم و اصول اقتصادی آشنا می شوند. این درس شامل آشنایی با فرآیند عرضه و تقاضا، نرخ بهره و تورم  و سیاست‌ های پولی است.

حسابداری مالی

اصول حسابداری مالی یکی دیگر از واحدهای رشته مدیریت بازرگانی در دوره کارشناسی است که به تحلیل صورت حساب ‌های مالی و مفاهیم مالیاتی می پردازد.

بازاریابی

این واحد درسی دانشجویان را با اصول بازاریابی، تحقیقات بازار، استراتژی ‌های بازاریابی و ارتباطات بازاریابی آشنا خواهد کرد تا آنها در خرید و فروش مهارت لازم را کسب کنند.

مدیریت منابع انسانی

 در درس مدیریت منابع انسانی شما با نحوه استخدام، آموزش کارکنان، روش های توسعه کارکنان و مدیریت عملکرد آنها آشنا خواهید شد.

تجارت بین ‌الملل

 در این درس دانشجویان با مفاهیم تجارت بین ‌الملل، تجارت الکترونیکی، استراتژی ‌های تجاری بین‌ المللی و روش مذاکرات تجاری آشنا خواهند شد.

مدیریت مالی

در این درس دانشجویان با اصول مدیریت مالی شرکت ها، نحوه بودجه‌ بندی، تصمیم‌ گیری های مالی و روش های سرمایه ‌گذاری آشنا می شوند که برای پیشرفت یک شرکت یا سازمان بسیار ضروری است.

آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی با توجه به مهارت های زیادی که در دوران تحصیلی خود کسب می کنند پتانسیل ورود به بازارهای کاری مختلف را دارند. این مشاغل اکثرا پشت میز نشینی بوده و خصوصا برای خانم ها بسیار مناسب هستند. افرادی که در این رشته تحصیل و در مقاطع مختلف آن فارغ تحصیل شده اند، می توانند در هر یک از مشاغل ریز مشغول به کار شوند:

مدیر اجرایی

مدیر اجرایی یکی از سمت های مهم در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی است که دانشجویان رشته بازرگانی می توانند در آن مشغول به کار شوند. در واقع هر سازمانی برای پیشرفت و موفقعیت در برنامه های خود نیازمند یک مدیر اجرایی خوب است.

بازاریابی

بازاریابی یکی از مشاغلی است که همیشه بازار کار داغی دارد. کلیه فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می توانند وارد این زمینه کاری سودآور شده و درآمد مناسبی کسب کنند. بازاریابی خصوصا برای شرکت هایی که کار خرید و فروش انجام می دهند یک امر حیاتی است و اکثر مشاغل به یک بازاریاب خوب نیاز دارند.

مشاور مدیریت

مشاور مدیریت شغل دیگری است که  فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می توانند در آن مشغول بکار شوند. این شغل پشت میز نشینی کاملا شیک و برازنده بود و جز رده های بالای یک سازمان یا شرکت به حساب می آید.

انجام امور سازمانی مختلف

با توجه به مهارت هایی که افراد در رشته مدیریت بازرگانی کسب می کنند در آینده می توانند در امور مختلف سازمانی برای خود شغل دست و پا کنند. همانطور که می دانید در سازمان و ارگان های دولتی و غیر دولتی مشاغل پشت میز نشینی زیادی وجود دارد که فارغ تحصیلان رشته مدیریت بازرگانی از پس آن برخواهند آمد.

امور مالی

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی می توانند در امور مالی شرکت ها مشغول کار شوند و به عنوان یک شغل پشت میز نشینی از آن درآمد کسب کنند. این افراد در امور مالی داخلی و خارجی یک سازمان کاملا وارد هستند و نقش مهمی در پیشبرد سیاست های یک سازمان دارند.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها
بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها

مدیریت بازرگانی رشته ای از علوم انسانی با یک بازار کار فوق العاده برای خانم ها در ادارات، شرکت ها، بانک ها و کارخانه های مختلف است. در واقع اکثر مشاغل به فردی با تخصص مدیریت بازرگانی برای موفقیت خود در بازار کاری نیاز دارند. از آنجاییکه این شغل بیشتر پشت میز نشینی بوده و نیاز به فعالیت بدنی سخت ندارد، اولویت اکثر خانم هایی است که در این رشته و گرایش های مختلف آن تحصیل می کنند.

از طرفی چون معمولا خانم ها قدرت مدیریتی بیشتری نسبت به آقایان دارند در کارهای مدیریتی شرکت ها و سازمان های مختلف خیلی بهتر عمل خواهند کرد. بنابراین اگر خانمی هستید که در رشته انسانی تحصیل می کنید با انتخاب رشته مدیریت بازرگانی می توانید آینده شغلی خوبی برای خود رقم بزنید.

درآمد رشته مدیریت بازرگانی

درآمد رشته مدیریت بازرگانی به مهارت هایی بستگی دارد که افراد در طول دوره تحصیل خود کسب می کنند. فعالیت هایی نظیر خرید و فروش، بازاریابی، ارتباط با مشتریان و غیره به جذب این افراد در سازمان و شرکت های مختلف کمک می کنند. بازار کار و درآمد فارغ تحصیلان رشته مدیریت بازرگانی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز بسیار خوب است. این افراد در صورت کارآفرینی می توانند به درآمدهای چشمگیر برسند.

همچنین ببینید  چرا ماهیگیری در جمهوری آذربایجان رونق دارد

از طرفی فارغ ‌تحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می توانند به راحتی مهاجرت کنند که قطعا تاثیر مثبت و ویژه ای بر درآمد آنها خواهد داشت. طبق گزارش ها کشورهای آمریکا، ایتالیا، آلمان، انگلیس، استرالیا و کانادا برای دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی در اولویت هستند.

خانم ها کدام گرایش های مدیریت بازرگانی را بیشتر ترجیح می دهند؟

رشته مدیریت بازرگانی از نظر انتخاب شغل هیچ گونه محدودیتی برای خانم ها و آقایان ندارد. زیرا اکثر رشته های این رشته پشت میز نشینی در سازمان ها، ادارات و شرکت ها هستند. با این حال تجربه و بررسی های مختلف نشان می دهد که خانم ها تمایل بیشتری به رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت دولتی، مدیریت آموزشی و مدیریت بیمه دارند. برای آشنایی بیشتر این رشته ها در ادامه شرح داده شده است.

گرایش مدیریت بازرگانی

دانشجویان گرایش مدیریت در دوران تحصیل خود با اصول مدیریت مجموعه های اقتصادی، بازرگانی، تولیدی و خدماتی به خوبی آشنا می شوند. آنها روش های کسب سود از معاملات تجاری و بازرگانی را آموخته و در دوران اشتغال خود در جهت منافع شرکت تصمیمات مهمی اتخاذ خواهند کرد.

گرایش مدیریت دولتی

در این گرایش، مدیرانی پرورش داده می شوند که از عهده وظایف پنجگانه مدیریت بر می آیند. مدیریت دولتی یکی از مشاغلی است که در تمام سازمان و ارگان های دولتی مورد نیاز است. این رشته از نظر سطح درآمد نیز جایگاه خوبی دارد. افرادی که در این پست ها خوب عمل کنند، می توانند آینده شغلی بسیار خوبی برای خود در دوران فعالیت و بازنشستگی رقم بزنند.

گرایش مدیریت مالی

گرایش مدیریت مالی یکی از بهترین رشته های مدیریت برای خانم ها است. زیرا خانم ها در زمینه های مدیریتی بسیار خوب عمل می کنند. حسابداری، بانکداری، کنترل مالی و مدیریت سرمایه مهارت هایی است که در این رشته کسب می کنید. این افراد می توانند در شرکت ها و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی به عنوان کارمند و یا مدیر بخش مالی مشغول به کار شوند. آنها همچنین می توانند به صورت خصوصی به عنوان مشاوره سرمایه گذاری فعالیت کنند و درآمدهای خوبی کسب کنند.

گرایش مدیریت بیمه

مدیریت بیمه نیز از بهترین رشته های مدیریت برای خانم ها به عنوان یک شغل پست میز نشینی است. دانشجویان این رشته در دوران تحصیل خود اداره و مدیریت سازمان های بیمه و شیوه کار با بیمه گذاران را یاد می گیرند.

در این رشته قوانین و مقررات فنی انواع بیمه و خسارات، شناخت بازار بیمه، ارزیابی میزان خسارت و تهیه صورت جلسه، استفاده از نرم افزار های کاربردی و ارائه بیمه نامه تدریس می شود. فارغ تحصیلان این رشته به راحتی می توانند جذب شرکت ها و سازمان های بیمه شده و یا خود اقدام به تاسیس دفاتر بیمه کنند.

گرایش مدیریت کارآفرینی

گرایش مدیریت کارآفرینی یکی از گرایش های جذاب رشته مدیریت بازرگانی است. این رشته به واسطه ایجاد کسب و کار های جدید از رونق بالایی برخوردارد است. رشته مدیریت کارآفرینی، مدیرانی را تربیت می کند که با نظارت بر این مجموعه ها آنها را به سوددهی برسانند. فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به عنوان مدیر سازمان، متخصص مدیریت کارآفرینی، پژوهشگر و مدرس در این زمینه مشغول به کار شوند.

گرایش مدیریت آموزشی

محل فعالیت فارغ تحصیلان گرایش مدیریت آموزشی در مراکز آموزشی خواهد بود. این افراد با مدیریت منابع انسانی و مادی به موسسات آموزشی در رسیدن به اهداف کمک می کنند. رشته مدیریت آموزشی خصوصا برای افرادی مناسب است که دوست دار محیط های آموزشی هستند و از این نظر برای خانم ها جهت اشتغال یک موقعیت بی نظیر است.

سخن پایانی

اگرچه نمی توان با قطعیت در این مورد صحبت کرد اما تحقیقات صورت گرفته نشان داده است خانم ها بیشتر به رشته هایی مانند مدیریت دولتی، مدیریت خانواده، مدیریت بازرگانی، مدیریت امور آموزشی و مدیریت بیمه علاقه بیشتری دارند و در زمینه مدیریت و کارآفرینی بسیار موفق عمل کرده اند.

در پایان امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله یک راهنمای خوب برای خانم هایی باشد که خواهان یک شغل پشت میز نشینی باکلاس و در عین حال پردرآمد هستند.

مطلب پیشنهادی :

تحقیق در مورد زبان فارسی و تاریخچه آن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا