تحقیق دانش اموزیمطالب درسی

تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم

تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم : سیاره عطارد یکی از سیاره های زمین سان منظومه شمسی است که تغییرات دمایی شدیدی دارد و هیچ موجودی در آن زندگی نمی کند. این سیاره کوچک از سطح زمین قابل مشاهده است.

سیاره عطارد یا تیر کوچک ترین سیاره منظومه شمسی است. عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است بنابراین بسیار گرم است و دمای آن در روز به 427 سانتی گراد می رسد. در این شرایط دمایی هیچ موجود زنده ای نمی تواند زندگی کند و در این سیاره حیات وجود ندارد.

عطارد از نظر اندازه کمی بزرگتر از ماه است و یک سیاره بسیار قدیمی است که می توان آن را بدون تلسکوپ های پیشرفته دید. فضاپیماهای مارینر 10 و مسنجر از این سیاره بازدید کرده اند.

عطارد در کنار سیاره زهره، زمین و مریخ جز سیارات سنگی هستند زیرا سطح آنها از صخره ها تشکیل شده است. شما می ‌توانید هر هفت سال یک بار سیاره عطارد را وقتی از روبروی خورشید عبور می ‌کند از سطح زمین مشاهده کنید.

سیاره عطارد

سیاره عطارد چگونه تشکیل شده است؟

از نظر منشاء حدود 4٫5 میلیارد سال پیش این سیاره از گازهای داغ و گرد و غبار متراکم تشكیل شده است. عطارد مثل زمین دارای یک هسته مرکزی، گوشته سنگی و پوسته جامد است که از سنگ و صخره ها تشکیل شده است.

هسته بزرگ و آهنی عطارد با سرد شدن شروع به کوچک شدن کرد و باعث پدید آمدن چین های بزرگ در سطح این سیاره شده است. این سیاره هیچ ماه یا قمری ندارد ولی میدان مغناطیسی قوی دارد که به دلیل هسته بزرگ فلزی آن است. عطارد بعد از زمین بزرگ ترین چگالی را در منظومه شمسی به خود اختصاص داده است.

همچنین ببینید  تحقیق در مورد کهکشان راه شیری کلاس چهارم

سطح سیاره عطارد چگونه است؟

سیاره عطارد از بسیاری جهات شبیه ماه است. سطح آن خاکستری یا قهوه ای رنگ است و دارای حفره ها و دهانه های آتشفشانی بسیار است که به دلیل برخورد شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار اتفاق افتاده است. تخمین زده شده که این سیاره چهار و نیم میلیارد سال پیش تشکیل شده است و از نظر بزرگی یک سوم زمین است.

عطارد کوه های آتشفشانی ندارد و بین خورشید و سیاره زهره قرار گرفته است. نیروی گرانش عطارد بسیار کم و جو ناچیز آن از  ۹۸٪ هلیم و بقیه از هیدروژن، اکسیژن و سدیم تشکیل شده‌ است. بادهای خورشیدی که به عطارد می‌ وزد باعث می شود که هیچ هوایی در این سیاره وجود نداشته باشد.

هر سال عطارد چند روز است؟

عطارد هر ۸۸ روز یک بار به دور خورشید می چرخد و از این نظر سریع ترین سیاره منظومه شمسی است. به همین دلیل ایرانیان در گذشته آن را تیر می نامیدند که به سرعت آن اشاره می کند. اگر در این سیاره زندگی می کردیم هر 88 روز یکبار تولد می گرفتیم و سن ما یکسال بزرگ تر می شد!

روز و شب عطارد چگونه است؟

اگرچه ما هر روز در زمین شاهد طلوع و غروب خورشید هستیم اما در عطارد این اتفاق نمی افتد. طلوع و غروب خورشید در این سیاره 180 روز زمینی طول می کشد. بنابراین یک سمت عطارد مدت زیادی روز است و طرف دیگر سرد است و یک شب طولانی را می گذراند.

همچنین ببینید  نقاط ضعف و قوت اینترنت علوم ششم

عطارد ۸۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و تغییر روز و شب آن حدود دو ماه طول می کشد. عطارد با اینکه نزدیک ترین سیاره به خورشید است اما گرمترین سیاره منظومه شمسی نیست. در بین سیارات زهره به دلیل اتمسفر خاص خود گرمترین سیاره منظومه شمسی است و عطارد رتبه دوم را دارد.

دمای سیاره عطارد

این سیاره خیلی کند به دور خودش می چرخد به همین دلیل سطحی که به سمت خورشید است مدت زیادی در معرض دمای بالا قرار می گیرد. برعکس قسمتی که پشت به خورشید است بسیار سرد است و دمای آن به ۱۴۸ درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. در واقع عطارد شدیدترین تغییرات دمایی را در بین سیارات منظومه شمسی تجربه می کند.

آیا زندگی در سیاره عطارد خطرناک است؟

همانطور که توضیح داده شد سیاره عطارد شرایط دمایی مناسبی برای زندگی ندارد. این سیاره جو حاوی اکسیژن ندارد و تغییرات دمایی شدیدی در سطح آن اتفاق می افتد که برای انسان و هر موجود دیگری کشنده است.

از طرفی در این سیاره آب که به عنوان مایع حیات برای موجودات زنده در نظر گرفته می شود، وجود ندارد. عطارد بطور مداوم در معرض طوفان های خورشیدی و بمباران شهاب سنگی است که آن را به یک محیط خطرناک تبدیل کرده است. این سیاره از نظر آب و هوا و محیط زیست اصلا شباهتی به زمین ندارد و هیچ وقت بشر نمی تواند به فکر سکونت در این سیاره خطرناک باشد.


دانلود تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم فایل word

شاید علاقمند باشید :

تحقیق در مورد شگفتی های برگ

تحقیق کامل در مورد خوکچه هندی و ویژگی های آن


2.4/5 - (21 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا