اطلاعات عمومیتحقیق دانش اموزی

تحقیق در مورد آیت الکرسی + فواید آیت الکرسی

تحقیق در مورد آیت الکرسی + فواید آیت الکرسی : یک مقاله دانش آموزی و آموزنده با موضوع آیت الکرسی و همچنین فواید آن در بخش پایین تهیه شده است.

تحقیق در مورد آیت الکرسی

ترجمه و تفسیز آیه 255 سوره بقره آیت،  الکرسی

احدی جز او شایسته ستایش و خدایی نیست. زنده‌ای که قائم است به تدابیر خلق از آفرینش ابتدایی انسان ها و سپس روزی دادن به آنها. او را خواب سنگین و حتی چرت هم نمیگیرد. در واقع او همیشه از مردم آگاه است و آنها را از یاد نمیبرد. از آن اوست خدایی کردن و تصرف هر آنچه در آسمان و زمین وجود دارد. چه کسی است که شفاعت کند در نزد خداوند مگر به اجازه او(؟). مشرکین اما فکر میکردند که بت ها برای آنها شفاعت میکنند.

او از تمامی چیزهایی که روبرویمان است و حتی در پشت سر ما میگذرد آگاهی دارد. به چیزی از دانش خداوند دسترسی ندارد مگر اینکه خودش بخواهد به چیزی دسترسی یابید. علم و آگاهی خداوند فرا گرفته است تمامی چیزهایی که در آسمان و زمین موجود هستند در واقع این نشان میدهد که برای او حفظ آسمان ها و زمین سخت نیست.

او از تمامی ضدها و مانند ها و مشبه ها و از تمامی چیزهایی که نشان دهنده نقص و کاستی هستند. او توانمند است و هیچ شخص و هیچ چیز توانایی ناتوان کردن اورا ندارد. هیچ چیز برای خداوند پنهان نیست و برای مقدورات و معلومات او پایانی وجود ندارد.

نگاه کلی

در قرآن کریم آیه 255 ‌از سوره بقره، به دلیل به کار برده شدن از کلمه «الکرسی» نام این آیه را آیت الکرسی نامیده‌اند. دلیل معروفیت این آیه به دلیل جمله به کار رفته «وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّمواتِ و الارضَ»است. در این آیه به جمعی از صفات جلال و جمیل خداوند اشاره شده است. مانند: وحدانیت، علم و دانایی، قدرت، مالکیت خداوند بر جهان هستی، شفاعیت و قیوم بودنش و… . میتوان گفت که در دیگر آیات سوره بقره نیز جزو این آیه شاید محسوب شوند اما تنها شواهد و روایات حاکی از این است که آیه 255 بقره جزو  آیت الکرسی میباشد.

شما با خواندن و تحقیق بیشتر در مورد این آیه می‌توانید بیابید که در بسیاری از روایات برای این آیه ویژگی‌های بلند بالا و فضیلت‌های بسیاری ذکر شده است. این آیه به دلیل اشاره به همه صفات خداوند که در یک جا جمع شده است یکی از برترین آیات قرآن کریم محسوب میشود. این آیه را میتوان صدف ارزشمند و چکیده‌ای از کل گفته‌های قرآن دانست. در این روایات گفته شده است که بهتر است در همه امورکاری روزانه‌تان علی‌الخصوص هنگام خواندن نماز‌هایتان این آیه را ورد زبان خود کرده و از فضیلت‌هایش بی‌بهره نمانید.

زمانی که آیت الکرسی نازل شد، قوم یهود معتقد بودند که خداوند بعد از آفرینش آسمان ها و کهکشان ها خسته شده و برای از بین بردن خستگی خود استراحت کرده است . در تفسیر شریف البرهان راجع به این موضوع خسته شدن و استراحت کردن خداوند آمده است: حضرت علی (ع) میفرمودند:

( زمانی که این آیه از آسمان بر زمین نازل شد هر بت و بت پرستی که در هر گوشه جهان بودند به روی در می افتد و ای شیطان رجیم از این بترس و قوم خودت را بگو که امشب واقعه بزرگ و ترسناکی رخ داده است و برجای خود بمانید تا در همه جای جهان بگردم و ببینم چه حادثه‌ای رخ داده است، پس در همه جا گشتی میزد تا اینکه به مدینه رسید و به مردی گفت که دیشب چه اتفاقی افتاده است و چه قضیه‌ای واقع شده. آن مرد گفت حضرت رسالت به ما خبری داد که آیه والامقام و شانی که از درگاه خداوند است به سوی زمین فرستاده شده است و از هیبت آن همه بت‌های جهان به رو در افتاده‌اند. این خبر را شیطان لعین به قوم خود آمد و رساند.»

نقل قول پیامبران در مورد آیت الکرسی

  • پیامبر اکرم(ص) در مورد این آیه فرموده است:( ان اعظم آیة فی القرآن ایة الکرسی، من قرأها بعث الله تعالی ملکا یکتب من حسناته و یمحو من سیئاته الی الغد من تلک السّاعة).

«همانا بزرگترین آیه‌ای که در قرآن کریم یاد و ذکر شده است، آیت الکرسی است.  هر کس که آنرا بخواند فرشته‌ای بر او می‌فرستد که عمل‌های خیر او را در دیوان اعمال او یادداشت کند و کارهای بد او را از بین ببرد تا در روز دیگر از آن ساعتی که آیت الکرسی را خوانده باشد. »

  • حضرت محمد(ص) خطاب به حضرت علی(ع) میفرماید:

( ای علی یاد بده به فرزندان خودت و به اهل و قوم خویش و به همسایگانت این آیت الکرسی را چون خداوند بیهوده آن را نازل نکرده است و هیچ آیه به بزرگی این آیه نازل نکرده است.»

  • امام صادق (ع) میفرمایند:

(‌ سفر خود با خواندن آیت الکرسی و دادن صدقه آغاز کنید. کسی که در سفرهای خود هر شبانه آیت الکرسی را ورد زبان خود بکند هم خودش سلامت میامند هم چیزهایی به همراه با اوست.)

  • امام سجاد (ع) میفرمایند که حضرت محمد(ص) در مورد این آیه ذکر کرده‌اند:

« هر کسی که 4 آیه از ابتدای سوره بقره و آیت الکرسی را با 2 آیه بعد از آن و 3 آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند از تمامی بدی ها و ناراحتی دور میماند و شیطان رجیم از او دوری میکند و به او نزدیک نمیشود و هیچ وقت شخص مورد نظر قرآن را از یاد نمیبرد.»

  • امام صادق (ع) فرمایش میکنند:

« وقتی مسلمانی، ثواب خواندن آیت الکرسی را به افرادی که از دنیا رفته‌اند بخشش کند، خداوند برای هر کلمه از این آیه، فرشتهای قرار میدهد که خداوند را برای خواننده آن، تا زمان رسیدن روز قیامت تسبیح کند. بر آن شخص پاداش 60 پیامبر را میدهد و خدا در هر قبری از شرق و غرب، 40 شمع از نور را قرار میدهد و قبرش را وسیع و روشن میدهد.»

  • حضرت علی(ع) میفرمایند:

« بر تمامی مسلمان لازم است که شب خود را به پایان نیاورند مگر اینکه آیت الکرسی را بخوانند و ار آگاه بودید که آیت الکرسی چیست و در آن چه چیزهایی است، هرگز آن را رها نمیکردید.»

  • امام حسن عسکری (ع) در این مورد فرموده‌اند:

« موقعی که در مسافرتت احتمال خطر دیدی قبل از سفرت سوره‌های حمد، معوذتین، آیت الکرسی و قدر را بخوانید.»

  • حضرت محمد(ص) فرموده اند:

(( آیت الکرسی از گنجینه‌ای در زیر عرش به من هدیه داده شده است و قبل از من به هیچ کدام یک از پیغمبران چنین آیه‌ای عطا نشده است.))

  • حضرت محمد(ص) میفرماید:

« در شب معراج دو لوح را مشاهده کردم که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگری کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن میدرخشید. پس گفتم ای جبرپیل این نور دیگر چیست؟ جبرئیل در جواب من گفت: آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیت الکرسی میباشد.»

  • پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع)میفرماید:

«ای علی ! من سید عرب هستم ، مکه سید شهر هاست، کوه سینا سید همه کوه هاست، جبرئیل سید همه فرشتگان است،  فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند، قرآن سید همه کتاب هاست،  بقره سید همه سوره های قرآن است،  ودر بقره یک آیه است که آن آیه پنجاه کلمه دارد و هر کلمه دارای پنجاه برکت است و آن آیت الکرسی است.

  • در روایتی از امام باقر آمده است که فرموده اند:

« هر کس آیت الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان خواهد ماند و روزی او افزایش پیدا میکند و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد.»

همچنین ببینید  تحقیق درباره ی ویژگی های شخصیت های ماندگار کلاس ششم

با توجه به ترجمه آیه و روایات و فرمایش های پیامبران میتوان به برخی از صفات و فواید بارز خواندن آیه اشاره کرد مانند :

  • اگر این آیه را به وقت خواب خود بخوانید باعث میشود که خداوند برای شما فرشته محافظش را بفرستد و شما در امنیت و رفاه کامل شب خود را صبح کنید.
  • هنگامی که چشمهایتان در میکند میتوانید بخوانید تا دردش رفع بشود.
  • اگر مریض هستید و یا مریضی دارید این آیه را بخوانید تا تحمل درد آسوده شود.
  • اگر میخواهید کار شما رونق پیدا کند و یا زمین های کشاورزی تان پربار و برکت شود حتما این آیه را بخوانید.
  • با خواندن این آیه یتوانید همیشه به یاد صفات خداوند باشید و به او اعتماد داشته باشید و از سختی های زندگی بدون فکر و ذکری عبور کنید.
  • آفت های فکری و ذهنی و دیگر آفت ها را از شما دور میکند.
  • شیطان را از شما دور نگه میدارد و شما را از انجام دادن کارهای ناپسند و زشت منع میکند.
  • حافظ مال و جان شما میشود و باعث رفع فقیری خواهد بود.
همچنین ببینید  تحقیق کودکانه در مورد سگ + تحقیق دانش آموزی و کوتاه درباره زندگی سگ ها

خواص آیت الکرسی  در زندگی

در روایات مختلف، خصوصیات و فضیلت‌های فراوان این آیه ذکر شده است، به گونه‌ای که در برخی از منابع، آیت الکرسی به عنوان برترین آیه قرآن شناخته شده است. خواندن این آیه به صورت دائمی و در هر شرایط، به ویژه پس از انجام نماز، بعد از ترتیب وضو، قبل از خواب، در لحظات خروج از منزل، در مواجهه با خطر و سختی، و در مواقع مختلف دیگر، به شدت توصیه شده است.

آیت‌الکرسی به‌منظور جلب رضایت و خوشنودی خداوند

پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: زمانی که خداوند تعالی سوره حمد و آیت‌الکرسی را بر عرش خود فاش کرد و آن را به حالت معلق بر آورد، هیچ حجابی بین این آیات و خداوند نبود…، پس خداوند فرمود: به علت عظمت و جلالم سوگند، اگر بنده‌ای از بندگان من این آیات را پس از هر نماز بخواند، من او را در جایگاهی نزدیک به قدس (حظیرة القدس)، که هرآنچه در آن است مخصوصاً مقدس است، مستقر می‌کنم.

هر روز هفتاد بار به او نظر می‌اندازم با نگاه خاصی… و در هر روز هفتاد حاجت او را که کمترین آن مغفرت و عفو من است، برآورده می‌سازم. همچنین، در برابر همه دشمنانش، او را گران می‌دارم و نصرت به او می‌دهم. و هیچ مانعی برای ورود او به بهشت وجود ندارد.

برای شاهد شدن جایگاه در بهشت، آیت‌الکرسی را بخوانید.

در کتاب “خواص الآیات” صفحه ۱۹ ذکر شده است: طبق روایات، هر کس بلافاصله پس از هر نماز واجب، به خواندن آیت‌الکرسی ادامه دهد، از دنیا جدا نخواهد شد تا زمانی که جایگاه خود را در بهشت برآورده کند.

آیت الکرسی و اثربخشی آن در استجابت دعا

در صفحه 316 کتاب “مهج الدعوات” آمده است: برخی از مقامات مقدس حضرت ختمی، در روایات مکرر اظهار کرده‌اند که اسم اعظم که با دعا از طریق آن استجابت می‌یابد، در سه سوره مختلف قرآن ذکر شده است:

الف) سوره بقره؛ آیه 255: آیت الکرسی.

ب) سوره آل عمران؛ آیه 2: الم اللهُ لا اِلهَ اِلا هُوَ الحیُ القَیوم.

ج) سوره طه؛ آیه 11: وَ عَنتِ الوجوهُ لِلحیِّ القیُّوم.

آیت الکرسی و کاربردهای آن در رفع مشکلات

در صفحه 20 از کتاب “خواص الآیات” آمده است: سلمان فارسی روایت می‌کند که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده‌اند: هر کس آیت الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد، آن را بمکد و هفت بار تکرار کند، هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او آمرزش خواهند کرد.

استفاده از آیت الکرسی در حل مشکلات

در کتاب “امالی” از شیخ صدوق (رحمت‌الله‌علیه) آمده است: امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) اظهار فرموده‌اند: اگر بدانید چه ارزش و اهمیتی دارد، هیچگاه از خواندن آیت الکرسی به سوی شما روی‌گردان نخواهید شد. برای حل مشکلات خود به این آیت پناه ببرید؛ اگر گرفتار مشکلاتی هستید یا بیماری دارید و درهای این دنیا بر شما بسته شده است، چرا از خواندن آیت الکرسی باورکامل غافل می‌شوید؟ با اعتقاد و ایمان کامل خوانده و نتیجه خود را بیابید، همانند اینکه خواندن و اثربخشی آن را تجربه کنید.

 در آخر

خداوند است که معبودی جز او زنده و برپادارنده نیست. نه خواب سبک و نه خواب سنگین او را فرا میگیرد که باعث شود او از هر آنچه که در زمین و آسمان است غافل شود. او کسی است که ما میتوانیم به اذنش کارهایمان را انجام دهیم.

در دین هیچ اجباری نیست و راه را از بیراهه میتوان به طور کامل تشخیص داد و جدا کرد. پس کسی که به طاغوت کفر ورزد و به خداوند ایمان داشته باشد قطعا به پاداش تمام نشدی دست خواهد یافت و از رفاه دنیوی بهره خواهد برد و خداوند شنوای دانایی است.

خداوند سرور افرادی است که به او ایمان داشته باشند و آنها را از تمامی تاریکی ها پیدا میکند و دستشان را میگیرد و آنها را از تاریکی به سوی روشنایی میکشد.  و اما کسانی که کف ورزیدند بر خداوند و او را انکار کردند و راه شیطان رجیم را انتخاب کردند هم از روشنایی خود را به سوی تاریکی کشانده‌اند.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق در مورد قرآن کریم + مقاله دانش آموزی درباره قرآن

تحقیق درباره سوره نور + خواص و ویژگی ‌های آن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا